• sirifredde

    vilket är ert favorit vin?

    Jag úndrar vad ni ha för favortiviner =)

  • Svar på tråden vilket är ert favorit vin?
  • L och J

    Hejhej!

    Mitt röda favorit vin är Gallo! sjukt gott och mjukt.

    Mitt vita favoritvin heter sankt anna, jättegott och fruktigt.
    (ej att förväxla med santa ana som killen råkade få med sig hem en gång haha. INTE gott) 

  • Pekkiisch4

    Mitt favorit vitt är, tre apor, leva eller foot of afrika ! Sött men ändå lite syrligt, och fruktigt :) '

    Rött är jag inte så förtjust i. Dock är chill outs rosé gott ! :)

  • maxmamma

    jag är inte nån bra vin drickare, har väldigt svårt för rött vin men vitt vin går bra men då måste det vara SÖT.

    Black Tower, Guntrum, Tre apor och Photos By Tania är mina favorit viner, men föredrar cider de få gånger jag dricker nått med alkohol i. 

  • L och J

    tre apor är jättegott och inte så hög alkoholhalt! perfekt sällskapsvin

  • Alyllyra

    Alla zinfandel-viner är goda, utan undantag! Inte för att jag har smakat alla, men jag säger det ändå :-P Gnarly Head är en av favoriterna på systemet.

  • married observer

    Masi Campofiorin är alltid en höjdare. Bland vitt diggar jag Les Fumées Blanches.
    Bland portviner gillar jag Gramhams Six grapes.

    Det finns många goda viner och jag gillar att gå på Systembolaget och leta efter nya favoriter (men jag glömmer ofta vad mina favoriter heter). Jag har alltid mobilappen VinVin med mig för att kunna läsa recensionerna. Jag köper uteslutande viner som klassas som fynd.

  • sirifredde

    den appen ska ja leta reda på=)


    married observer skrev 2012-10-19 13:13:13 följande:
    Masi Campofiorin är alltid en höjdare. Bland vitt diggar jag Les Fumées Blanches.
    Bland portviner gillar jag Gramhams Six grapes.

    Det finns många goda viner och jag gillar att gå på Systembolaget och leta efter nya favoriter (men jag glömmer ofta vad mina favoriter heter). Jag har alltid mobilappen VinVin med mig för att kunna läsa recensionerna. Jag köper uteslutande viner som klassas som fynd.
  • sirifredde

    Jag gillar Las moras mkt gott vitt vin mjukt och fruktigt.. 73 kr på systemet


    Pekkiisch4 skrev 2012-10-19 12:47:41 följande:
    Mitt favorit vitt är, tre apor, leva eller foot of afrika ! Sött men ändå lite syrligt, och fruktigt :) '

    Rött är jag inte så förtjust i. Dock är chill outs rosé gott ! :)
  • tinaalpfält

    Jag brukar titta efter vissa druvor snarare än en speciell sort. Bland röda viner är favoriten shiraz, går bra även i kombo med andra druvor. T.ex. hade vi boxen Umbala på vårt bröllop (http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=umbala&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=326380&varuNr=2072&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dumbala%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c=
    som är riktigt god. Maken är mer förtjust i lite dyrare amarone/ripasso viner. 

    Bland vita viner föredrar jag druvan riesling som jag tycker är lagom lätt för att sällskapsdricka. Chardonnay tycker jag är lite för torr. 

  • Tokig

    Klein Constantia Cabernet sauvignon - Världens godaste vin. Tyvärr finna det inte ens att beställa längre på systemet. Men jag älskar Amarone... Egentligen alla sorter. Men Amarone della Valpolicella Classico är sjukt god. Som vardagsvin tar jag gärna en ripasso. T ex Mauro eller R. Tillverkade på samma sätt som Amarone (dubbel lagring) o andra lagringen på Amaronetunnor. Men sen är det klart en chauteau de neuf pape tackar jag aldrig nej till. Vitt vin ska vara torrt och krispigt, ingen sötma alls helst, typ Chablis. Pratar vi bubblor vill jag helst ha en Pol Roger och är det sommar och det ska vara rosa vill jag att det ska vara från Bourgogne.

  • Bruden 01

    Gillar endast rött och mina favoriter är Shiraz, Amarone, Pinot noir, och Chianti Skål

  • Chicita

    Rött vin = Porcupine Ridge /Syrah

    Vitt vin, tja vi har flera favoriter där.
    Bland annat en som jag inte kommer på namnet nu direkt.
    Flaskan har fyrkantig botten och rund överdel. Namnet börjar på R i alla fall.
    Och sen ett som vi köpte nyss.
    Victoria (Riesling)
    + Kloster Ehrbash (Riesling - Vet inte riktigt hur namnet stavas )

  • PiaB

    Jag är också sådan som faller för en druva och just nu är zinfandel en favorit. En annan druva jag gillar är Tempranillo.


     


    Har druckit en hel del Amarone och gillar alla, mer eller mindre. Favoriterna är Tomassi och Zenato.


     


    Den absoluta favoriten är dock en Barolo som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på just nu. Den finns inte att köpa på bolaget utan vi beställer genom Delikatessgrossisten där vi går på vinprovningar ibland.


     


    Och en favorit är McManis som är helt fantastiskt och bara kostar 99 kr! Absolut prisvärt och rekommenderas varmt


     


    Jag tycker det är svårt att säga en favorit eftersom det beror på vad man äter till. Så upplever iallafall jag det. Ett vin kan vara fantastiskt gott till spagetti medans en ryggbiff kräver ett helt annat


  • Fjärilen

    Jag gillar Amarone, Ripasso, Brunello och Barolo viner. Alltså Italienska goda röda viner. Det hela bero ju på tillfället och och vilken mat det ska vara till.

  • Aniara4
    married observer skrev 2012-10-19 13:13:13 följande:
    Masi Campofiorin är alltid en höjdare.
    Instämmer!

    I somras var vi i Frankrike och bunkrade upp med ett par lådor vin av varierande klass, från bättre vardagsviner till en riktigt dyr som ska sparas i 10 år. En av de lite bättre har vi avsmakat till både vår och gästernas förtjusning.  Däremot hoppade vi över att fylla plastdunkar med "bensinpumpsvin" för 1,5 euro litern som de hade på den enklare vingården vi var på...

    Sött vitt vin tycker jag personligen är ganska motbjudande, men smaken är ju som baken! Jag är inte jätteförtjust i vitt vin öht, men det kan vara gott ibland om det är bra och halvtorrt och passar till det man äter. Och jag har upptäckt att jag tyckte en av de dyrare champagnesorterna var riktigt god, synd för plånboken att jag bara inte pallar enklare mousserande!
  • PiaB
    Aniara4 skrev 2012-12-03 10:48:07 följande:
    Instämmer!

    I somras var vi i Frankrike och bunkrade upp med ett par lådor vin av varierande klass, från bättre vardagsviner till en riktigt dyr som ska sparas i 10 år.
    Kul! Vi var på vinprovnig förra veckan och köpte bl.a. en magnumflaska rödvin som skulle lagras i 10 år. Så den tänker vi ta på vår 10-åriga bröllopsdag
Svar på tråden vilket är ert favorit vin?