• Anonym (Mitt tal)

    Mitt tal till min blivande man...(långt)

    Skriver för att kunna vara anonym - finns risk att min blivande är här inne och kikar eller någon annan som känner oss så jag vågar inte skriva öppet... hoppas ni hittar hit och kan tycka till i alla fall! :)

    Som sagt jag har skrivit direkt från hjärtat och en del behöver nog kortas ner då det är rätt långt, jag har använt mig av lite filmrepliker inbakade i texten, men vet inte om jag ska säga dem på engelska eller svenska (dock inte båda)...

    Here it goes:


    Namn, här står jag nu, framför den snyggaste och finaste man jag någonsin mött ”You look good wearing my future”/du klär i att bära/ha på dig min framtid (Some kind of wonderful) som den lyckligaste bruden och kvinnan I världen. Jag trodde nog aldrig att jag skulle få uppleva denna starka, överväldigande känslan att älska någon man så som jag älskar dig…

    Några grodor har jag fått pussa innan jag mött min prins, så många gånger jag frågat min mamma –Hur vet man egentligen att det är rätt? Hon har alltid kommit med samma frustrerande svar – Det bara vet man… och nu med Dig så för första gången vet jag att det är Rätt. På riktigt rätt – för evigt rätt.

    Livet är så roligt och enkelt med dig – nästan som en romantisk film, där man skrattar, busar, kramas, pussas och bara ha det så där fantastiskt bra… har hört ett antal gånger att jag måste tas ned på jorden för livet är inte som på film när jag är uppe och svävar på mina rosa moln av drömmar jag har… men mitt liv är precis som den finaste kärlekssaga – fast det bästa av allt är att den är på riktigt och att det är min och din, vår saga. Jag vet att vi kommer leva lyckliga i alla våra dagar, jag bara vet!

    Självklart kommer det att komma motgångar och alla har vi våra ups and downs, men med dig känner jag mig trygg, buren, älskad och aldrig ensam – med dig kan jag klara allt och vi kan klara allt tillsammans – Come what may /vad som än sker, som namn och namn sjöng i kyrkan.

    När vi träffades för allra första gången för 1 år och 22 dagar sen så va jag trött på allt vad killar och förhållanden hette, jag hade beslutat mig för att vara nöjd med mitt liv ändå, jag hade en underbar dotter, en fin och stöttande familj, fina vänner och ett eget hus som jag fick inreda och fixa med själv… så just då kände jag att jag nog inte behövde någon man… och då kommer ju den där klyschan som man blir galen av att höra när man så gärna vill träffa rätt ”Han kommer när man minst anar det, så sluta ana” men hur sjutton ska man sluta ana när man så gärna vill? Så omedvetet hade jag nog slutat att ana just då…

    I alla fall så var det precis så… på julbordet med våra respektive jobb möttes vi. Min jobbarkompis namn som är här ikväll, pekade snällt ut dig som en snäll och trevlig kille… bara så att jag visste ;)…jag kunde ju inte undgå att tycka att du såg väldigt bra ut men jag va fast besluten om att bara ha roligt med mina jobbarkompisar, inte leta och inte ”ragga”…

    När jag sedan skulle gå till baren för lite förfriskningar så kom du och ställde dig bredvid mig och sa hej, vi började prata om ditten och datten och hade en väldigt trevlig kväll. Du bjöd upp till sista dansen och vi dansade, det kändes otroligt romantiskt och du till och med vågade pussa mig lätt på munnen efter sista dansen. Du frågade om jag ville följa med dig hem och se ditt nyrenoverade hus eftersom vi pratat om detta. Jag blev lite stött och frågade –Vad tror du om mig egentligen? Du sa –Nej nej det va inte så jag menade, jag menar det jag sa att vi kan titta på huset och fortsätta prata… idag vet jag att du inte är en sån kille som tar hem första bästa tjej första kvällen men då visste jag ju inte det. Jag tog det för vad det var, en riktigt trevlig kväll något mer vågade jag inte hoppas på ”Don’t forget I’m just a girl, standing in front of a boy, asking him to love her”/glöm inte att jag bara är en flicka, stående framför en pojke, ber honom att älska henne.(Notting Hill). Men när jag letade i väskan så fick jag se en lapp med ditt telefonnummer på som du lagt dit… så jag skickade iväg ett sms nästa dag.

