• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Röker du?
  • Chicita

    Jamen se där nu går det ju att svara här också.
    Tidigare stod det att jag inte hade behörighet att svara - vilket ju är bra i en diskussionstråd Tungan ute 

    Nåväl.
    Mitt beslut att inte röka baserar sig på att jag tyckte att farfar, mormor, morfar, pappa och mamma luktade så illa när jag var liten.
    Jag ville inte lukta lika illa själv...

    När jag var i 18-20 årsåldern så var det ju fortfarande tillåtet att röka på krogen och jag mådde alltid superdåligt efter en liten stund i dom lokalerna. Så någon tyckte att jag skulle testa att ta ett bloss och de om det hjälpte. Vilket det gjorde.
    Så jag brukade därefter ta ett bloss med någon varje gång vi var ut på krogen.
    Men annars har jag inte rökt och jag har inga planer på att börja heller Glad 

  • Chicita

    Såg att denna frågeställning var tvetydig också som någon tidigare undersökning.

    Frågan som ställs i rubriken är:
    Röker du?
    Och jag antar att det är det man ska svara på. 
    Men i trådstarten står det:
    Är du en av dem som nobbar cigaretter? 

    Svarar du nej på den ena så svarar du ju i princip automatiskt ja på den andra frågan.
    Så beroende på om du läser rubriken eller TS så kan man ge olika svar...

    Jag svarade i alla fall på rubriken, så alltså NEJ 

  • Ayla

    Svarade också på rubrkens fråga: nej och har aldrig provat. Nu i vuxen ålder tycker jag att det är dyrt, onödigt och skadligt för hälsan.

  • Alyllyra

    Jag feströkte förut men har aldrig rökt regelbundet. Upptäckte efter ett tag att feströkandet var anledningen till att jag mådde 1000 ggr värre dagen efter, en normal bakfylla blev en bakfylla från helvetet om jag hade rökt kvällen innan. Så nu undviker jag det helt. Och det känns bara skönt Glad

    Däremot har jag inget problem med att andra röker. Jag kan tycka att det är ganska fånigt, men det är väl upp till dem om de vill se fåniga ut Tungan ute

  • Shining

    Nej jag röker inte. Har inte smakat ett bloss sedan okt. 2006 då jag blev gravid.


    Jag började röka vid 15 års ålder. Redan vid 19 års ålder började jag känna att jag ville sluta... men ja… jag älskade mina cigaretter och de var en del av hela mitt liv… pepp innan tenta…belöning efter tenta… kaffe och en cigg…öl och en cigg… en cigg efter maten…ja… tiden rullar på…


    Det blev så att jag blev gravid 26 år gammal och slängde ciggen naturligt pga det men jag hade även "turen" att minsta lukt, cigarett, snus, matos… you name it, fick mig att kräkas i timmar så det fanns aldrig något sug efter cigg under graviditeten  … när bebis väl var född kom dock suget smygande…  men jag rannsakade mig själv och kom fram till, nu eller aldrig… det fanns ett slags sug, ja, men jag klarade mig ju utan så ja, jag gav inte mig själv några alternativ och därmed inte suget något utrymme i mitt liv.


    Ja det ska jag erkänna att första ölen efter graviditet/amnings perioden var en utmaning. Alla mina sinnen ställde in sig på att tända en cigg i samband med första klunken öl och inte bättre blev det när feströkande människor bjussade på cigg till höger och vänster med kommentarer i stil med "men ett bloss vad gör det" osv... Nära, nära men nej. Jag hade bestämt mig.


    Jag är evigt tacksam att jag kom ifrån rökandet och stolt över att inte börjat igen. Feströka är som sagt inget alternativ… ärligt, för att jag inte vill riskera att bli fast igen. Det är inte värt det och en som aldrig rökt regelbundet kan nog inte fullt ut sätta sig in i hur stor del av en rökares liv som cigaretterna faktiskt är. Det är det första man tänker på när man vaknar och det sista innan man somnar… Det tog flera, flera år innan suget eller ja associationerna med att lukten av cigarett är lika med: ”mmmm mysigt kaffe och en cigg, eller öl och en cigg”,  var helt, helt borta.... flera år! Idag kan jag inte stå bredvid en som röker, jag hostar och det luktar verkligen… inte najs…


     


     

  • Soffsan89

    Jag har aldrig rökt eller ens hållit i en cigarett. För min del berodde det till stor del på min farfar. Han rökte ett paket om dagen i 30 år och slutade sedan och rökte inte mer tills han dog över 35 år senare. Han dog pågrund av sin rökning och fick KOL och efter att sett hans lidande under uppväxten bestämde jag mig tidigt för att aldrig röka. Jobbar nu som sjuksköterska och ser påverkningen som rökning har på kroppen varje dag. Snälla låt bli cigaretten!

  • Lfalv
    Ja, men jag bytte från vanliga cigaretter till e-cigaretter. Det är mycket mindre skadligt för din hälsa och din plånbok!  Jag köper allt jag behöver online https://se.vawoo.com/sv Vape är också skadligt, naturligtvis, men jag kan inte sparka vanan ännu. 
Svar på tråden Röker du?