Kan man ha solrosfrön att kasta istället för ris?
Ja, som rubriken lyder... kan man det?
Är det bra?
Ja, som rubriken lyder... kan man det?
Är det bra?
Visst kan du väl det.
Men om det är pga att det är "synd om fåglarna" som du vill ha solrosfrön istället så kan jag ju säga att det där är en skröna.
Största anledningen till att man inte ska kasta ris utanför kyrkan / vigsellokalen är att det inte alltid är så lätt att städa bort, så nästa brudpar får så att säga "gå i dina rester". Och dessutom lockar det skadedjur (råttor och duvor) till platsen, vilka skitar ner och förstör.
Så om ni vill ha riskastning - hör efter med den som bestämmer på stället ni ska vara, om det är ok.
Annars rent generellt så är min känsla när det gäller riskastning, att ris är något jag tar med själv om jag vill hedra brudparet.
Att brudparet (eller någon i dess omgivning) sätter ett paket med riskorn eller liknande i handen på mig är ju som att säga "och nu ska du önska dom lycka till varesig du vill det eller inte". Ungefär lite som att köpa sina egna julklappar bara för att vara säker på att få några
Hehe ni e för roliga!
Nä chicita de e inte för fåglarnas del jag undrar, bara tycker att det kunde vara lite festligt kanske :)
Alltså jag hade blivit väldigt ställd och inte nöjd alls om nån hade kastat solrosfrön på mig! Dom är ju förhållandevis skitstora, skitvassa och ganska skitfula..
Jaha, jag har inte koll på mina frön, var tvungen att gå ut i köket o kolla. Det jag pratar om här ovan var visst pumpakärnor. Solrosfröna är ju lite nättare men nä, hade inte velat att nån kastade dom på mig heller!
Hum... nja... de kanske skulle göra ont då??
Själv tycker jag solrosfrön e fint ju så de e inte ett problem, men ja, större än ris e dom ju...
Jag bara tycker de e rätt äckligt me riset, därför jag försöker finna andra alternativ, hehe...
Ja riset känns sunkigt, håller med!
Såpbubblor annars? Det blir inte samma "attackkänsla" av dom, haha! När jag var på bröllop senast hade de några speciella bubblor som alla gäster fick, skulle tydligen inte ge fläckar på kläderna.
Vi hade inget alls...
Man fick inte kasta ris eller annat utanför kyrkan vi var i.
Och såpbubblor kändes inte så medeltida
Vad är det som gör ris "sunkigt"?
Chicita -Haha nä såpbubblor känns inte så medeltida! (Fast såpa kanske fanns ändå? Är inte det en jäkligt gammal grej?)
Jag tycker riset känns sunkigt på två sätt, dels känns det av nån anledning väldigt nittiotal för mig, sunkigt som i omodernt alltså, men mest menar jag sunktigt som att det ligger i drivor på kyrkbacken sen och blir till gröt när det regnar på det och (antar jag) blir smasken för råttor o liknande..
Jodå såpa fanns nog, men då hade dom väl fått hälla det över oss hinkvis och skrubbat oss rena eller något om det skulle passat in i temat
Jaha du menar så...
Det finns ju socker-ris (alltså en tillverkad produkt som ska likna ris (kan vara i hjärtform också) men som består av socker. Det smälter när det regnar sen och spolas bort.
Ska tydligen vara superbra...
Själv får jag bara tankebilder av att man står där och är helt sockerkladdig efteråt om man blivit lite varm och svettig, eller om dom ramlar ner innanför klänningen och man har hela BH'n full i sockerkladd sen
Men beroende på när man gifter sig så kanske man kan hitta helt andra alternativ som inte betyder att dom slänger något på en alls...
Tänk att mötas av att alla gäster håller i ett tänt tomtebloss (eller kanske såna där partybloss som har längre brinntid) om man gifter sig nu på hösten eller vintern när det är lite ruggigt.
Eller gästerna kanske kan vifta med små flaggor om det är ett "internationellt" bröllop...
Det måste ju inte vara något som kastas, om man inte absolut vill ha det fångat på bild.
För jag tror att det är finare på bilderna än i verkligheten