• AngelicaSTHLM

Kostnad för att "bygga egen ring"

Hej alla ni där ute i cyberrymden...ni brukar ju ha bra koll på det mesta så jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig med

Det är så att jag har varit hos en guldsmed som ska ge mig ett kostnadsförslag på att "bygga en egen ring" jag har allt guld och alla diamanter (har ärvt ringar som jag använder mig av). Vi har tagit fram en fin modell av ringen som jag vill ha å den är inte speciellt avancerad, en rak kantig skena på 4 mm, en infattning för en solitär diamant samt sen fyra mindre diamanter på var sida av solitaräen...

Vet ni vad det brukar kosta ?? Jag har ju allt material så det kan väl inte springa på hur mycket som helst?? Eller?

• Svar på tråden Kostnad för att "bygga egen ring"
  • Emmalinnea
    AngelicaSTHLM skrev 2012-10-15 12:57:48 följande:
    Hej alla ni där ute i cyberrymden...ni brukar ju ha bra koll på det mesta så jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig med

Det är så att jag har varit hos en guldsmed som ska ge mig ett kostnadsförslag på att "bygga en egen ring" jag har allt guld och alla diamanter (har ärvt ringar som jag använder mig av). Vi har tagit fram en fin modell av ringen som jag vill ha å den är inte speciellt avancerad, en rak kantig skena på 4 mm, en infattning för en solitär diamant samt sen fyra mindre diamanter på var sida av solitaräen...

Vet ni vad det brukar kosta ?? Jag har ju allt material så det kan väl inte springa på hur mycket som helst?? Eller?
    jag har exakt samma fråga,jag harockså allt material i ärvda ringar och skagöra en exakt sådan om du skiver :)
    Fast men en ljusgrön safir som stor sten och 4 diamanter på varsin sida..

Hänger med i tråden :) 
  • AngelicaSTHLM

puffar lite...är det inte någon som har koll på vad det brukar kosta?

• Tokig

Jag kan inte svara på exakt det. Men...

Vi tittade på vad det skulle kosta att göra min makes ring av hans farfars gamla examensring. Vi skulle alltså ha guldet själv. (nu använder de ju oftast inte det specifika guldet eftersom det alltid inte har perfekt kvalitet, så man använder det snarare som en delbetalning, alt. så använder de det och sedan lägger de till lite nytt guld för att stärka kvaliteten... men det är ju en annan sak.)

Om vi iallafall kom in med rätt mängd guld så skulle hans ring kosta 1500 kr. Det var alltså de rena arbetskostnaderna. Det var en ring som de kunde gjuta i en form, så de behövde inte ta fram en ny form.

Vi kollade också vad det skulle kosta att göra mina ringar. Jag har bland annat en alliansring med 15 st 0,1 ct diamanter. För varje diamant skulle han ha 300 kr. Alltså 4500 kr om vi kom in med vårt eget guld. Det handlade om att han fäste varje diamant för hand.

Jag vet inte om detta är dyrt eller billigt. Vi kollade på ett par ställen och det skiljde faktiskt en hel del i pris. Men samtidigt så skiljde det också en hel del i utseende på de varuprover de visade i butikerna. Så välj med omsorg.

Hoppas det kunde vara till lite hjälp.

• CoG

Jag vet inget om summor.
    Materialet brukar vara det som gör det dyrt.
    Men är det en skena som redan finns så ska det iaf bli ett bättre pris än om dom måste göra en ny.

Kolla runt med fler så att du kan se vad du har att jämföra med.

http://www.lgu.se/

Hon Lennars görs ringar efter beställning och egna ideer och jag tror att man kan stå med eget material.
    Går ju att maila och fråga vad det skulle kosta där, då kanske du har ngt att jämföra med?

• Any76

Att sätta i stenar kan kosta en slant, tror jag fick en offert på 800kr/sten senast... Så där måste du nog kolla med några olika vem som ger dig bäst pris :) Och som du litar på gör ett bra jobb...

• CharliesChoice

Jag har fått prisförslag på 5000:- för en helt slät skena till min vigselring, och 2000:- för att fatta stenen. (Klofattning för en sten på ca 0.7ct.)

När jag ville sätta dit några extra små diamanter i en annan ring kostade det 200:- per sten. (Tror de var ca 0,02ct).

• Carrolainen

För min del var det arbetet som kostade mest. Iaf var guldpriset inte speciellt högt när jag skulle göra samma sak (men då hade jag dessutom en ring i både vitt och rött guld som är svårare att hantera). 1500kr var min mans ring värd, (ganska massiv) och sedan blev det närmare 10 000 jag fick betala för min något nättare ring med en sten i.

Det bästa du kan göra är att kolla runt hos olika guldsmeder för att få bästa pris.
    Lycka till!

Svar på tråden Kostnad för att "bygga egen ring"