    Jag blev rejält sjuk under veckan som kom och va inte riktigt på humör, du ringde och du smsade, jag svarade och försökte vara trevlig och pigg men det orkade jag egentligen inte just då… så ville du ses igen så vi bestämde en eftermiddagsfika hemma hos mig lördagen veckan efter. Lite pirrigt va det för jag mindes knappt hur du såg ut och visste fortfarande inte vad jag skulle tro – men allt det där ändrades när du klev innanför dörren – det sa pang och jag bara kände att det är ju han jag ska ha… J Du hade blommor med dig, stilig som första gången och så lätt och trevlig att umgås med. ”You had me at hello”/du hade mig redan vid hej” (Jerry Mcguire)

    Efter den dagen så visste vi båda att det skulle vara vi, allt har gått från klarhet till klarhet… vi försökte vara försiktiga, vänta med att introducera barnen men allt vad rationella tankar hette var som bortblåsta – det var VI nu…

    Ofta känner jag att jag får nypa mig i armen för att förstå att det jag lever nu är på riktigt, att jag får känna mig så här lycklig och att jag känner mig så otroligt lyckligt lottad som fått dig till min man.

    Ni som känner mig vet att jag har haft mina motgångar men på något sätt har jag alltid rest mig upp och hittat något positivt i varje liten motgång… vi vet också att du haft dina motgångar och det känns som vi nu tillsammans kanske uppskattar det fina vi har lite extra och inte tar det för givet…

    Du får mig att känna mig mer än tillräcklig, du ger mig komplimanger som att jag har fina prinsesshänder, att jag är vacker, fantastisk och underbar och fastän jag kanske känner mig allt annat än så vissa dagar så lyfter du upp mig och får mig alltid på bra humör, bara din blick gör mig varm i hela kroppen och jag känner att jag är så älskad. Jag hoppas alltid att vi kommer att fortsätta uppskatta och uppmuntra varandra, att få varandra att må riktigt bra, att skicka sms till varandra på frukosten när vi är på våra arbeten… sånt som gör att livet och dagarna glittrar lite extra… ”It’s so easy loving you/ det är så lätt att älska dig”

    Jag sålde mitt hus och jag och dotterns namn flyttade in hos Er ”Wherever you are, that’s where my home is”var du än är, där är mitt hem (Dagboken). Jag fick en man och två barn till att älska som mina egna. dotterns namn fick en pappa och syskon som jag alltid önskat för henne. Vi kom från två familjer och blev en hel. Det för mig är värt allt! Så jag säger: ”I don’t want diamond sunbursts, or marble halls. I just want you./jag vill inte ha guld och gröna skogar, allt jag vill ha är Dig” (Anne på Grönkulla).

    När jag va sådär nyförälskad, kär och galen, (som jag visserligen fortfarande är) fick jag höra låten ”Nån som Du” med Sonia Aldén, och när jag hörde texten och musiken så började jag nästan gråta för den stämde så väl in på mig och mina känslor för dig. Det är min sång till dig och den låt jag lyssnat på flest gånger sen jag mötte dig, hade jag begåvats med en lika vacker sångröst som min syster namn så hade jag velat sjunga den för dig… ”För nån som du, kan jag lämna allt jag har” ”Jag har drömt så många gånger att det här kan bli sant, med nån som du” ”Aldrig igen blir jag den som jag var”… du har gjort mig till den bästa versionen av mig själv – den som jag vill vara.

