• Oskars­dotter
    Äldre 12 Sep 19:14
    3172 visningar
    5 svar
    5
    3172

    Ska behålla mitt efternamn, men.....

    Jag vill behålla mitt efternamn då min pappa är från Island och där är det tradition att INTE byta efternamn då man heter sin pappas förnamn + dotter/son. (Min pappa heter alltså Oskar och jag är hans dotter ;) )


    Nu är mitt problem att jag har brutit kontakten med min pappa, och vill aldrig mer förknippas med honom, men vill ändå behålla mitt efternamn då jag förknippar de med mina syskon och familj på Island.


    Är det fel? Min fästman vet vilket hat (tyvärr) jag har till min pappa och har lite svårt att förstå varför jag vill behålla det och inte ta hans efternamn. Men han förstår även när jag ger min förklaring.


     


    Ni som har behållt era egna efternamn, varför gjorde NI det? =)

  • Svar på tråden Ska behålla mitt efternamn, men.....
  • FruNov­ember
    Äldre 12 Sep 19:38
    #1

    Oj, förstår att det känns kluvet.. Kan du inte behålla Oskarsdotter som mellan-namn annars? min blivande vill ha mitt efternamn, och jag vill ha det kvar men få någonting nytt.. så vi tar hans efternamn som mellan- namn efter bröllopet..

  • Oskars­dotter
    Äldre 12 Sep 19:44
    #2
    FruNovember skrev 2012-09-12 19:38:01 följande:
    Oj, förstår att det känns kluvet.. Kan du inte behålla Oskarsdotter som mellan-namn annars? min blivande vill ha mitt efternamn, och jag vill ha det kvar men få någonting nytt.. så vi tar hans efternamn som mellan- namn efter bröllopet..

    Det lät ju faktiskt som ett alternativ! Tack!


    Jag önskar att min blivande också skulle ta mitt efternamn, men att heta Andreas Oskarsdotter var tydligen inte ett alternativ. Undrar varför...;)

  • Äldre 12 Sep 19:48
    #3

    Jag skulle helst behålla mitt efternamn eftersom det är jag, liksom. Hade planer på att behålla mitt namn som gift, men min m2b har dubbla efternamn så då ändrade jag mig och tycker att vi måste heta ett ;) Känns sådär kul med tre namn på brevlådan. Men annars förstår jag definitivt varför man vill behålla sitt eget namn. För mig har det inget att göra med att det är ett släktnamn (har ett namn som ligger på topp 10 vanligast i Sverige) utan bara att det är en del av min identitet.

  • Oskars­dotter
    Äldre 12 Sep 20:10
    #4
    snowstars skrev 2012-09-12 19:48:42 följande:
    Jag skulle helst behålla mitt efternamn eftersom det är jag, liksom. Hade planer på att behålla mitt namn som gift, men min m2b har dubbla efternamn så då ändrade jag mig och tycker att vi måste heta ett ;) Känns sådär kul med tre namn på brevlådan. Men annars förstår jag definitivt varför man vill behålla sitt eget namn. För mig har det inget att göra med att det är ett släktnamn (har ett namn som ligger på topp 10 vanligast i Sverige) utan bara att det är en del av min identitet.

    Haha, oj. Ja, då förstår jag att du byter!


    När jag bodde hemma hade jag, min halvsyster och mamma alla olika efternamn faktiskt.


    Jag: Efter pappas förnam


    Mamma: Min pappas


    Syster: Sin pappas


    Så det var välkommen till familjen Bjarnason, Ozga, Oskarsdotter =)


     


    Men du träffar helt rätt med att man förknippar namnet med sig själv, det är verkligen JAG.


    Hhmm...får fortsätta fundera =)


     


     

  • Äldre 12 Sep 21:25
    #5

    Jag har behållit mitt, bara för att det är jag och jag förknippar det väldigt starkt med min identitet. Jag tycker faktiskt inte jag behövde ha mer anledning än så (de flesta killar som inte vill byta har inga egentliga  eller rationella skäl för det heller). Både jag och min man har namn som bara våra familjer heter och som vi alltså är ganska få om dessutom.

Svar på tråden Ska behålla mitt efternamn, men.....