• Tokig

Gift, vad händer nu (Pass, körkort etc)

Jag gifte mig 121006.

Vår vigselförrättare skickade in vigselbevis och sånt. Vi skickade i förväg in namnbytesblanketten till Skatteverket för mig. Och jag anmälde adressändring till Svensk adressändring igår.

Men sen då... vad ska jag göra nu?

Jag antar att det kommer hem ett papper, eller ett nytt personbevis när allt gått igenom i folkbokföringen (eller??) och jag gissar också att många företag (typ ICA-kort, HM, och liknande) får sina uppgifter från folkbokföringen så där kanske det inte heller är något att tänka på.

Men hur gör jag med körkort och pass? För att få nytt pass behöver jag ju ett giltigt ID, är mitt gamla pass giltigt i detta sammanhanget trots fel efternamn eller måste jag först fixa körkort?

Snälla, alla ni duktiga som redan gjort allt detta. Kan ni inte skapa en "efter-bröllopet-att tänka-på-checklista" eller "Byta efternamn för dummies"

• Svar på tråden Gift, vad händer nu (Pass, körkort etc)
  • snuttitess

Hej

Mitt pass hade gått ut när jag gifte mig, men hade med mig min svärfar ner till polisen så han intygade att jag var ja. Så gjorde ett nytt pass, behövde inget person bevis med mig. De såg i daorn att ajg hade nytt namn.

Så bara att du tar med dig någon som kan intyga att du är du så ordnar de sig med pass, men är ditt pass giltigt i datum så räcker de att du går ner själv och visar upp de och så får du göra ett nytt pass.

• Sofiiiz

Vår präst berätta att vigselbeviset är en giltig ID handling så den kan du ta med.

• Chicita

Jag hade inga problem att skaffa nytt pass.
    Dom ville ha in det gamla för makulation bara. Dom såg ju att det var jag på bilden och i datorn stod det nya efternamnet.

Legetimationen var dock värre för den hade gått ut innan bröllopet och det var ju ingen vits att skaffa nytt bara för någon månad tyckte jag. Men brorsan följde med och intygade att jag var jag, och vi har haft så mycket kontakt med banken också först pga vårt husbygge, sen vår lägenhetsförsäljning och mammas dödsbo + försäljning av hennes lägenhet. Så även om inte alla känner mig till namnet så vet dom flesta vem jag är.

• tinaalpfält

Jag har inte riktigt påbörjat den här processen än. Jag väntar fortfarande på att få en bekräftelse från skatteverket på att namnbytet är fixat. Dock har jag gått igenom den här processen en gång redan då jag bytte förnamn för två år sen. Nytt leg (då jag inte har nåt körkort än) fixade jag genom att ha med det gamla legget och personbeviset. Om jag inte minns helt fel gjorde jag likadant med passet.

Bankkort kom nog nytt automatiskt men ganska mycket fick jag säga till om själv. Oftast skickade jag bara ett mail till deras kundtjänst och sa att jag hade bytt namn och gärna ville ha ett nytt kort med det nya namnet...om de kollade med folkbokföringen så stämde ju personnumret med det nya namnet.

De enda som strulade ordentligt var SJ. Jag försökte förklara situationen för dem och bad om ett nytt kort men de svarade nåt kryptiskt och ändrade inte mitt namn. Inte ens när de skickade ut nya kort för att det gamla "hade gått ut". Detta resulterade i att när jag häromdagen bokade tågbiljetter inte ens kunde ange mitt sj-prio nummer eftersom att jag vid avresa varken kommer att ha förnmnet eller efternamnet som står på kortet. Suck! Borde kanske försöka vara på dem igen snart...

