• Emsie

Tips på minisemester

Hej!

Min kille fyller år snart och jag skulle vilja överraska honom med en minisemester över en helg men min fantasi står still. Allt jag kommer på är saker som kräver lite varmare väder som tex rafting eller saker som jag uppskattar mer än honom som spa-helg och då känns det lite fel att ge det till honom i present. Vet inte vart vi skulle kunna åka eller vad vi skulle göra. Är det någon som har tips på ett trevligt ställe att åka till eller kul aktivitet att göra? 

Jag har funderat lite på en herrgårdsvistelse men vad gör man egentligen hela tiden då, känns som om det skulle kunna bli lite långtråkigt. Någon som har erfarenhet? Vad gjorde ni isf hela helgen?

Vi bor i stockholmsområdet så helst inte för långt bort iom att vi bara har en helg på oss.

• Svar på tråden Tips på minisemester
  • FruW

Beror ju helt på hur mycket pengar du vill lägga på resan/aktiviteten. Om du tycker att en vanlig herrgårdsvistelse verkar tråkigt (jag håller med) så kanske du kan kolla upp någon herrgård där de har "murder mystery"/mordgåta som tema, så att man får lite underhållning vid middagen. Kan vara kul har jag hört! Annars kanske du kan boka en natt på ett mysigt hotell i Stockholm även om ni bor där, bara för att skämma bort honom lite, och boka teater- eller konsertbiljetter som en överraskning. En annan prisvärd weekendaktivitet är ju att boka en kryssning någonstans, med middag ombord och kanske en dag i Åbo/Tallinn/Riga.

• Chicita

Jag kan ge ett tips om ni gillar typ "Finlandsfärja-stuket" men inte känner för en kryssning.

Quality Hotel Galaxen kör ett koncept varje löningshelg (lördagen närmast lön, oftast efter 25:e) som kallas "Hela Huset Gungar".
    Visst är det dansband på största scenen, men det är även disco och brukar vara trubadur eller annan underhållning också. Medelåldern har sjunkit en hel del och nu är det så blandad ålder som 23 till 73 liksom.
    Om dom fortfarande har kvar det så finns det två paket man kan komplettera med för att få ihop en helhelg.
    "Fredagsmys" (som i praktiken innebär att man får billigare boende om man bokar bord i sportbaren och äter en varmrätt / per person från pubmenyn) och "kom tidigt-pris" (som innebär att man får billigare boende på fredagen om man bokar både fredag och lördag).

Dom har en relaxavdelning med bubbelpool och bastu med utsikt från bubbelpoolen över Borlänge centrum. Relativt nyrenoverat.
    Och det finns helgpris på sviten (om dom inte tagit bort det).

För att hitta på något på dagen sen så kan man kontakta ICE och se vad dom erbjuder för aktiviteter på lördagen.
    Eller om man har tagit bilen hit så finns det andra saker att göra runtomkring. Inomhusgocartbanan i Hedemora är rätt ok och om man väljer att komma upp på vintern så kan man lätt fördriva en dag i skidbacken på Romme Alpin 

Och nu insåg jag precis att jag lät som en informationsbroschyr för Borlänge {#emotions_dlg.djavulsk}Tungan ute
    Jag kan ju erkänna att jag varken åker skidor, brukar vara på ICE och jag har inte besökt Galaxen på snart ett år (förutom uteserveringen i somras)... 

• Emsie

Jag har inte satt någon specifik budget, billigt är ju helt klart ett plus men ett par tusen skulle funka.

Mordgåtsförslaget gillade jag verkligen, kan eventuellt bli det. Men när jag sökte efter olika alternativ på det så hittade jag en sida om natt-tak-vandring här i sthlm. Man går på tak i gamlastan och kollar på utsikten med en guide som berättar annekdoter och fakta om byggnader och historiska platser. Tyckte det lät som en annorlunda och kul grej som sambon skulle gilla, så skulle man kunna äta en god middag och sova på ett hotell på natten. Ska försöka fiska lite diskret för att se vad han skulle gilla bäst och kolla upp ställen och priser.

Hihi.. Ja, det ser nästan ut som om du jobbar på Borlänges turistinformation Chicita :) Jag kan tänka mig att det blir någon vända till Romme när snön kommer. Finns det mer än en skidbacke i Borlänge förresten? Jag har varit i en men kommer inte ihåg att den hette Romme..

• Chicita
    Emsie skrev 2012-10-24 16:24:36 följande:
    Hihi.. Ja, det ser nästan ut som om du jobbar på Borlänges turistinformation Chicita :) Jag kan tänka mig att det blir någon vända till Romme när snön kommer. Finns det mer än en skidbacke i Borlänge förresten? Jag har varit i en men kommer inte ihåg att den hette Romme..
    Romme Alpin är den största, men det finns en till som är rätt ok. Den heter Nybro och ligger på samma väg som Romme Alpin (Vägen som går mellan RA och Travbanan). Eller tja det är en liten avstickare, men man kommer bara dit via "Smedjebacksvägen" som den heter.

Om man gillar längdskidor så finns ju alltid Gyllebergen och Bergebo. Och i Bergebo kan man åka lite slalom också, men den backen är typ som barnbacken i RA Flört 

Om ni ska hit så hojta till.
    Jag åker inte skidor (skulle bryta benen bara jag tittar på ett par på närmare håll Tungan ute ) men en kopp varm choklad i toppstugan kan ju vara trevligt ändå Glad
  • Emsie

Jag vet inte riktigt vilken det var jag var i ändå men men det spelar ju mindra roll Tungan ute

Ja, det ska jag absolut göra! Det vore trevligt Solig

Svar på tråden Tips på minisemester