• Kakan 81
    Äldre 3 Oct 18:13
    5809 visningar
    12 svar
    12
    5809

    Hur mycket dricker gästerna?

    Jag undrar lite över hur mycket dricka man/ni räknar per person under kvällen? Vi kommer vara ca 70-75 gäster och ska ha fri bar men med bartender som blandar. Vi ska ha bubbel först, hur många glas? Vin till maten, vitt till förrätt och rött efter. I baren ska det finnas öl, vin, sprit och whisky som även blir till avec ihop med ngn konjak. Vi har mest vänner på bröllopet så de gillar att partaja och spottar inte i glaset. Jag vill inte att det ska finnas risk att det tar slut men vill inte heller ha ett fylleslag....

  • Svar på tråden Hur mycket dricker gästerna?
  • maxmam­ma
    Äldre 3 Oct 18:55
    #1

    men tror du inte era polare förstår att när det är en bröllopsfest så super man inte skallen av sig? De är väl vuxna även om de gillar att festa?!

    jag tycker oxå det är roligt att festa loss men sånt kanske är mer egalt att göra på en 40-års skiva men skulle aldrig supa mig under bordet på någons bröllopsfest, folk som gör så har nog inte mognat på ordentligt.

    vet inte hur ni ska begränsa gästerna, ni får lita på att de har förstånd nog att ta det lugnt på bröllopsfesten... 

  • christ­ina201­2
    Äldre 3 Oct 19:09
    #2

    Hej!


    Vi hade också tänkt bjuda på hela kalaset tills vi började fundera på konsekvenserna, så nu har vi ändrat oss. Risken för sjöslag är stor när det är gratis sprit, vin, öl mm i baren. Så vi bjuder RIKLIGT under minglet och middagen men sen får de handla i baren till självkostnadspris. Jag hade tänkt några glas till fördrink som man kan fylla på själv. Ett glas vitt eller en öl till förrätt och en flaska rödtjut på 2 personer +avec sen får dom ta fram slantarna. Vi har ett glatt gäng som inte spottar i glasen så jag tror det blir bäst i vår fall...... men det är jättesvårt att beräkna. Bättre att det blir över tänker jag.

  • BodyMi­ndSoul
    Äldre 3 Oct 19:18
    #3

    Vi har räknat 2 glas bubbel pp, en öl och nubbe till förrätt, en halv flaska vin pp(2stora glas) till varmrätt, hur mycket av varje vi köpt till hela balansen finner du i tråden puttgarden we love:) vi blir 80stycken där merparten är törstiga själar och vi skall ha samma upplägg som ni, dvs bjuder på allt men har en bartender som blandar för att minimera risken att folk häver i sig 50/50 groggar, hoppas detta kan hjälpa er lite

  • Äldre 3 Oct 19:49
    #4

    Till våra 80 gäster gick det 8 flaskor bubbel, 18 flaskor vitt, 27 flaskor rött, drygt 2 flaskor whisky, 1 flaska rom, ½ flaska Baileys och 4-5 plattor öl. Det blev aldrig nåt fylleslag på vår fest även fast de sista gästerna gick vid 2.30 (förutom nåt enstaka undantag..). Vi hade mera men fick ju lämna tillbaka på Systembolaget.

  • BodyMi­ndSoul
    Äldre 4 Oct 16:08
    #5
    Pörcy skrev 2012-10-03 19:49:58 följande:
    Till våra 80 gäster gick det 8 flaskor bubbel, 18 flaskor vitt, 27 flaskor rött, drygt 2 flaskor whisky, 1 flaska rom, ½ flaska Baileys och 4-5 plattor öl. Det blev aldrig nåt fylleslag på vår fest även fast de sista gästerna gick vid 2.30 (förutom nåt enstaka undantag..). Vi hade mera men fick ju lämna tillbaka på Systembolaget.
    Vad bra att veta! Tack för det :) Känns som vi handlat för ett kompani när jag läst detta haha
  • Äldre 4 Oct 17:18
    #6
    BodyMindSoul skrev 2012-10-04 16:08:14 följande:
    Vad bra att veta! Tack för det :) Känns som vi handlat för ett kompani när jag läst detta haha

    Vi hade servitriser till middagen så troligen gick det mindre än om folk skulle få ta själva. Sen hade vi några gravida samt en del "äldre" släktingar som körde. Men variation på människor finns det väl på de flesta bröllop.. Lycka till!

