• FruNovember

Hjälp! Vad tror ni om det här? (sy in klänning)

Jaa gott folk, nu är jag lite lätt konfunderad.. Jag måste sy in min älskade klänning i livet, den är för stor över byst och midja.. Jag besökte en sömmerska i centrala Göteborg som pratade om en kostnad mellan 1500- 2500:-.. Lite dyrt tyckte jag och tog spårvagnen till Angered.. Där finns en sömmerska som kan göra jobbet för 4-500:- istället.. Visade henne en närbild på klänningen, så hon vet hur den ser ut.. Jag vill ju gärna gå till den som har en human prissättning, det är bara det att jag blir orolig för resultatet.. Kan inte lägga upp en bild nu då jag skriver från mobilen, men den har lite pärlor och paljetter i livet, och det är bara där den ska sys in, inget i kjolen.. Vad tror ni, borde jag våga? Hur och vad kan bli fel?

• Svar på tråden Hjälp! Vad tror ni om det här? (sy in klänning)
  • Chicita

Det som kan bli fel är väl att den billigaste sömmerskan helt enkelt bara viker in sömmen och syr rakt över paljetter och allt.
    Man kan behöva justera sånt ibland för att det ska bli snyggt. Men kolla hur det ser ut runt sömmarna. Ligger det broderier precis över sömmen så kommer det att vara rätt tidskrävande att få till det och då tror jag inte att 4-500:- täcker timkostnaden för de timmar som går åt att göra det ordentligt

• FruNovember

Tack chicita! Jag har verkligen noll koll på det här! :-P men, hur illa kan det bli, kan klänningen bli förstörd? Ska kika på det när jag kommer hem ikväll.. men om det bara är lite paljetter vid sömmen- kan det fungera då?

• Chicita

Det kan alltid gå åt skogen. Även med en duktig sömmerska. Det finns inga garantier.
    Dom kan mäta fel eller något annat kan hända.
    Men det säger jag inte för att göra att du inte vill lämna bort klänningen alls, utan mer för att jag inte vill att du ska känna att det är supersäkert att lämna till den dyra, bara för att hon var dyr liksom...
    Kan du få referensbilder från någon av dom?
    Alltså bilder på vad dom har gjort tidigare. Eller kunde du se hur det dom hade i sin ateljé såg ut? För det är en rätt bra indikation på om dom är duktiga eller inte Glad 

Om det inte är saker vid sömmarna som förstörs om man bara tar bort en bit material där, så tror jag inte att det spelar så stor roll vem du väljer. Om inte någon av dom är en dålig sömmerska då förstås... 

• FruNovember

Jo, så tänker jag också.. Hellre betala 500:- för att sabba klänningen än 2000:- :-P Åh, vill bara hem och titta på underverket nu.. Jag ska kanske fråga dem om de har lite referenser, hade varit betryggande!

• kramen

Hur motiverade de kostnaden ? Berättade dom hur dom skulle fixa till det ? Hur kommer det sig att klänningen är för stor ?

• FruNovember

Kramen- den "dyra" sömmerskan sade utan att ha sett en bild på klänningen att det skulle ta Minst 3-4 timmar att sy in den, och att hon tog 550:-/ timme.. den andra kvinnan fick se en bild och frågade om det bara var själva livet som skulle ändras, och sade 4-500:-.. Jag har köpt klänningen begagnad.. Och kör Lchf..

• FruNovember

LYCKA! Min underbara blivande svärmor har tittat på klänningen och synat sömmarna, och därefter meddelat att hon absolut kan sy in den.. Så himla skönt!

• Chicita
    FruNovember skrev 2012-09-09 19:31:23 följande:
    LYCKA! Min underbara blivande svärmor har tittat på klänningen och synat sömmarna, och därefter meddelat att hon absolut kan sy in den.. Så himla skönt!
    Grattis Glad
  • Sofiiiz

Jag skulle nog hålla med d

FruNovember skrev 2012-09-06 18:40:41 följande:
    Kramen- den "dyra" sömmerskan sade utan att ha sett en bild på klänningen att det skulle ta Minst 3-4 timmar att sy in den, och att hon tog 550:-/ timme.. den andra kvinnan fick se en bild och frågade om det bara var själva livet som skulle ändras, och sade 4-500:-.. Jag har köpt klänningen begagnad.. Och kör Lchf..
    Jag tror nog att de stämmer som den första sa att de kan ta 4-5 h att få till det bra. Varför såg hon ingen bild får jag fråga? Hon kanske säger ett annat pris om hon får se hur den ser ut?

Men jag tror nog inte den andra sömmerskan är så mycket sämre, men hon är ju inge bra på att ta betalt iaf! På en arbetat timme ska hon ju som alla andra betala skatt, sociala avgifter, pension osv för sin lön.

Jag skulle gått till den första igen och visat upp klänningen och be om ett pris igen, blir du inte nöjd med priset så gå till den billiga.
Svar på tråden Hjälp! Vad tror ni om det här? (sy in klänning)