    J
    ag säger inte att allt är smidigt och enkelt, i början kunde det vara lite överväldigande att gå från två till fem. Att ha barn i skolåldern med läxor och aktiviteter och allt vad det innebär. Att märka att den mat man handlat hem igår är slut idag… att son och dotter kan kivas och reta gallfeber på oss med sin tävlan i allt men att i nästa sekund och när det väl gäller är de sånna kompisar och man vet och känner att det är syskonkärlek… namn, du är världens bästa man och pappa – du räcker till med din kärlek och omsorg för oss alla, du finns där med ditt lugn och dina starka beskyddande armar – ibland fascineras jag av ditt tålamod och lugn för jag inser att jag själv inte har samma tålamod – men det gör inget, då ger du mig en varm kram eller tid att gå undan för några minuter och samla kraft och sen så är det bra igen… ”You complete me” du kompletterar mig”(Jerry Macguire)

    Det har inte gått särskilt lång tid sen vi först träffade, men mycket har hänt både fina och roliga saker men också sorgliga och tragiska… vi har som familj funnits där för varandra och för våra barn. I vow to love you, and no matter what challenges might carry us apart, we will always find a way back to each other/ jag lovar att älska dig, och oavsett vilka utmaningar vi kan stå inför, kommer vi alltid hitta en väg tillbaka till varandra” (The Vow). Det är väl just den där känslan att hur jobbigt det än kan bli ibland så vet jag att det är dig jag vill vara med stötta och stötta mig emot, ingen annan – för hur som helst så händer det jobbiga saker i livet och det känns så skönt att jag inte längre behöver ta allt ensam. Jag har funnit min ”kindered spirit/ själsfrände” (Anne på Grönkulla)

    Du är min bästa vän, den jag längtar till att få berätta saker för, den jag vänder mig till när jag har funderingar över något, den jag stöttar mig mot, den jag skrattar med, den jag älskar – det är vi mot världen nu – Du är min riddare i blank rustning!

    D
    et roliga är att jag alltid sett mig själv som en ganska självständig person, jag har varit mån om min egentid, mina hobbys osv men nu fattas du mig varje gång du inte är i närheten – självklart måste man och behöver man vara ifrån varandra, på jobb och annat men jag känner mig hel igen när du är i min närhet… sen kanske vi inte alltid gör samma saker men bara känslan av din närvaro i samma rum gör mig glad och lycklig… det behovet och den känslan har jag aldrig tidigare haft. Men nu behöver jag inte längre tänka. ”I’m scared of walking out of this room never feeling the rest of my whole life the way I feel when I’m with you / Jag är rädd för att gå ut ur det här rummet aldrig känna resten av mitt liv som jag känner när jag är med dig – (Dirty Dancing). För nu är det på riktigt vi: idag, I morgon och för alltid som det står I våra förlovningsringar.

    Jag tyckte att jag klarade mig fint och hade ett rikt, nästan fulländat liv innan jag träffade dig men nu när jag ser och vet vad jag har efter att ha träffat dig så känns mitt liv förut rätt så fattigt i jämförelse… My heart is, and always will be, yours/ Mitt hjärta är, och kommer alltid att vara, ditt” ( Sense and Sensability).

    Jag älskar dig så mycket och jag är så tacksam över att du älskar mig för den jag är… ”The Greatest thing you’ll ever learn is to love and be loved in return/ the största du nånsin kan få uppleva är att älska och att bli älskad tillbaka”.

    Jag är inte perfekt men jag vet att vi tillsammans är perfekta

    Så, För- Efternamn, “I promise to love you every moment of forever/ Jag lovar att älska dig varje ögonblick för evigt” (Twilight Eclipse)



    “Jag sökte dig och fann mitt hjärta” (Dagboken).



    Jag älskar dig, jag fick min prins… och nu kommer vi att leva lyckliga i alla våra dagar!



    Skål för min fantastiska make!




    Tack ni som orkade läsa allt, ser fram emot er input, tanken med mitt tal är att det ska vara både roligt och känslosamt, personligt och intressant... :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-18 12:11
    Scrolla längre ner för att läsa den uppdaterade versionen och tyck till om den istället så blir jag glad! :)
  • Svar på tråden Mitt tal till min blivande man...(långt)
  • Tooie

    Oj oj oj.. Jätte fint men alldeles alldeles för långt enligt mig. Jag skulle korta ner det till mer än hälften. Du berättar ju nästan hela dit/ert liv.. Det blir för mycket. Sen så hade jag valt att säga det på svenska i stället annars blir det lite rörigt (beror ju förstås på om det bara är svenskar på bröllopet eller inte) du kanske måste ha engelska? En fin tanke vore att skriva ner den fina texten på ett fint papper och ge till din blivande man så han kan läsa det och minnas tillbaka på er dag..

