• oktober2012

    Har äntligen valt bibel text!!!

    Vi gifter oss nu på lördag ( 1 ½ dag kvar!!) o vi har äntligen lyckats välja en bibeltext! Tungan ute 
    Vad tycker ni? ^_^

    Höga visan 8:6 - 8:7
     


    6. Bär mig som ett sigill vid ditt hjärta,
    som ett sigill vid din arm.
    Stark som döden är kärleken,
    lidelsen obeveklig som graven.
    Dess pilar är flammande eld,
    en ljungande låga.
    7. Mäktiga vatten kan inte släcka kärleken,
    floder kan inte svepa bort den.
    Om en man gav allt han ägde för kärleken,
    vem skulle ringakta honom?
  • Svar på tråden Har äntligen valt bibel text!!!
  • Tokig

    Ja, du. Jag vet inte vad jag ska svara. Vi valde ju att gifta oss börgligt av en anledning Flört

    Men jag tycker dte finns många vackra texter i bibeln. Roligt om du hittat en som du verkligen gillar.

    Jag har alltid tyckt att Kärlekens livsång i Korintierbrevet är fin:

    Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek, vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal.

    Och om jag ägde profetisk gåva och kände alla hemligheter och hade all kunskap, och om jag hade all tro så att jag kunde flytta berg men inte hade kärlek, så vore jag ingenting.

    Och om jag delade ut allt vad jag ägde och om jag offrade min kropp till att brännas, men inte hade kärlek, så skulle jag ingenting vinna.

    Kärleken är tålig och mild, kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst,

    den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda.

    Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen.

    Den fördrar allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting.

    Kärleken upphör aldrig. Men profetiorna skall upphöra och tungomålstalen skall tystna och kunskapen skall förgå.

    Ty vi förstår till en del och profeterar till en del,

    Men när det fullkomliga kommer, skall det förgå som är till en del.

    När jag var barn, talade jag som ett barn, tänkte jag som ett barn, och förstod jag som ett barn. Men sedan jag blivit man, har jag lagt bort det barnsliga.

    Nu ser vi en gåtfull spegelbild, men då skall vi se ansikte mot ansikte. Nu förstår jag endast till en del, men då skall jag känna fullkomligt, liksom jag själv har blivit fullkomligt känd.

    Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre, men störst av dem är kärleken.

    Men det finns ju också en annan del som är lite mer välkänd men väldigt vacker (Första Korintierbrevet 13:4-7, 13).
     
    Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

  • Soldemor

    Mm, både höga visan och Korinthierbrevet är så vacka!


     


    Tokig: tänkte du på att det är samma text, den andra du hade med är liksom ett sammandra och den som brukar användas på vigslar.

  • Chicita

    Vi lät prästen välja fritt, vi hade ingen annan versläsning än det prästen själv valde att säga.
    Det kändes som att det var hennes predikan och då måste ju hon få lägga upp den som hon vill. Och så litade vi på att hon kunde sånt där bättre än oss Flört 

    Men ja om ni vill att någon annan utöver prästen läser en text ur bibeln så är det en fin del ni har valt Glad 

  • Tokig
    Soldemor skrev 2012-10-26 09:32:24 följande:

    Tokig: tänkte du på att det är samma text, den andra du hade med är liksom ett sammandra och den som brukar användas på vigslar.


    Ja, alltså jag är ju inte religiös och har inte tokkoll på bibeln. Men jag har som sagt sett det i två olika versioner. Vet inte om det är före och efter revisionen av bibeln 2010 eller om det är någon som själv ändrat. Men olika versioner finns iallafall.
Svar på tråden Har äntligen valt bibel text!!!