• Sofia82

Toalettlösning till logfest?

Vi har tänkt hålla bröllopsfesten i logen på mina föräldrars gård. Vi blir ett 100- tal personer och min fråga är till er som gjort liknande arrangemang: hur löste ni det med toaletter?

Det finns bara ett par stycken inomhus och de är 100 meter bort. Utedasset känns ju inte som en lösning..

Hur gjorde ni/hur tänker ni göra?

Tacksam för allmänna tis och uppslag som inte kostar skjortan.

Har kollat med ett par företag som hyr ut toalettvagnar, men detta skulle kosta ca 30 000(!!?!) kronor, så det skippade vi snabbt.

• Svar på tråden Toalettlösning till logfest?
  • maxmamma

`tja annars är det väl mindre skojiga bajja majjorna då som gäller men hur snyggt käns det på ett bröllop?! vet inga bättre förslag o köpa på sig ett antal mulltoaletter är ju inte heller ekonomiskt försvarsbart så då finns det nog inte så många alternativ tyvärr Rynkar på näsan

• Sofia82

Nån vettig lösning finns det säkert. Kanske låta bygga ihop nåt?

• Chicita

I och för sig så är ju såna där "husvagnstoaletter" (Porta potti) relativt billiga. Även om ni skulle köpa in 5 stycken så borde ni inte hamna över 10000, alltså en tredjedel av vad vagnarna skulle kosta. Men då måste det ju göras någon form av utrymme att ställa dom i. Typ en toalettavdelning med mellanväggar osv så då kostar ju det också.

Jag tror nog ändå att den bästa lösningen är att hyra en sån där vagn, tyvärr... 

• Sofia82

Känns ju bara knepigt att lägga såna summor på det. Det gör att ajg funderar på att ha festen på lokal istället. Då kan man ju få en hel del mer för pengarna. Ett band och andra festligheter runtomkring till exempel. Gå på huset tar man ju som en självklarhet som gäst... Tål att tänkas på.

• Sofiiiz

Av alla de 100 personerna så måste nog alla gå på toaletten minst 1 gång under kvällen. Om man är i en lokal så brukar ju 2 toaletter räcka ganska bra (de flesta restauranger/krogar har inte fler), liten kö brukar de ju bli men nått man har överseende med!
    Så om toaletten finns 100 m bort så är de ju inte så farligt!
    Jag som gäst skulle inte tycka de var nått konstigt, dock kan de vara bra att kolla innan om de är nån som har svårt att gå den sträckan?

Sätt upp tydliga skyltar åt vilket håll toaletten finns -- TOALETT 100 m --->
    Och be någon ge information om de redan när gästerna anländer, många går på toaletten innan middag/festen börjar och det är då de kan ta längst tid, så räkna in de. Sen är de många som kan hålla sig ett par timmar utan problem.

Kommer de familjer med blöjbarn, så kan de också vara smart att fixa ett rum i anslutning till toaletten med ett skötbord så tar de inte upp tid inne på toaletten. Skylta tydligt med detta också, finns billiga skötbäddar man kan lägga ovanpå en säng. Duka fram med engångunderlägg och våtservetter, Och ha en blöjhink på plats. De skulle jag ha uppskattat!

Har ni möjlighet att skärma av ett litet hörn i en skogsdunge så kan ni ha "pissoar" åt herrarna så ställer de sig inte i toalettkön om de bara behöver kissa. Se till att köpa in handdessinfektionsmedel att ställa upp så att de herrarna kan rengöra sina händer ordentligt. De kanske finns att hyra? De finns ju när man går på festival, på deras "bajamajor".

Övrigt så är de viktigt att se till att de finns mycket toalettpapper och handdukar/alt engånghanddukar att torka händerna på. Tvål gärna i överflöd, en flaska handdesinfektion även här. Glöm inte att ha en toaborste framme så folk kan rengöra efter sig om de behövs. Och kanske ställa fram en "dofta" gott spray.

Tror faktiskt gästerna kommer uppskatta att vara på en fest i en Loge och hela den uppevelsen mer, än att de ska ha 20 m till toaletten i en hyrd lokal!

• frida o björn

När jag var på bröllop i en lada hade brudparet hyrt två bajamajor. En vanlig storlek och en handikappanpassad. Det fungerade bra! Var bra med en större modell för bruden, då hon hade en klänning som krävde lite utrymme... :)

• Sofia82

Åh, tack för positiva svar :) Nu känns det bättre!

En kombiation av toaletten i huset och handikappbajamaja kanske?

Låter bra att ni som gäster inte skulle tycka det var något konstigt. Å andra sidan skriver vi ju i inbjudan att festen kommer att hållas på logen, så gästerna borde vara förberedda på detta. Bra tips på saker runtom att tänka på! Tack.

Svar på tråden Toalettlösning till logfest?