  • Anonym (Mitt tal)

    Tack Tooie för din input! :) Jo jag inser ju själv att det blir ett alldeles för långt tal och vissa bitar kommer ju lite igen flera gånger, det svåra tycker jag är nu att ta bort något - alternativet är ju att ha ett brev till honom bara men jag vill ändå hålla ett tal även om det betyder att det måste bantas ner en hel del... visst är det personligt och handlar mkt om våra liv och vad som hände när vi träffades men tänkte att det kunde vara lite kul att dela med sig av... gillar när det är lite humor och personligt... får helt enkelt läsa igenom det flera gånger ändra och ta bort det som går.

    Ang de engelska replikerna, håller med om att det blir lite rörigt att helt plötsligt säga meningar på engelska, fördelen är ju att folk kanske känner igen replikerna från filmer och det är svårare att få till vissa repliker lika bra på svenska, nackdelen med det är ju som du skriver att det blir rörigt och lite konstigt att hålla tal på svenska och sen slänga in engelska repliker lite här och där... får se över detta ännu mer - tack för din input och att du tog dit tid att läsa detta låååååånga ;)


    Tooie skrev 2012-10-18 10:12:15 följande:
    Oj oj oj.. Jätte fint men alldeles alldeles för långt enligt mig. Jag skulle korta ner det till mer än hälften. Du berättar ju nästan hela dit/ert liv.. Det blir för mycket. Sen så hade jag valt att säga det på svenska i stället annars blir det lite rörigt (beror ju förstås på om det bara är svenskar på bröllopet eller inte) du kanske måste ha engelska? En fin tanke vore att skriva ner den fina texten på ett fint papper och ge till din blivande man så han kan läsa det och minnas tillbaka på er dag..
  • Anonym
    Anonym (Mitt tal) skrev 2012-10-18 09:51:46 följande:

    Namn, här står jag nu, framför den snyggaste och finaste man jag någonsin mött ”You look good wearing my future”/du klär i att bära/ha på dig min framtid (Some kind of wonderful) som den lyckligaste bruden och kvinnan I världen. Jag trodde nog aldrig att jag skulle få uppleva denna starka, överväldigande känslan att älska någon man så som jag älskar dig…


    Jättefin inledning... det är detta som sätter stämningen för ett helt tal. Och där tycker jag att du hittat helt rätt.

    Och nu ska jag vara så fräck så att jag kommer med ett förslag på förkortning. Med all respekt. Du har skrivit jättevackra ord... och kanske ska hela detta talet bli en gåva till din make som han får läsa. Men som tal för alla så behövs det kortas ner tycker jag. So here goes:
    Namn, här står jag nu, framför den snyggaste och finaste man jag någonsin mött som den lyckligaste bruden och kvinnan I världen. Jag trodde nog aldrig att jag skulle få uppleva denna starka, överväldigande känslan att älska någon så som jag älskar dig…

    Livet är så roligt och enkelt med dig – nästan som en romantisk film, där man skrattar, busar, kramas, pussas och bara ha det så där fantastiskt bra… har hört ett antal gånger att jag måste tas ned på jorden för livet är inte som på film när jag är uppe och svävar på mina rosa moln av drömmar jag har… men mitt liv är precis som den finaste kärlekssaga – fast det bästa av allt är att den är på riktigt och att det är min och din, vår saga. Jag vet att vi kommer leva lyckliga i alla våra dagar, jag bara vet för det känns riktigt rätt med dig - för evigt rätt.

    Med dig känner jag mig trygg, buren, älskad och aldrig ensam – med dig kan jag klara allt och vi kan klara allt tillsammans – vad som än sker, som namn och namn sjöng i kyrkan.

    För 1 år och 22 dagar sedan förändrades mitt liv, för då möttes vi. Jag nöjd med mitt liv, jag hade en underbar dotter, en fin och stöttande familj, fina vänner och ett eget hus som jag fick inreda och fixa med själv… Men som klyschan säger "när man minst anar det..."  

