• Äldre 8 Oct 20:00
    2282 visningar
    9 svar
    9
    2282

    Kan min gudfar ta min fars plats?

    Jag o min blivande sitter och diskuterar bordsplacering.


    Till saken hör att han har "4" föräldrar (han försäldrar är skilda sen många år med varsin ny man/fru) och jag har bara min mamma då min pappa gick bort förra året.


    Min fråga är om jag kan placera min gudfar på den platsen som min far skulle suttit? Eller hur är bäst att göra?

  • Svar på tråden Kan min gudfar ta min fars plats?
  • Äldre 8 Oct 20:10
    #1

    Min mamma gick bort 2 månader innan bröllopet, men även om hon hade kunnat vara med så hade hon inte kunnat sitta vid honnörsbordet. Hon hade behövt en specialplats, eventuellt skulle vi behövt få in hennes säng.

    Så det var redan bestämt sen innan att min pappas sambo skulle sitta på min mammas plats vid honnörsbordet och mamma skulle haft en framträdande plats väldigt nära honnörsbordet.

    Jag skulle valt att placera dom ungefär så här (om ni har E eller U-bord) (BG = brudgum. B= brud)

    BG Far - BG Far's nya
    B Mor 
    BG
    B
    B Far
    BG Mor - BG Mor's nya

  • Äldre 8 Oct 20:23
    #2

    Men vid "B Far" skulle det vara "B Gudfar" istället då om man går efter vad TS skriver...

  • Tooie
    Äldre 8 Oct 20:30
    #3

    Ja det tycker jag absolut du kan göra! Om han betyder mycket för dig tycker jag absolut man kan göra så. Står lite i samma dilemma så vet inte hur jag själv ska göra.. Men jag tror det blir så att min mammas man får ta min pappas plats. Han har trots allt varit som en far till mig under alla år.

  • Äldre 8 Oct 20:33
    #4
    Krystal skrev 2012-10-08 20:23:57 följande:
    Men vid "B Far" skulle det vara "B Gudfar" istället då om man går efter vad TS skriver...
    Självklart
  • Äldre 9 Oct 08:12
    #5
    Tooie skrev 2012-10-08 20:30:12 följande:
    Ja det tycker jag absolut du kan göra! Om han betyder mycket för dig tycker jag absolut man kan göra så. Står lite i samma dilemma så vet inte hur jag själv ska göra.. Men jag tror det blir så att min mammas man får ta min pappas plats. Han har trots allt varit som en far till mig under alla år.

    Jag tycker sånt är jättesvårt. Det finns så himla mycket "gör i o gör så men absolut inte så eller si".


    Men eftersom min gudfar (som även är min morbror) accepterat rollen en gång så hoppas jag att han blir glad av gesten att jag vill ha honom där istället då min egen pappa inte finns längre.

  • Aniara­4
    Äldre 9 Oct 08:49
    #6
    Teresa L skrev 2012-10-09 08:12:53 följande:
    Men eftersom min gudfar (som även är min morbror) accepterat rollen en gång så hoppas jag att han blir glad av gesten att jag vill ha honom där istället då min egen pappa inte finns längre.
    Det blir han säkert!

    Jag var i samma situation, där mannen har två föräldrapar och min pappa av olika skäl inte var med. Mamma har en ny man, som jag har en bra relation till, men jag känner inte att han är som en pappa. Jag övervägde att sätta min storebror på min högra sida istället, men sen blev det så att han och brudgummens syster skulle vara toastmaster/madame, så de behövde sitta tillsammans. I slutänden hoppade jag helt enkelt över den platsen och satte svärmor direkt bredvid mig istället. Men du som har en viktig manlig släkting kan absolut låta honom sitta på din pappas plats om det känns rätt för dig.
  • Äldre 11 Oct 00:34
    #7

    Får fråga honom först ändå va han tycker om det.


    Men vi ska iaf ha en stor röd ros mellan oss på bordet som kommer symbolisera att pappa är med oss ändå. Sen att vi ska ha lila i vårt tema gör bara att den syns lite extra. :)

  • Äldre 11 Oct 11:25
    #8

    Absolut, sätt hellre än annan man som står dig nära (gudfar/morbror låter perfekt!) än att t ex lämna en tom plats.

  • martin­a o affe
    Äldre 12 Oct 18:32
    #9

    Du ska göra vad som känns bra! Vad som du tror  att kommer få dig att le på dagen!
    Min pappa har gått bort,
    Så min bror ska föra ner för altaret och sen sitta vid bordet.

    Men vid fördrinken så kommer set finnas ett proträtt av min pappa och en liten text!

Svar på tråden Kan min gudfar ta min fars plats?