• Anonym (stres­sad)
    Äldre 22 Oct 11:35
    2206 visningar
    9 svar
    9
    2206

    Är det konstigt att svärmor inte erbjudit sig någonting?

    Vi ska gifta oss på lördag och jag är sönderstressad känner jag med allting. Har mycket med min utbildning, och allt inför bröllopet att tänka på och det sista som ska fixas. Alla i min familj har erbjudit hjälp på ett eller annat vis under vår dag, och även nu ifall de kan underlätta min stress. Men min svärmor däremot som vet att jag är döstressad har inte erbjudit sig ens. Hon har inte sagt nått att hon kan hjälpa till på vår dag. Är det konstit? Eller man kanske inte kan förvänta sig det? Obestämd

  • Svar på tråden Är det konstigt att svärmor inte erbjudit sig någonting?
  • Äldre 22 Oct 11:43
    #1

    Det är inte det minsta konstigt.
    Speciellt svärföräldrar kan vara väldigt rädda för att lägga sig i, dom vill inte att du ska känna att dom försöker ta över och bestämma. För frågan "behöver du hjälp" kan tolkas av en stressad brud som "Du klarar ingenting, du är helt världelös och vi önskar att vår son inte gifte sig med dig"... Tungan ute 
    Det är ju ert bröllop, inte hennes. Hon är faktiskt bara gäst och alla människor är inte sådana som känner att dom ska hjälpa till på något dom är bjudna på...

    Om du gillar svärmor och hon är vettig så sätt dig ner med henne en dag och berätta hur mycket du har att göra (även om hon vet) och fråga om hon kan tänka sig att hjälpa till med något. Ställ frågan men förvänta dig inte ett ja. 
    Om svärmor och du inte kommer överens så kanske du kan få din blivande att prata med henne om att det vore bra om hon kunde hjälpa till med något, även om det bara är något litet. 

  • Anonym (*)
    Äldre 22 Oct 11:45
    #2

    Tyvärr är det inte någonting man kan förvänta sig.
    De anser kanske att eftersom det är ert bröllop, inte deras, så är det ni som får fixa med det.

    Dessutom kanske de har läst här på BT om alla som beklagar sig över att svärföräldrarna lägger sig i och styr och ställer, så de bestämde att "sådana vill vi inte vara!" och håller därför lite avstånd.

    I mina öron låter det tyvärr inte alls konstigt, min svärmor skulle inte heller ha erbjudit sig, det har hon inte gjort vid jämna födelsedagar, m.m. heller.

    Brukar din svärmor erbjuda hjälp vid födelsedagar, jul m.m.?

  • maxmam­ma
    Äldre 23 Oct 11:21
    #3

    min svärmor har inte heller erbjudit sig att hjälpa till, men det kanske har med att göra att hon är så otroligt arg på mig för att jag o hennes son ska gifta oss.

    Hon och svärfar fick inbjudningarna för drygt två veckor sedan o hon har inte pratat med mig sen de fick inbjudan.

    de få gånger jag ringt henne typ 3ggr sen inbjudan så vägrar  hon svara i telefonen när hon ser att det är jag som ringer. jobbigt blir det oxå för vi bor på "samma" gård kan man säga.

    Men åter till din fråga så tror jag att kan ha med att göra som de föregåenda talarna säger, att hon är rädd för att bli stämplad som en snok-kärring som läger sig i blir en komandora.

    Och brukar hon vara med o planera vanliga högtider som födelsedagar o julaftonar o sånt? eller brukar hon inte engagera sig i sånt heller?

    Min svärmor hjälper aldrig till med nått, oavsett vad det gäller men hon o svärfar kommer gärna o äter o mumsar i sig när jag o sambon ordnat nått.

    Men de ordnar aldrig nått eller bjuder tillbaks nångång.... 