    Det var en magisk kväll och när jag kom hem och tittade i väskan så fick jag se en lapp med ditt telefonnummer på som du lagt dit… så jag skickade iväg ett sms nästa dag. En vecka senare stod du utanför min dörr med blommor i handen och lika stilig som första kvällen- det sa pang och jag bara kände att det är ju han jag ska ha…  Efter den dagen så visste vi - det var VI nu…

    Ofta känner jag att jag får nypa mig i armen för att förstå att det jag lever nu är på riktigt, att jag får känna mig så här lycklig och att jag känner mig så otroligt lyckligt lottad som fått dig till min man.

    Du får mig att känna mig mer än tillräcklig, du ger mig komplimanger som att jag har fina prinsesshänder, att jag är vacker, fantastisk och underbar och bara din blick gör mig varm i hela kroppen och jag känner att jag är så älskad det är sånt som gör att livet och dagarna glittrar lite extra.

    namn, du är världens bästa man och pappa – du räcker till med din kärlek och omsorg för oss alla, du finns där med ditt lugn och dina starka beskyddande armar – ibland fascineras jag av ditt tålamod och lugn för jag inser att jag själv inte har samma tålamod – men det gör inget, då ger du mig en varm kram eller tid att gå undan för några minuter och samla kraft och sen så är det bra igen… du kompletterar mig.

    Du är min bästa vän, den jag längtar till att få berätta saker för, den jag vänder mig till när jag har funderingar över något, den jag stöttar mig mot, den jag skrattar med, den jag älskar – det är vi mot världen nu – Du är min riddare i blank rustning! Jag lovar att älska dig, och oavsett vilka utmaningar vi kan stå inför, kommer vi alltid hitta en väg tillbaka till varandra. 

    Det största du nånsin kan få uppleva är att älska och att bli älskad tillbaka.

    Mitt hjärta är, och kommer alltid att vara, ditt. Jag älskar dig så mycket och jag är så tacksam över att du älskar mig för den jag är…

    Så, För- Efternamn. Jag lovar att älska dig varje ögonblick för evigt.

    Jag sökte dig och fann mitt hjärta. Nu är det på riktigt vi: idag, I morgon och för alltid. 


    Skål för min fantastiska make!


    Hoppas verkligen inte att du tar illa upp över min brutala kapning.

    Jag tycker verkligen ditt ursprungliga tal var fint... men kanske mer som ett personligt brev. Ge det till honom som morgongåva eller nåt liknande. Be bestmannen räcka honom det under förmiddagen medan du är och fixar till dig.

    Håll talet kort och kärleksfullt.
  • Anonym (Mitt tal)

    Men åååååh stort tack anonym för din hjälp!! Jag tog verkligen inte illa upp jag blir rörd över ditt engagemang och din hjälp - det blev ju hur bra som helst och precis lagom långt att hålla och som du skriver kan jag ju lägga ursprungsversionen i ett brev till bara honom...

    Stort tack för hjälpen och för att du tog dig tid!!! ♥


    Anonym skrev 2012-10-18 11:00:22 följande:
    Jättefin inledning... det är detta som sätter stämningen för ett helt tal. Och där tycker jag att du hittat helt rätt.

    Och nu ska jag vara så fräck så att jag kommer med ett förslag på förkortning. Med all respekt. Du har skrivit jättevackra ord... och kanske ska hela detta talet bli en gåva till din make som han får läsa. Men som tal för alla så behövs det kortas ner tycker jag. So here goes:
    Namn, här står jag nu, framför den snyggaste och finaste man jag någonsin mött som den lyckligaste bruden och kvinnan I världen. Jag trodde nog aldrig att jag skulle få uppleva denna starka, överväldigande känslan att älska någon så som jag älskar dig…

    Livet är så roligt och enkelt med dig – nästan som en romantisk film, där man skrattar, busar, kramas, pussas och bara ha det så där fantastiskt bra… har hört ett antal gånger att jag måste tas ned på jorden för livet är inte som på film när jag är uppe och svävar på mina rosa moln av drömmar jag har… men mitt liv är precis som den finaste kärlekssaga – fast det bästa av allt är att den är på riktigt och att det är min och din, vår saga. Jag vet att vi kommer leva lyckliga i alla våra dagar, jag bara vet för det känns riktigt rätt med dig - för evigt rätt.

