• Blivan­de Fru 13
    Äldre 26 Sep 23:08
    7601 visningar
    9 svar
    9
    7601

    Hortensia

    Hej! 
    Var till en florist som var tveksam till att ha Hortensia i brudbuketten då denna inte har hållt sig så bra.
    Någon som har erfarenhet av Hortensia i brudbuketten?

    Jag har tänkt att ha en bukett som går i blått och då är Hortensia en fin blå blomma.  

  • Svar på tråden Hortensia
  • Äldre 28 Sep 16:01
    #1

    Jag har sett en bukett där "hela bollen" av hortensian var grunden då gick det nog bra med att de inte slokade annars så är hortensian en riktigt kännslig blomma 

  • caruba
    Äldre 28 Sep 16:30
    #2

    hortensia brukar slokna snabbt till och med i vas.. Tråkigt.

  • Silme
    Äldre 28 Sep 16:30
    #3

    Jag hade en stor lilablåmelerad hortensia som bas i min bukett. Floristen fick in den på måndagen och gjorde min brudbukett av den på fredagen. Vi gifte oss på lördagen och den var då fortfarande jättefin. Även flera dagar efter bröllopet såg den ut som ny.
    Jag lät den stå i vatten lite för länge så några kronblad han bli bruna innan jag torkade den. Men resten av blomman är fortfarande fin, om än lite mörkare/dovare blålila, såklart. Skrattande




  • Silme
    Äldre 28 Sep 16:35
    #4

    Så här såg den ut 6 dagar efter bröllopet...



  • Äldre 28 Sep 17:12
    #5

    Jag har sett manga som haft hortensia i sina brudbuketter och precis som ovanstaende har skrivit har jag fatt tips av en florist som sa att man kan anvanda hortensian som bas och bygga runt eller pa den.

    Om du vill ha just den blafargen pa blommor sa kan jag aven rekommendera bla scabiosa, dem ar superfina och jattefin bla/lila farg. Jag hade bland annat sanna i min bukett. Dem passar aven ihop med hortensia Min mamma band min bukett och hon blotte tyg runt kvistarna och band sidenband runt hela kvistarna, sa att dem hade tillgang till lite fukt. Annars kan man alltid stalla buketten i en vas under middagen t.ex.

  • Isabel­laande­rsson
    Äldre 28 Sep 18:46
    #6


    Här är min med grön hortensa som egentligen sklle varit rosa med limegröna kanter. Blev jättenöjd ändå och älskar hortensia i buketter då den blir så fluffig och fin!
  • Äldre 29 Sep 19:15
    #7

    Hej! :)


    Att ha hortensia i en brudbukett är absolut inga problem:) Hortensia är en blomma som håller väldigt bra om man ser till att den får vatten hela tiden, täpps vattenrören igen så slokar den ganska fort. Men ser man till att göra nya snitt och byta vatten så drar den snabbt upp den igen :) Den kan bli lite skörare om de är så att man har en bukett i oasishållare då vattentillförseln inte blir lika stor men att den inte ska stå under din bröllopsdag behöver du absolut inte oroa dig för :)


     

  • Hockey­tjejen
    Äldre 29 Sep 19:48
    #8

    jag vill också ha hortensia i min brudbukett och är också inne på den blåa!
    tänkte ha den som bas och sen några vita rosor!

    fick tipset av en florist att om man gör buketen med en  oasishållare där vattentillförseln inte blir så snabb så ska det inte vara några problem med att den ska hålla hela dagen. precis som sara1991 skrev!

  • Äldre 29 Sep 20:42
    #9

    Precis :) många har tyvärr intrycket av att hortensian inte håller men den är väldigt hållbar som blomma så länge den får mycket vatten eftersom själva blommorna är väldigt sköra och slokar ganska lätt om vattentillförseln stoppas. Men så länge man är noga med vattningen så håller den mycket bra och är också väldigt fin att torka :D

Svar på tråden Hortensia