• sirifr­edde
    Äldre 19 Sep 10:38
    3983 visningar
    10 svar
    10
    3983

    Ni som gift er i sverige men har en egen ceremoni på stranden

    Är det någon som har gift sig borgerligt i sverige men sen haft en egen ceremoni på stranden i Grekland. Hur gjorde nii ? Vad ska man ha för gott med sig?

  • Svar på tråden Ni som gift er i sverige men har en egen ceremoni på stranden
  • sweets­ueswed­e
    Äldre 19 Sep 15:52
    #1

    Vi gifte oss borgerligt i lördags, men ska ha ceremoni på stranden i januari. Inte i Grekland dock - utan Västindien. Vi har bokat en förnyelse-av-löften ceremoni via hotellets weddingplanner, och de ordnar dekoration, buketter, mat, dryck och musik. Denna ceremoni är den som "räknas" för oss - VI anser oss inte gifta ännu. :)

    Jag är också nyfiken på vad man skulle tagit med sig om man ordnade det själv, så jag hoppas folk kommer med input här :)

  • sirifr­edde
    Äldre 19 Sep 15:59
    #2

    Japp... Jag vill gärna veta =)

  • katast­rof
    Äldre 19 Sep 16:49
    #3

    Varför inte bara köra hela bröllopet på plats? Eller blir det inte giltligt om man gifter sig utanför Sverige? 

  • sweets­ueswed­e
    Äldre 19 Sep 16:57
    #4

    Vi tänkte köra bröllopet på plats, men det var en himla massa papper som skulle ordnas med, översättningar via kammarverket osv och skulle kostat en hel del. Vi tyckte att det var smidigast att göra det lagligt i Sverige och sedan ha ceremonin när "pappersarbetet" var avklarat.

    Efter vigseln i lördags pratade vi med vigselförättaren om våra planer för bröllopet i Västindien, och då sa han att det var smart av oss att göra det i Sverige innan - för vi hade ändå fått göra en kort ceremoni i Sverige efteråt. Det hade alltså inte gällt trots allt ambassaden sa. (???) Jag vet inte om detta är sant men man tror ju att vigselförättare har koll. Kan iofs ha med själva Västindien att göra - att det inte är EU?

  • sirifr­edde
    Äldre 19 Sep 17:21
    #6

    Vi tänker gifta oss i sverige enklast sen så har vi en egen lite bröllopsmys dag på stranden i Grekland:)

  • Heffak­lumpen
    Äldre 17 Oct 12:56
    #7

    Vi tänkte gifta oss på stranden i Mexico, men inser att det blir för krångligt med alla papper och dyl.
    Nu har vi bokat borgerlig vigsel i rådhuset istället, 12-12-12 .
    Den 16 dec åker vi sedan till Mexico och stannar 4 veckor.
    Tanken var att vi skulle ha någon slags ceremoni där, men nu känns det ju nästan som att bröllopsdatumet hemma blir mycket bättre.
    Så kanske borde vi räkna resan som honeymoon istället?

    Hur hade ni gjort?

  • sirifr­edde
    Äldre 17 Oct 16:20
    #8

    jag hade nog gjort ceremonin här hemma och sen bara åkt i väg=)


    Heffaklumpen skrev 2012-10-17 12:56:58 följande:
    Vi tänkte gifta oss på stranden i Mexico, men inser att det blir för krångligt med alla papper och dyl.
    Nu har vi bokat borgerlig vigsel i rådhuset istället, 12-12-12 .
    Den 16 dec åker vi sedan till Mexico och stannar 4 veckor.
    Tanken var att vi skulle ha någon slags ceremoni där, men nu känns det ju nästan som att bröllopsdatumet hemma blir mycket bättre.
    Så kanske borde vi räkna resan som honeymoon istället?

    Hur hade ni gjort?
  • Annamo­lly
    Äldre 17 Oct 17:11
    #9

    Ni kan gifta er i svenska kyrkan i grekland om ni vill men det visste ni sakert redan om? Jag tror det ar ungefar samma procedur som i Sverige.

    http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=640828 

  • sirifr­edde
    Äldre 17 Oct 17:22
    #10

    Joo men kolla priset enbart 5000 extra


     


    Annamolly skrev 2012-10-17 17:11:37 följande:
    Ni kan gifta er i svenska kyrkan i grekland om ni vill men det visste ni sakert redan om? Jag tror det ar ungefar samma procedur som i Sverige.

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=640828
Svar på tråden Ni som gift er i sverige men har en egen ceremoni på stranden