• Äldre 20 Sep 21:40
    6776 visningar
    5 svar
    5
    6776

    Byta tillbaka till sitt flicknamn ?

    Är det någon som vet ifall man kan byta tillbaka till det efternamn man hade innan giftermålet och ta mannens efternamn som mellannamn? Har så här på efterhand ångrat mig :/

  • Svar på tråden Byta tillbaka till sitt flicknamn ?
  • Äldre 20 Sep 21:43
    #1

    Jag är inte säker, men det kan hända att du inte kan göra det via skattemyndigheten, men eventuellt via PRV (patent och registreringsverket) men det bör väl vara lätt att ta reda på via skattemyndighetens websida Glad

  • Äldre 20 Sep 21:53
    #2

    Jo jag ska göra det (läsa på hemsidan) Tänkte bara höra om någon här inne har varit i samma båt :)

  • Stike
    Äldre 21 Sep 01:04
    #3

    Vad jag vet så går det inte att göra så hos skatteverket. Har för mig att jag läste det hos dom när jag nyligen bytte efternamn. Om du gift dig och behållt ditt efternamn så kan du under äktenskapet ta din mans efternamn om du vill. Men om du redan har hans så kan du inte byta till något annat sålänge du är gift. Det går givetvis om man skiljer sig. Kolla på patentverket där kanske det går! Men då kostar det ju.

  • Any76
    Äldre 17 Oct 20:36
    #4

    Joho, jättelätt! Jag bytte namn medan jag fortfarande var gift. Eftersom jag redan hade haft det efternamnet så gick det på några veckor. Skattemyndigheten fixade detta :)

  • Äldre 18 Oct 11:34
    #5

    Ring och prata med Skatteverket, verkar vara det bästa, de ska kunna svara på mer detaljerade frågor. Hemsidan är inte riktigt tydlig på just detta, ser jag dessutom.

    http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/efternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html 

Svar på tråden Byta tillbaka till sitt flicknamn ?