• mirre01

behöver hjälp av en blom expert

jag har nu betsämt mig för att försöka odla upp lite olika blommor till i maj nästa år. jag skall så dem inomhus, men frågan är när skall jag plantera blommorna då dem hinner bli fullt utvecklade till maj ? någon som är bra på just denna front ?

jag har tänkt att odla prästkrage
    bordsnejlika
    aster
    sommarblom japansk mix, det ända jag hittar i info om dessa är att man kan gärna sätta frö redan i september och att dessa blommar hela sommare :S skall jag plantera redan nu fär de tar ju sin lilla tid för dem att gro samt växa upp ? de är 7 månader till bröllopet 

• Svar på tråden behöver hjälp av en blom expert
  • msE

Att man sätter frön redan i september är för att dessa blommor  behöver kylan under vintern för att fröna ska käna att det är dags att börja växa. Man kan fuska o slänga in dom i frysen också, men det har jag inte testat på dom blommor du nämner.
    Ska du få dom o växa o blomma redan till Maj ska du alltså plantera frön ute redan nu.
    Aster brukar dock vara en senblommande blomma o inte komma igång med blomning förrän nu under hösten, men kan vara olika på olika sorter.
    För att hinna få dom att blomma till maj behöver du nog nästan odla upp dom i växthus under våren för att dom ska komma upp i tid, dessvärre är det svårt att stressa blommor att växa, dom tar den tid dom behöver.

Hoppas att detta varit till någon hjälp och lycka till med odlingen {#emotions_dlg.flower}

• mirre01

ja verkligen, ska nog så lite nu 

• passionsblomman

Jag tror inte på den idén. Du behöver både vara kunnig, ha lite erfarenhet och bra odlingsutrymme och rätt sorts lyse osv, för att få ihop det. Som jag sa till dig i din första tråd i ämnet-det är vårlökar och blommande grenar som är störst i maj, utöver konvaljer, gullvivor etc. Det ssom kommer tidigt i trädgårdarna utöver det kan du ju också ha tur med-om trädgården du har tillgång till ligger i gynnsamt läge och våren blir fin. Det du sår ur påsar som amatör är inte menat att blomma i maj-det är som sagt lökar och tidiga perenner som hunnir upp då. 

Det är mycket bättre att du satsar på vad du kan hitta just det året och vid behov kompletterar med att köpa blommor hos floristen. Tumregeln är att allt är en säsong tidigare i blomsteraffären, så i maj köper du blåklint, prästkragar mm i butik, samtidigt som tulpanerna blommar i trädgården.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • mirre01

jag har tillgång till detta du säger både ljus bra rum fuktare osv min mamma har stort växthus med uppvärmings osv, så ska iaf gör ett försök det kan inte skada :)

Svar på tråden behöver hjälp av en blom expert