• Loollo­o
    Äldre 21 Oct 16:27
    7372 visningar
    9 svar
    9
    7372

    blomma eller servett?

    Hej, jag undrar.. ska våra bestman och marskalker, ha sin slips i samma färg som tärnorna eller samma färg som brudgummen?

    Och ska dom ha servett(eller vad det heter) eller ska dom ha blomma eller ska dom ha både och? Förrvirrad över det där.. nån som vet eller kan tipsa? 

  • Svar på tråden blomma eller servett?
  • maxmam­ma
    Äldre 21 Oct 16:36
    #1

    min blivande man o vår marskalk ska ha djupröda slipsar, och en sån där blomma i kavajslaget och deras kostymer är mörkgrå.


    Min tärna ska ha en vit klänning som när ner över knäna.


    Våra brudnäbbar, min dotter ska ha en vit och rödklänning som på nästan ser ut som min brudklänning och våran gemensamma son ska ha grå byxor, grå kardigan o vit skjorta o röd slips med grå ränder i.


    Min äldsta son ska ha också ha grå klädsel men utan slips.


    Min far ska ha mörkgrå kostym med grå slips.


    Jag har varit gift en gång tidigare i livet o hade då en guldfärgad siden klänning som var A-linje formad kan man säga den såg mer ut som en balklänning än en brudklänning, eller ja det var nog mönster efter en balklänning den syddes efter.


    men den klänningen ska min mor ha på bröllopet med en svart bolero till.

  • Biogra­phic
    Äldre 21 Oct 17:57
    #2

    Vi ska försöka få samma färg på tärnklänningarna och männens slipsar. Min m2b ska ha en blomma i samma färg medans best man och marskalk ska ha "servett" i den färgen. Alltså samma färg på allt.

  • Loollo­o
    Äldre 22 Oct 15:57
    #3
    Biographic skrev 2012-10-21 17:57:16 följande:
    Vi ska försöka få samma färg på tärnklänningarna och männens slipsar. Min m2b ska ha en blomma i samma färg medans best man och marskalk ska ha "servett" i den färgen. Alltså samma färg på allt.
    okej, så allt är samma färg så att säga?
    för vi tjejer ska ha lila/rosa och min m2b ska ha gult.. därför jag var inne på bestman/marskalk vad dom skulle ha.. om dom ska ha då kanske lila slips o gul "servett"? men om man har en servett, har man en blomma då? eller är det antingen eller? 
  • Äldre 22 Oct 16:15
    #4

    Maken och marsalk hade frack på sig och maken hade en vit ros med lila tjafs runt då jag hade vita rosor och vita kallor i min bukett. Marsalken hade en lila ros med vitt tjafs runt då tärnan hade lila rosor och lila kallor i sin´bukett.

  • Äldre 22 Oct 16:22
    #5

    Ni behöver inte matcha något alls om ni inte vill ha ett tema, och då matchar ni enligt färgtemat och inte enligt vem som har vad för färg.

    Det finns inga regler om att marskalkerna ska matcha tärnorna eller brudgummen, bruden eller inredningen i kyrkan eller något annat Flört 

    Angående näsduk i bröstfickan så behövs det inte alls, men om ni tycker att det ser fint ut så kan ni ha det.
    Och blomma (corsage) så gäller samma där. Inget som dom måste ha, men tycker ni att det är fint och har råd så kör på det. 

  • Äldre 22 Oct 16:26
    #6

    Det blir det vanliga svaret: Det är upp till er och ni gör som ni själva vill :)

  • Biogra­phic
    Äldre 22 Oct 19:00
    #7

    Precis, allt i samma färg för oss. Bara lite olika nyanser. Men gör som ni själva vill! :) gå efter vad ni tycker är fint.

  • Aniara­4
    Äldre 22 Oct 19:19
    #8

    Säger som Chicita, finns inga regler alls för vad som ska matcha vad eller ens att något måste matcha öht.

    Sen kan man ju tycka det är fint när det är lite sammanhållet, och sen att det finns något som skiljer brudgummen från marskalkarna. Om alla ska ha corsage kanske hans t.ex. kan vara lite större, eller som du är inne på att marskalkarna kanske bara har blomma eller bara näsduk, och brudgummen har båda.

    Att ha en "tjejfärg" och en "killfärg" skulle iofs kännas lite fel för mig, bättre då att utmärka brudparet på något sätt och att följet hänger ihop på ett annat.

  • Loollo­o
    Äldre 23 Oct 22:15
    #9

    Tack alla :D

Svar på tråden blomma eller servett?