• Fremm

Bröllopsrelaterade butiker i London

Hej!

På torsdag ska jag till London på en mini weekend... tänkte höra om ni brudar har tips på var man kan gå (centralt) och kika på roliga bröllopsrelaterade prylar... vore ju kul med favors eller någon rolig detalj till festen... kan ju inte köpa allt för stora/tunga saker men något från London till bröllopet vore ju skoj!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bröllopsrelaterade butiker i London
  • MissDaisy

Beror på vad du menar med central. Runt Oxford street har jag aldrig hitta mycket (bor själv i London).
    Däremot finns det mysiga boutiquer runt omkring, som tex http://www.lavendersoflondon.com.

Kan tänka mig att Whittard of Chelsea kan ha lite fina grejer som kan passa som favours. http://www.whittard.co.uk/. De finns på Oxford street bland annat.

Antar också att det beror på vad du är ute efter, stilmässigt mm.
    Vet att det inte är aktuellt för dig då du åker denna helgen, men 28-30 September är det en stor brölloppsmässa http://www.nationalweddingshow.co.uk/ som jag definitivt ska gå på! 

Ha en underbar helg i London!

• tinaalpfält

Beroende på vad du är ute efter kan det finnas en del på de stora department stores:en på Oxford street. Jag köpte en kuvertväska till bröllopet i påskas på Debenhams och skor och tiara på BHS. Nu vet jag inte varifrån du flyger när du ska hem och så men om du hittar nåt i en butik som finns t.ex. på heathrow kan det kanske vara värt att köpa det där så att du slipper för mycket vikt i väskan...ifall det blir ett problem alltså. Jag har alltid det problemet när jag åker hem Flört

• Annamolly

Brollopsbutiker i London har nastan alltid "by appointment only", sedan verkar det inte som att du letar klanning utan andra saker. Sa jag haller med ovanstaende: du kommer sakert hitta bra saker du inte kan fa tag pa hemma i "vanliga" butiker. Och jag haller ocksa med om att department stores ar jattebra for allt mojligt: skor, sma vaskor, et.c. Dom brukar ha markesprylar blandat med annat sa det finns for alla budgetar. Lycka till och hoppas vadret haller i sig for det har borjat regna nu. :)

• Fremm

Tack för era tips!

Ja vi får verkligen hoppas att vädret är fint i helgen men det kan man ju aldrig så noga veta..

Vi åker från Stansted men det finns väl en del butiker där med så kanske man kan kolla vad som finns där, smart - för övervikt är inte svårt att få till! :)

Nä jag är nog ute efter detaljer på festen, favors, någon dekoration till borden, caketopper?, sånna saker... skor, klänning, tiara med mera har jag redan skaffat mig - så kanske departmentstores är det bästa att besöka då...?

Vet inte hur mkt vi hinner med så det är väl därför det måste vara ganska centralt, vet inte hur sugen mamma och syster är om jag drar i väg dem för långt på bröllopsbutiksturné... ;)

Vi ska ju till Oxford Street, Notting hill och Harrods... så kanske att det finns lite bra departmentstores på Oxford Street, Harrods blir väl antagligen för dyrt... men kan ju vara kul att kika vad de har där i af...

• Willow

Lite svart att veta vad du menar med centralt och sen vet jag inte direkt vilken stil du ar ute efter. Men har ar lite tips fran en '12 arig Londonbo'

Paperchase pa Tottenham Court Road - en stor 'stationary shop' dar dem saljer allt i pappersvag ifall du vill ha inspiration till inbjudningar, gora egna inbjudningar, program etc. Dem har massor av sma saker, dekorationer, detaljer och roliga grejer som kan anvandas till sjalva dekorationerna och dylikt.
    Sen finns ju massvis av marknader i London som ar helt fantastiska, dar du kan hitta allt fran vintage, antikt, till uppkommande designers som gor sina egna smycken, harsmycken, klader och accessoarer etc.

