• HejHå

    Hjälp! Kall huvudrätt? "Billigt"??

    Hej,

    Jag behöver lite tips.. Vi planerar vårt bröllop på en ö i skärgården och jag behöver era tankar/åsikter ang maten!

    Våra vänner kan vara lite snobbiga och förväntar sig nog ett rätt påkostat bröllop med sittande middag etc. Jag tänkte ändå spara in lite och tillaga både för- och efterrätt själv men mitt stora problem är "varmrätten"..  På gården som vi hyr finns det ett stort kök men det är troligen inte tillräckligt stort för att laga mat till ca 120personer, går det att servera en kall rätt (eller möjligen bara koka potatis till ngt kallt) eller känns detta bara budget?
    Catering känns inte aktuellt eftersom det tar ca två timmar att ta sig till ön (vilket gör att varm mat inte borde vara så god när det väl är dags för middag?) och jag tror inte ens att en inhyrd kock skulle kunna ordna rätten i det kök som finns, har ni några förslag?

    Jag vill gärna att middagen känns "fin" och kommer att hyra in serveringspersonal etc. men jag vet inte alls hur folk ställer sig till att enbart äta kall mat? Bröllopet kommer troligen vara på hösten (om det är relevant i sammanhanget). 

  • Svar på tråden Hjälp! Kall huvudrätt? "Billigt"??
  • jkjuni

    Fisk kanske? Varmrökt lax är ju lite lyxigt. Sen kan du bara koka potatis till den och ha någon sås till.


    Vill man hellre servera kött kan man servera olika sorter. Tex kycklingfilé och fläskfilé.Köttet kan va kallt och serveras med varm potatiskaka. Har du sett receptet i icas buffé-tidning på potatisgratäng med päron och gorgonzola? Jättegod!!!! Den passar till fisk också och känns lite höstig.


    Lycka till

Svar på tråden Hjälp! Kall huvudrätt? "Billigt"??