• Syllis 2012

Pappren om nytt körkort kommer automatiskt från transportstyrelsen.
    Mitt Ica kort kom inte automatiskt det fick jag ringa och skaffa ett nytt.Jag fick även be om ett nytt bankkort.
    Jag använde mitt nya körkort när jag skaffade nytt pass

• Syllis 2012
    Syllis 2012 skrev 2012-10-17 12:06:02 följande:
    Pappren om nytt körkort kommer automatiskt från transportstyrelsen.
    Mitt Ica kort kom inte automatiskt det fick jag ringa och skaffa ett nytt.Jag fick även be om ett nytt bankkort.
    Jag använde mitt nya körkort när jag skaffade nytt pass
    Pappren från skatteverket måste fungera som id handling
  • Aniara4
    tinaalpfält skrev 2012-10-17 12:04:59 följande:
    De enda som strulade ordentligt var SJ. Jag försökte förklara situationen för dem och bad om ett nytt kort men de svarade nåt kryptiskt och ändrade inte mitt namn. Inte ens när de skickade ut nya kort för att det gamla "hade gått ut". Detta resulterade i att när jag häromdagen bokade tågbiljetter inte ens kunde ange mitt sj-prio nummer eftersom att jag vid avresa varken kommer att ha förnmnet eller efternamnet som står på kortet. Suck! Borde kanske försöka vara på dem igen snart...
    För mig funkade allt bra utom British Airways, där jag har ett Executive Club-kort (fint ord för vanligt flygmilsamlande). Jag hittade ingen information på hemsidan, så jag skrev glatt ett mail och sa "hej, jag har gift mig, hur gör jag för att ändra namn på mitt kort?". Det visade sig att det var en galet krånglig procedur, jag skulle t.ex. skicka in en vidimerad kopia av vigselbeviset för att visa att jag verkligen hade gift mig, OCH papper på namnbytet tror jag.

Jag läste mailet och tänkte "hm, ok, eller så flyger jag med ett annat flygbolag", så jag skickade aldrig in det. Fast nu när jag tänker efter använde jag kortet ändå i våras när jag åkte till London. Jag skrev in mitt korrekta namn på biljetten, lika som passet, och så skrev jag in EC-numret, och det gick utan problem. Hade det krånglat hade jag bara struntat i det.

De flesta andra kort kom automatiskt, jag tror IKEA och Hemköp var snabbast!
  • Sofiiiz
    Chicita skrev 2012-10-17 11:42:14 följande:
    Jag hade inga problem att skaffa nytt pass.
    Dom ville ha in det gamla för makulation bara. Dom såg ju att det var jag på bilden och i datorn stod det nya efternamnet.

Legetimationen var dock värre för den hade gått ut innan bröllopet och det var ju ingen vits att skaffa nytt bara för någon månad tyckte jag. Men brorsan följde med och intygade att jag var jag, och vi har haft så mycket kontakt med banken också först pga vårt husbygge, sen vår lägenhetsförsäljning och mammas dödsbo + försäljning av hennes lägenhet. Så även om inte alla känner mig till namnet så vet dom flesta vem jag är.

Senast jag var med och fixade ett nytt pass fick man behålla det gamla, gjorde det i augusti hos polisen.
  • Chicita
    Sofiiiz skrev 2012-10-17 16:02:42 följande:
    Senast jag var med och fixade ett nytt pass fick man behålla det gamla, gjorde det i augusti hos polisen.
    Ok jag beställde nytt pass i Oktober förra året.
    Jag fick tillbaka det om jag ville, men dom skulle makulera det först.

Att makulera det gör dom genom att köra det i en hålslagare eller liknande som gör att passet blir obrukbart.
    Och det gör dom på plats.
    Men jag måste ju fortfarande lämna in det (alltså genom luckan till den som sitter där Flört )
  • Sofiiiz
    Chicita skrev 2012-10-17 16:12:55 följande:
    Ok jag beställde nytt pass i Oktober förra året.
    Jag fick tillbaka det om jag ville, men dom skulle makulera det först.

Att makulera det gör dom genom att köra det i en hålslagare eller liknande som gör att passet blir obrukbart.
    Och det gör dom på plats.
    Men jag måste ju fortfarande lämna in det (alltså genom luckan till den som sitter där Flört )
    Okej, ja de gjorde ingenting med de gamla passet, de ville inte ens se de när jag visa att vi hade de med oss.
Svar på tråden Gift, vad händer nu (Pass, körkort etc)