Spitalfield Market  - Liverpool Street Station. Marknaden ar storst dar pa sondagar, och du har aven Sunday Up Market i Truman Brewery nara Brick Lane och Brick Lane market pa sondagar - allt ar i samma omrade. Om du bara googlar Sunday Up Market sa hittar du mer information. Hela omradet runt dar ar fullt med mindre mysiga butiker i sjalva marknadsbyggnaden och runt om, finns aven mycket vintagebutiker i omradet, speciellt pa Brick Lane. Sa aven om du inte kan aka dit pa en sondag ar det val vart ett besok. Kanske inte det mest 'centrala' men det ar vart att aka dit - det ar har du ser 'det riktiga London'. Och nar du ar dar, ga in till puben Ten Bells for en pint - akta London historia, detta var en 'womens only pub' tillbaka i tiden da Jack the Ripper harjade runt och det var denna pub som besoktes av alla hans offer. Ett annat tips ar att kolla upp 'London Walks - Jack the ripper walk', det ar nog en av dem mest prisvarda och intressanta turist grejerna att gora i London!
    Du har aven Columbia Road Flower Market som ar pa sondagar, gang avstand fran Spitalfield och Brick Lane omradet, det ar en gammal traditionell blommarknad men gatan ar aven fylld med sma mysiga butiker och cafeer, dem flesta butikerna har har oppet pa en lordag ocksa.  
    Lordagar ar bra for Broadway market - en traditionell gammaldags marknad, bade farmers market och andra saker, allt fran mat, cupcakes, kaffe, smycken, vintage klader, inramade fjarilar - you name it they have it typ! Gatan ar fylld med sma butiker, cafeer, barer, pubar, restauranger ocksa. Denna marknad ligger ocksa i ostra London, men igen, val vart resan och det ar ett mer riktigt London du far uppleva. Broadway Market och Columbia Road ligger i kort gangavstand fran varandra.
    Du kan faktiskt till och med borja fran Spitalfield, ga upp Brick Lane och dar den tar slut ga rakt over gatan och en kort promenad(typ 3 min) sa ar du pa Columbia Road, sen om du foljer den till slutet sa ar det en gang och cykelvag som leder dig over en vag, folj gang och cykelvagen sa kommer du till den gata som leder till Broadway Market.
    Fredagar och Lordagar har du Portobello Market i Notthing Hill, jag tycker den ar battre pa fredagar, du har inte lika manga marknadsstand, men dem ar av battre kvalite pa en fredag, mindre folk - vilket betyder battre forutsattningar att hitta nat bra till battre pris. (Vastra London)
    Gillar du mat sa har du en fantastisk matmarknad pa fredagar och lordagar som heter Borough Market, som ligger vid Borough tube station eller London Bridge station. Om du gar dit, se till att ga till Monmouth Coffee Co och ga dig en underbar kaffe, cappuccino, latte eller flat white - bland det basta kaffet i London! Det ar ofta en lang ko, men den brukar ga ganska fort och det ar vart att vanta lite extra pa, tro mig!
    Covent Garden ligger val mer 'centralt', dar har du ocksa en marknad, men sakerna som saljs dar ar inte av samma kvalite och ligger lite bakom trendmassigt kan jag tycka motfor marknaderna i ostra London dar du hittar massor av annorlunda saker, sant som du kanske inte skulle hitta hemma i Sverige och som alla andra har! Men runt om Neal Street, Earlham Street och Seven Dials sa har du lite mysiga smabutiker osv. Det ligger aven ett Monmouth Coffee Co dar oxo, originalet, pa Monmout Street.

Carnaby Street ar ett bra omrade som ligger centralt, Kingly Court ar mysigt och Newburgh Street som ligger 'bakom' Carnaby Street ar ocksa trevlig.

Gillar du thaimat/asiatiskt prova antingen Busaba eller Wagamama. Busaba ar trevligare, lite lugnare och mysigare. Googla namnet och London sa hittar du vart det ligger restauranger som passar for dig, det ar en kjedja, sa dem har mer an en restaurang, men dem ar jattemysiga, har god mat till bra pris dessutom. Om du gar dit, lova att bestalla Thai Calamari - du kommer inte bli besviken! 

Have a lovely weekend in London! Och kom ihag att saga please och thank you!!!

• Fremm

WILLOW, Stort Tack för ditt långa inlägg!!! Superbra tips!! Marknader är ju så roligt och mysigt att gå på... nu är vi ju bara torsdag till lördag och har faktiskt tänkt besöka både covent garden och notting hill. Blev supersugen på att åka till Brick lane och där i kring... som du beskrev!!

Jättebra tips, vill ju göra allt du skriver nu ;) Ska kolla upp allt detta och göra en resplan för hur och vad vi ska hinna med, när har covent garden sina marknader?

Jättesnällt av dig, tack än en gång! ♥

• tinaalpfält

Covent Garden är öppet varje dag om jag inte minns fel.

• Fremm
    tinaalpfält skrev 2012-09-10 16:50:32 följande:
    Covent Garden är öppet varje dag om jag inte minns fel.
    Tack Tina! :)
  • Willow

Spitalfields Market har marknadsstand pa fredagar ocksa, fast inte lika manga, men det ar sa pass mycket butiker och cafeer/restauranger runt daromkring att det ar vart att aka viken dag pa veckan som helst. Det finns en Urban Outfitters butik dar ocksa.

Om du vill ha lite saker for att gora dekorationer etc kolla in Paperchase, den stora pa Tottenham Ct Rd, du hittar sakert nat roligt och inspirerande dar.

Svar på tråden Bröllopsrelaterade butiker i London