• Alylly­ra
    Äldre 17 Oct 00:35
    7430 visningar
    12 svar
    12
    7430

    "Riktig" kurbits?

    Jag fick en sån galen idé häromkvällen... Och måste testa den på några för att se om den bör stanna på idéstadiet eller åka med till floristen.

    Vi ska gifta oss i Dalarna (där jag kommer ifrån) och vill ha dala-inspirerade dekorationer och lite "dalatema" på bröllopet och festen. Inte för mycket, bara lite subtila undertoner (hur man nu lyckas med det... Glad ). Och jag fick en idé om att göra min bukett som en kurbits-ranka, typ så här (fast blad på båda sidor om mitten hela vägen):



     Alltså blad i basen, en blomma, mindre blad, blomma, ännu mindre blad osv. Så att det blir som en långsmal bukett. Vad tror ni? Är det helt tokigt? Går det öht att genomföra? Tror ni det kan bli snyggt?

    Vore kul att höra vad ni tycker! 
  • Svar på tråden "Riktig" kurbits?
  • Alylly­ra
    Äldre 17 Oct 00:37
    #1


  • Alylly­ra
    Äldre 17 Oct 00:38
    #2

    Alltså, det där var några fler kurbitsbilder för att förklara lite mer hur jag menar... Råkade posta innan jag skrev något

  • Sofiii­z
    Äldre 17 Oct 08:09
    #3

    Gå in till floristen och fråga, om de är möjligt att göra så.
    Om de är de så tycker jag du ska köra på de om du ska ha ett sånt tema :)

  • msE
    Äldre 17 Oct 10:28
    #4

    låter inte helt tokigt, man kan ju ha droppformade buketter med blommor som hänger så då borde man kunna få till en ranka, tror de skulle kunna bli riktigt coolt ;) .
    tips e ju o googla på droppformade brudbuketter och liknande för inspiration.

  • Äldre 17 Oct 11:55
    #5

    Visst går det att ha kurbits som inspiration och stil i buketten-vilken cool idé!

    Det jag tror du ska lägga extra omsorg på, är att leta rätt på en florist som både är kreativ och skicklig i hantverket-det finns många florister, men alla är inte tekniskt lika skickliga och alla har inte samma fingertoppskänsla.

    Skulle det här uppdraget varit mitt, hade jag lagt ganska mycket arbetstid på designstadiet och vid att verkligen leta efter rätt sorts blad och övriga material. Det går att göra något riktigt unikt och vackert av detta, men det kräver sin tid som jag ser det, så jag hoppas du inte är en av de brudar som helst vill betala max ett par hundra för buketten.Flört

    Hoppas du kör vidare på idén-just sådant här skulle jag verkligen tycka var roligt att få göra, snacka om att få använda sina hantverkskunskaper och sin kreativitet! Lycka till!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 17 Oct 12:01
    #6

    Nog tror jag det kan gå...
    Men då måste du våga lita på floristen eftersom du inte kan visa en bild och säga "så här vill jag ha min bukett".
    Konstnärlig frihet är viktig här, och en florist som brinner för sitt yrke skulle bli överlycklig över att få sätta tänderna i något sånt här.

    Jag vet inte vart i Dalarna du ska gifta dig.
    Men hon som band min bukett är duktig, tar inga överpriser och jag litar på henne. Men jag vet inte om hon gjort något liknande i och för sig.
    Du bör ju dock kunna få se bilder på buketter hon gjort om du går in i butiken.

    Affären heter Nya Marias Blommor och ligger i Kvarnsveden i Borlänge.
    Och det är ägaren som gjorde min bukett...
    Hon (eller tja affären, hon har medhjälpare) gör också alla arrangemang till hotellet jag jobbat på tidigare. Så därför litar jag på henne, jag har sett hennes skapelser i flera år och aldrig blivit besviken Glad

  • Äldre 17 Oct 12:03
    #7

    Här hade dom gjort kurbitsinspirerade arrangemang till Nobelfesten
     

  • Äldre 17 Oct 12:04
    #8
  • Alylly­ra
    Äldre 17 Oct 13:49
    #9

    Oj, wow, vilka häftiga bilder! Som vanligt får man så mycket inspiration av det här forumet att det snart sprutar ur öronen på en :-P

    Jag ska gå in och prata lite med floristen och höra efter. Om personen i fråga inte nappar på idén så får jag väl
    helt enkelt gå till någon annan.
    Ska gifta mig uppe i Rättvik, så det är en bit att åka till Borlänge, men det kanske det kan vara värt. Hade inte tänkt ha någon speciell bukett från början, men nu känner jag att jag borde satsa! Får dra ner på något annat istället...  

    Tack för alla era synpunkter, det värmer och styrker när man tvekar. 

     

  • Äldre 17 Oct 13:56
    #10

    Här har du lite historia om kurbits också 
    http://www.grannas.com/mainframe.php?page=historia

    http://sonesgarden.se/Kult_ide_hist/Kurbits/Kurbits.html

    Det kan kanske fungera som mer inspiration till din florist Glad 

  • Alylly­ra
    Äldre 17 Oct 21:10
    #11

    Tack!

    Jag lovar att meddela hur det gick sen  

  • Äldre 17 Oct 21:12
    #12
    Alyllyra skrev 2012-10-17 21:10:25 följande:
    Jag lovar att meddela hur det gick sen  
Svar på tråden "Riktig" kurbits?