  • maxmam­ma
    Äldre 23 Oct 11:31
    #4

    glömde säga att mina färäldrar, har sagt att de gärna hjälper till men vill att jag ska tala om för dem vad de kan göra i så fall, de vill inte att jag ska tycka att de lägger sig i i onödan men hjälpen finns att få när vi känner att vi behöver den

    Så min far har bla erbjudit att jag får ta det älgkött jag  vill för att ha till middagen, min  mor syr en ringkudde och de hjälper gärna tll o de har även frågat om vi vill ha pengar för o hjälpa till att betala bröllopet men vi har sagt nej  vi tycker de ställer upp o hjälper oss med andra saker så det känns inte bra o ta emot deras pengar.

    Vet inte om de tog illa upp för att jag tackade nej till penga gåvan, jag hoppas de inte blev ledsna för det var inte min avsikt att få dem att bli ledsen. Tycker de är så snäll som ställer upp o är barnpiga lite då o då så jag o sambon kan göra nått själv ibland då  mina äldsta barn inte har någon kontakt med sin biologiska far.

    Däremot hittade jag o min mor jättefina vinglas när vi var ute o shoppade tillsammans sist o min mor propsade på att få köpa de glasen för hon visste att jag  gärna ville ha dem på bröllopet, så jag o sambon ser dem som en gåva vi fått av mina föräldar.

    Jag tror många föräldrar/svärföräldrar är rädd för att erbjuda hjälp med risk för att bli anklagad som snokar bestämmare o lägga sig i. Även om de faktiskt vill vara till hjälp.

     

  • CoG
    Äldre 23 Oct 11:32
    #5

    Konstigt vet jag inte...folk är väl olika bara.

    Förra gången jag gifte mig kom båda mina svärföräldrar till ett dukat bord.
    Dom hade inte lyft ett finger, inte bidragit ekonomiskt, inte hjälpt till.

    Men, det var ju vårat bröllop, inte deras. Det var vår idé, inte deras.
    Jag kan inte kräva eller tycka att andra borde hjälpa till,
    men om någon gör det så blir jag naturligtvis glad.

    Mina fd svärföräldrar har inte hört av sig en enda gång sen vi separerade hösten 08.
    Min fd man slutade höra av sig feb 2011, sen var han här 4 januari 2012 och sedan dess har jag inte sett skymten av honom.....och vi har ett gemensamt barn som snart fyller 9 år och mina fd svärföräldrar har alltså ett barnbarn som inte heller verkar vara direkt viktig.

    Folk är olika och en del saknar man mindre....

  • CoG
    Äldre 23 Oct 11:36
    #6

    Den här gången vet jag att mina svärföräldrar vill hjälpa till.
    Svärmor har redan köpt dukar, än fast det inte var något jag sagt att hon behövde göra.
    Hon ringde och kollade om det var ok och om det blev rätt färg till dukningen.

    Dom kommer säkert att vara med och hjälpa till mer praktiskt då det närmar sig också.
    Bygdegården vi hyr är bara någon km från deras hem och dom är bara glada om dom kan hjälpa till.

  • Äldre 23 Oct 12:17
    #7

    hon kanske är av generationen som inte förstår varför det ska vara sånt ståhej över det hela. Många som är i mina föräldrars ålder hade ju inte alls såna bröllop som vi har idag, som planerades i ett år i förväg. 
    men om du vill ha hjälp så fråga.  

  • Äldre 29 Oct 13:49
    #8

    Test

    Jag kollar bara hur uppdateringen av trådar fungerar.

  • millan­10
    Äldre 30 Oct 11:31
    #9

    Min personliga åsikt är att man inte ska förvänta sig hjä'lp av någon om man inte själv ber om det! Hur tusan ska andra veta när och vad man behöver hjälp med? En del blir förnärmade över att andra lägger sig i för mycket, andra har förväntnignar på att andras liv stoppar och bara kretsar kring deras bröllop - vilket ju inte riktigt  är fallet... Även om vi som ska/har gift oss tror det .... Vill man ha hjälp så får man väl be om det! Gör inte saker svårare än de behöver vara.

Svar på tråden Är det konstigt att svärmor inte erbjudit sig någonting?