    Med dig känner jag mig trygg, buren, älskad och aldrig ensam – med dig kan jag klara allt och vi kan klara allt tillsammans – vad som än sker, som namn och namn sjöng i kyrkan.

    För 1 år och 22 dagar sedan förändrades mitt liv, för då möttes vi. Jag nöjd med mitt liv, jag hade en underbar dotter, en fin och stöttande familj, fina vänner och ett eget hus som jag fick inreda och fixa med själv… Men som klyschan säger "när man minst anar det..."

    Det var en magisk kväll och när jag kom hem och tittade i väskan så fick jag se en lapp med ditt telefonnummer på som du lagt dit… så jag skickade iväg ett sms nästa dag. En vecka senare stod du utanför min dörr med blommor i handen och lika stilig som första kvällen- det sa pang och jag bara kände att det är ju han jag ska ha… Efter den dagen så visste vi - det var VI nu…

    Ofta känner jag att jag får nypa mig i armen för att förstå att det jag lever nu är på riktigt, att jag får känna mig så här lycklig och att jag känner mig så otroligt lyckligt lottad som fått dig till min man.

    Du får mig att känna mig mer än tillräcklig, du ger mig komplimanger som att jag har fina prinsesshänder, att jag är vacker, fantastisk och underbar och bara din blick gör mig varm i hela kroppen och jag känner att jag är så älskad det är sånt som gör att livet och dagarna glittrar lite extra.

    namn, du är världens bästa man och pappa – du räcker till med din kärlek och omsorg för oss alla, du finns där med ditt lugn och dina starka beskyddande armar – ibland fascineras jag av ditt tålamod och lugn för jag inser att jag själv inte har samma tålamod – men det gör inget, då ger du mig en varm kram eller tid att gå undan för några minuter och samla kraft och sen så är det bra igen… du kompletterar mig.

    Du är min bästa vän, den jag längtar till att få berätta saker för, den jag vänder mig till när jag har funderingar över något, den jag stöttar mig mot, den jag skrattar med, den jag älskar – det är vi mot världen nu – Du är min riddare i blank rustning! Jag lovar att älska dig, och oavsett vilka utmaningar vi kan stå inför, kommer vi alltid hitta en väg tillbaka till varandra.

    Det största du nånsin kan få uppleva är att älska och att bli älskad tillbaka.

    Mitt hjärta är, och kommer alltid att vara, ditt. Jag älskar dig så mycket och jag är så tacksam över att du älskar mig för den jag är…

    Så, För- Efternamn. Jag lovar att älska dig varje ögonblick för evigt.

    Jag sökte dig och fann mitt hjärta. Nu är det på riktigt vi: idag, I morgon och för alltid.


    Skål för min fantastiska make!


    Hoppas verkligen inte att du tar illa upp över min brutala kapning.

    Jag tycker verkligen ditt ursprungliga tal var fint... men kanske mer som ett personligt brev. Ge det till honom som morgongåva eller nåt liknande. Be bestmannen räcka honom det under förmiddagen medan du är och fixar till dig.

    Håll talet kort och kärleksfullt.
  • Tokig
    Anonym (Mitt tal) skrev 2012-10-18 11:06:45 följande:
    Men åååååh stort tack anonym för din hjälp!! Jag tog verkligen inte illa upp jag blir rörd över ditt engagemang och din hjälp - det blev ju hur bra som helst och precis lagom långt att hålla och som du skriver kan jag ju lägga ursprungsversionen i ett brev till bara honom...

    Stort tack för hjälpen och för att du tog dig tid!!! ♥
    Hahaha oj, jag insåg inte att jag postat undercover.

    Skönt att du inte tog illa upp av mina kapningar.

    Det jag egentligen tyckte var väldigt fint men som jag inte riktigt fick med var stycket om era familjer
    Jag fick en man och två barn till att älska som mina egna. dotterns namn fick en pappa och syskon som jag alltid önskat för henne. Vi kom från två familjer och blev en hel.
    Tycker det var väldigt fint formulerat  "Vi var två familjer som blev en hel".