  • Kakan 81
    Äldre 9 Oct 09:13
    #7

    Tack pörcy för dina tips, får väl kika lite på vad som gick åt hos er. Fler som kan skriva hur mycket alkohol det gick åt på ert bröllop?

  • tinaal­pfält
    Äldre 9 Oct 09:40
    #8

    Vi gifte oss i lördags och hade köpt följande i Tyskland:
    10 boxar rött vin (st umbala och 5st Chill Out Lakes)
    8 boxar vitt vin (4 st Königsmosel och 4 st Drostdy-Hof)
    2 boxar rosé (Chill out coastlines)
    6 flak öl (mariestads och åbro export)
    3 flak cider (kopparbergs, 1 päron, 1 krusbär och 1 mango/hallon)
    3 flak läsk (1 cola, 1 fanta, 1 sprite)
    3 flak mineralvatten.

    Till avec:
    2 baileys
    2 grants whisky
    1 st xanté

    Vi var 52 stycken på bröllopet och tog lite extra på allt iom att vi inte visste vad av det som fanns gästerna skulle vilja dricka. Med oss hem fick vi följande:
    9 oöppnade vinboxar + 2 öppnade + allt svärföräldrarna hade ca 4-5 boxar i sin bil.
    ca 2 flak cider
    ölen är jag lite osäker på men minst tre-fyra st (dessa låg oxå i svärföräldrarnas bil då jag och maken inte dricker öl)
    ca 1 med mineralvatten och 1 med läsk (kan vara ca 3 st med både läsk och vatten).  
    1 oöppnad baileys och en skvätt i den andra
    båda whiskyflaskorna oöppnade!
    ca 75% av xantén

    Det gick med andra ord inte åt mer än ca 25-30% av det vi köpte.
     

  • Kakan 81
    Äldre 24 Feb 13:08
    #9

    Försöker få nytt liv i min tråd. Fler tips från er som gift er hur många ni va och hur mycket som gick åt hade varit tacksamt!

  • Äldre 24 Feb 14:01
    #10

    Om du är rädd för fylleslag så ger du bartendern order om att inte blanda starkare drinkar än 3:or.
    Och se till att ha mellanöl i baren.
    Om bartendern häller upp ölen i glas så är det ingen som ser skillnad ändå Flört 

    Vi hade 64 gäster men några barn. Och flera som körde bil.
    Så det kanske var 45 som drack alkohol.

    Vi köpte 4 boxar vitt vin och 5 boxar rött.
    5 plattor 33cl öl
    3 flaskor vodka 
    2 flaskor baileys
    1 flaska Mackmyra Whisky
    2 flaskor billigare whisky
    2 flaskor rom
    2 flaskor gin
    1 flaska Hypnose (likör som är supergod att blanda med fruktsoda)
    1 flaska Passoa
    Och massor med olika läskedrycker och juicer (eller tja inte så många sorter men mycket av varje sort)
    Tror vi hade 12 liter cola, 20 liter sockerdricka, 7 liter apelsinjuice osv...

    Vi lämnade tillbaka 2 plattor öl, 1 flaska vodka, 1 flaska baileys, 1 flaska av den billigare whiskysorten, 1 flaska rom, 1 flaska gin.
    Och vi fick öppnade flaskor (vissa bara en bottenskvätt i) över av allt också.
    Nästan 1 box vitt och 1 box rött fick vi kvar själva + att vi gav äldsta svägerskan och svågern 1 vitvinsbox som hade blivit glömd som det fanns kanske 1/3 kvar i och 8 "lösa" ölburkar + massor med läsk...

  • Äldre 24 Feb 15:14
    #11

    Ett tips för kvällen, när middagen är slut är att köpa lite rejälare plastglas som folk få ha hela kvällen. Skriv allas namn på varsitt glas och låt dem hämta dessa i baren lagom till första öl/vin/drink. Det gör att ingen kommer dricka en halv drink..låta den stå på nåt bord och sen hämta ett nytt.


    Det funkar superbra! Min syster hade så på hennes bröllop förra sommaren och det funkade verkligen jättebra, då fick man gå fram och ge sitt glas till bartendern som gav ut nya drinkar. Inte massa sprit som går till spillo.

  • Äldre 24 Feb 15:43
    #12
    Eksson skrev 2013-02-24 15:14:31 följande:
    Alternativt så måste man lämna in sitt urdruckna glas för att få hämta ut ett nytt Flört
Svar på tråden Hur mycket dricker gästerna?