• englat­uss
    Äldre 10 Sep 11:27
    5648 visningar
    9 svar
    9
    5648

    Vilken är den optimal tid för att ha själva vigseln?

    Det finns säkert ingen otimal tid då det helt beror på resten av upplägget av dagen såklart. Men dela gärna med er av er erfarenheter både ni som har gift er och ni som ska gifta er. Varför valde ni just den tiden i kyrkan/vigselplatsen som ni gjorde för er vigsel? hur resonrar ni med fördelar och nackdelar med den tiden?


    Vi ska gifta oss i kyrka och kommer förmodligen lägga fotogaferingen innan vigseln och efteråt blir det brudskål och 3-rätters middag med efterföljande fest. Jag tänker både att man inte vill ha vigseln för sent då man blir trött och dagen lär försvinna så fort ändå, men samtidigt vill man nog inte ha vigseln för tidigt då fotograferigen lär ta sin tid och man inte vill stressa med det samt tiden det tar att göra sig i ordning inann. Så gärna lite tips och erfarenhet från er.


     


    Det finns kanske redan en sådan här tråd. Hänvisa mig gärna i så fall, men har säkert tillkommit många nya brudpar sedan dess.


     


     

  • Svar på tråden Vilken är den optimal tid för att ha själva vigseln?
  • Äldre 10 Sep 21:24
    #1

    Det fanns vigseltider kl 15, 16 och17 i vår kyrka.
    Vi valde den första för att kl 17 var för sent tyckte vi och vi ville inte ha mittentiden.

    Så på så sätt valde vi tid.
    Men jag tycker att det var rätt bra. Gästerna hann äta lunch i vanlig tid och det blev lagom att äta middagen vid 18-tiden som det blev ...
    Vi fotades före, men sen tog ju vigseln en stund och sen gratulationer och foton för gästernas skull tog också en stund efteråt. Sen var det brudskål och så hade vi lite kul 5-kamp innan middagen.
     

  • Äldre 10 Sep 21:46
    #2

    Jag tycker också att det är svårt det där med tid för vigseln. Det bästa är väl att gå igenom dagen i huvudet och fundera på vad man vill hinna med före och efter vigseln, precis som du gör. För vår del vill jag gärna skjuta lite på vigseln för att inte middagen ska bli för tidig. Helst vill jag inte ha middagen före kl 17, känns för mig konstigt att t.ex. äta mat kl 16, men så är det säkert inte för alla.


     


    Alla bröllopsfixare och förståsigpåare (läs: gifta par) vi pratat med hittills har tyckt att man ska ha vigseln så tidigt som möjligt för annars har ju hela dagen gått och det enda man gjort är att vänta och förbereda sig... Vet inte om jag håller med där riktigt, men visst finns det en poäng i det.


     


    Men som sagt, det som avgör är ju hur ni själva känner, hur många gäster ni har och vad ni planerar för aktiviteter efter vigseln. För mig lutar det mot 14:30 eller 15:00 om jag får min vilja igenom :)

  • Äldre 10 Sep 21:56
    #3

    Klockan 15 kör vi vigsel.

  • juni20­13
    Äldre 10 Sep 22:08
    #4

    Vi valde klockan 15. Eftersom många av våra gäster måste resa en bit till bröllopet, så ville vi att de skulle ha möjlighet att resa samma dag (och slippa extra övernattningar). Dessutom är det en hel del att göra för oss brudpar samma dag... Men för sent ville vi ju inte ha eftersom middagen säkert blir rätt så lång. Vi vill att även min gamla morfar ska orka hela middagen (och helst lite till). Så 15 blir bra för oss! 

  • Sofiii­z
    Äldre 19 Sep 18:36
    #5

    Vi hade satt kl 13 först. Men då några gäster ska ta flyget från stockholm-östersund samma dag så var vi tvungen att flytta tiden till kl.15. Det var smidigast för att alla gästerna skulle komma fram ordentligt.

  • Melton­85
    Äldre 19 Sep 19:49
    #6

    Vi valde 16.00. Kunde välja 14.30 eller 15.00 men tyckte att 14.30 blev lite tidigt, vill inte stressa innan :)

  • august­esen
    Äldre 19 Sep 19:58
    #7

    Vi vigdes klockan 16 vilket var perfekt!
    Var hos frisören 10.00 där vi fixades och åt lunch.
    Fotograferades mellan 13.45-15.30. 
    ca 17.15 serverades brudskål vid vår lokal som var några km från kyrkan följt av middag mellan 18-21.
    Tårtan serverades runt 21.30 har jag för mig och sen hade vi dj som spelade mellan ca 22-02.

    Ett superbra upplägg men lagom av allt. Är verkligen nöjd med den tiden, funderade på 14.30 som var den tidiga men är glad vi beslöt oss för 16.00.


  • Äldre 13 May 16:00
    #8

    Sitter i samma sits. Vi har 13:30, 15:00 och 16:30 att välja mellan. Tycker att första och sista är för tidigt/sent men mittentiden är ju inte roligt att ha heller :/

  • Rosoro­chkärl­ek
    Äldre 13 May 16:30
    #9

    Vi valde klockan 13 för vi ville verkligen ha hela dagen. Fotograferingen tog vi direkt efter vigseln, plus att vi hade vår fotograf (en väninna) med oss hela dagen.

    För oss var det perfekt tid, men vi hade å andra sidan ett fullt program efter, så direkt efter vigseln var det välkomstskål och lite kakbuffe och kaffe och en del aktiviteter för gästerna. Middagen skulle varit vid klockan 17-18, men där blev det en liten miss så den blev senare. Målet var annars att vara klara med middagen ganska tidigt, det är så trist när middagen håller på till elva för då är alla jättetrötta och vill bara hem.

    Men, som sagt, allting beror ju på hur man vill ha dagen.


    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
Svar på tråden Vilken är den optimal tid för att ha själva vigseln?