    Finns nog fortfarande mycket att fila på. Läs det högt för dig själv flera gånger. Ändra där orden inte faller sig naturligt. Jag hade t ex kanske ändrat från "Det var en magisk kväll" Till "Det blev en magisk kväll". Detaljer men det kan göra stor skillnad :)

    Jag och min man skrev egna löften till varandra på vårt bröllop och jag fick feedback från BT:are... (www.brollopstorget.se/Forum-7-101/m4220260.html) nu återgäldar jag bara!

    Här är förresten berättelsen som vår dag www.brollopstorget.se/Forum-1-88/m4234556.html
  • Anonym (Mitt tal)

    Va roligt att det va du Tokig som skrev, du gav ju så fin input i den andra "taltråden" oxå! ;) så jag hoppades att jag skulle få lite hjälp från dig jag med! :)

    Jo det enda jag saknade va just det du skrev: Vi var två familjer som blev en hel, jag fick in det efter "efter den dagen visste vi, det var VI nu... tror det blev bra där. :)

    Får läsa det högt sen och se om jag får ändra vissa ord så att det faller sig naturligt, jättebra tips! :)

    Ska med glädje kika in på trådarna du länkat! Stort Tack igen!! :)


    Tokig skrev 2012-10-18 11:22:27 följande:
    Hahaha oj, jag insåg inte att jag postat undercover.

    Skönt att du inte tog illa upp av mina kapningar.

    Det jag egentligen tyckte var väldigt fint men som jag inte riktigt fick med var stycket om era familjer
    Jag fick en man och två barn till att älska som mina egna. dotterns namn fick en pappa och syskon som jag alltid önskat för henne. Vi kom från två familjer och blev en hel.
    Tycker det var väldigt fint formulerat "Vi var två familjer som blev en hel".

    Finns nog fortfarande mycket att fila på. Läs det högt för dig själv flera gånger. Ändra där orden inte faller sig naturligt. Jag hade t ex kanske ändrat från "Det var en magisk kväll" Till "Det blev en magisk kväll". Detaljer men det kan göra stor skillnad :)

    Jag och min man skrev egna löften till varandra på vårt bröllop och jag fick feedback från BT:are... (www.brollopstorget.se/Forum-7-101/m4220260.ht...) nu återgäldar jag bara!

    Här är förresten berättelsen som vår dag www.brollopstorget.se/Forum-1-88/m4234556.htm...
  • Tokig
    Anonym (Mitt tal) skrev 2012-10-18 11:30:12 följande:
    Va roligt att det va du Tokig som skrev, du gav ju så fin input i den andra "taltråden" oxå! ;) så jag hoppades att jag skulle få lite hjälp från dig jag med! :)
    Lycka till med allt!
  • Tokig

    Ja, just det, en sak till.

    Om du skriver ner det på en fusklapp.

    Skriv upp typ "ANDAS" på de ställen där det passar med en paus. Typ mellan varje stycke minst. en eller ett par sekunders tystnad gör bara att talet får lite mer tyngd. Men det är lätt att glömma bort när man är nervös och då är det bra att påminna sig själv om det.

  • Chicita

    Mitt största tips är - Provläs och ta tid.
    Men läs det då som du kommer göra när du läser till din man. Med pauser och allt.
    Tal som går över 1 minut börjar bli otroligt långtråkiga att lyssna på hur vackert innehållet än är.
    Man hinner säga väldigt många ord på bara 30 sekunder liksom Flört 
    Och om det skulle börja gå över 2 minuter så har nog folk slutat lyssna för länge sen. 

  • Anonym (Mitt tal)

    Tack, jag ska tänka på detta... har ju hållt några tal tidigare på bl a vänners och syskons bröllop så att hålla talet kommer nog gå bra. Jag kommer dock ha lappen och stryka under stödord så att jag lätt kan kika ner och se vad jag ska säga och andas/pausa vid bra ställen. Jättebra! :)


    Tokig skrev 2012-10-18 11:36:05 följande:
    Ja, just det, en sak till.

    Om du skriver ner det på en fusklapp.

    Skriv upp typ "ANDAS" på de ställen där det passar med en paus. Typ mellan varje stycke minst. en eller ett par sekunders tystnad gör bara att talet får lite mer tyngd. Men det är lätt att glömma bort när man är nervös och då är det bra att påminna sig själv om det.
Svar på tråden Mitt tal till min blivande man...(långt)