• javas
    Äldre 5 Sep 11:01
    11818 visningar
    16 svar
    16
    11818

    papperstallrikar och plastglas?

    Jag funderar på att ha engångsartiklar på vårt bröllop.
    I den lokalen vi ska vara finns endast väldigt tråkigt porslin att tillgå.
    Kaffekopparna är från 70 talet och det andra är också väldigt fult.

    Nu funderar jag starkt på engångsartiklar. Delvis för att någon ska slippa diska.
    Det blir ju en hel del disk efter 50 personer så någon  kommer ju få spendera
    halva kvällen med att diska. Vem ska få den äran?

    Jag letar runt och hittat väldigt fina papperstallrikar, men vad dyra dom är?
    Vi behöver ju till förrätt, varmrätt och tårtan.
    Något jag inte lyckats hitta är engåns vinglas till vettigt pris.
    Vill inte ha med svart fot.
    Behöver både vinglas och champangeglas.

    Har någon annan kört på engångs eller är de fler än jag som tänker den tanken?
    Dela gärna med er!

  • Svar på tråden papperstallrikar och plastglas?
  • mirre0­1
    Äldre 5 Sep 11:06
    #1

    vi köpte in riktigt porslin till vår middag och sedan tar vi vi fram plast till tårta och festen 

  • javas
    Äldre 5 Sep 11:10
    #2
    mirre01 skrev 2012-09-05 11:06:11 följande:
    vi köpte in riktigt porslin till vår middag och sedan tar vi vi fram plast till tårta och festen 
    Har ni någon form av serveringspersonal eller vem sköter disken?
    Vad för porslin köpte ni?

    Hade ni pappersmuggar till kaffet?
  • mirre0­1
    Äldre 5 Sep 11:26
    #3
  • tinaal­pfält
    Äldre 5 Sep 11:43
    #4

    Vi kommer har allt till middagen i riktigt porslin då det finns i lokalen. Sen under festen när vi byter lokal kommer dock dryck och senare vickning serveras i plastglas/på papperstallrikar.

  • Rebeck­aD
    Äldre 5 Sep 11:43
    #5

    The easy way säljer riktigt fina engångsartiklar. Är nog inte jättebilligt, men ser otroligt bättre ut än vanliga vita papperstallikar. www.theeasyway.se/ 

  • javas
    Äldre 5 Sep 12:13
    #6
    RebeckaD skrev 2012-09-05 11:43:33 följande:
    The easy way säljer riktigt fina engångsartiklar. Är nog inte jättebilligt, men ser otroligt bättre ut än vanliga vita papperstallikar. www.theeasyway.se/ 
    Ja där finns det jättefina.

    Jag har även kikat på dessa:
    www.partyproductions.se/moir%C3%A9-assiett-p-539-c-213.aspx

    som även finns i rosa:
    www.partyproductions.se/moir%C3%A9-assiett-p-543-c-213.aspx
  • msE
    Äldre 5 Sep 12:26
    #7

    vissa cateringföretag kan även hyra ut porslin, vet dock inte kostnaden.
    Däremot har jag hört att om man hyr så kan man lämna dom tillbaka odiskade.
    Kanske kan vara en lösning??

  • javas
    Äldre 5 Sep 12:28
    #8
    msE skrev 2012-09-05 12:26:08 följande:
    vissa cateringföretag kan även hyra ut porslin, vet dock inte kostnaden.
    Däremot har jag hört att om man hyr så kan man lämna dom tillbaka odiskade.
    Kanske kan vara en lösning??
    Ok tack för tipset.
    Bor dock i liten stad, så har svårt att tro att det finns gott om här i trakten tyvärr.
    Men kan vara värt att kolla upp.
  • javas
    Äldre 5 Sep 12:30
    #9

    Kom just på tanken att kanske pyssla ihop nåt fint?
    Om man får tag i vita pappermuggar billigt, till kaffet.
    Då kanske man kan limma på vitt spetstyg tex.
    Då blir det genast lite roligare och personligt vilket jag gillar.
    Vad tror ni om det?

    Svårare är de kanske att göra på tallrikar...hmm

  • Rebeck­aD
    Äldre 5 Sep 12:34
    #10

    Något annat som är ganska inne just nu, men tanke på glasen, är att ta glasburkar att servera dricka i. Med ett sugrör i.

    Det går också att hänga på en liten namnlapp så fungerar de även som placeringskort. Eller måla dem med griffelfärg och skriva namn på.

    Burkarna går att måla och klä så att de följer temat. Kanske kan det til och med vara en aktivitet på bröllopet, klä ditt eget glas.

    Ingen kommer bry sig om att ha ett vinglas och ett champangeglas när de har sina burkar! :) 


    Rebecka Delvert, Unikafester.se/blog
  • L och J
    Äldre 5 Sep 12:54
    #11

    Hoppar in!
    Vi tänker köpa allt porslin på ikea till middagen, även champagne glas och kaffekoppar.
    Men tårtan blir på papptallrikar  Och sen blir det grogg/vin/öl/cider i plastmuggar,
    Problemet är att vi inte har diskmaskin i stugan... får nog köpa en, och betala cateringfirman för att diska också.  

  • Syllis 2012
    Äldre 5 Sep 15:39
    #12
    javas skrev 2012-09-05 11:01:48 följande:
    Jag funderar på att ha engångsartiklar på vårt bröllop.
    I den lokalen vi ska vara finns endast väldigt tråkigt porslin att tillgå.
    Kaffekopparna är från 70 talet och det andra är också väldigt fult.

    Nu funderar jag starkt på engångsartiklar. Delvis för att någon ska slippa diska.
    Det blir ju en hel del disk efter 50 personer så någon  kommer ju få spendera
    halva kvällen med att diska. Vem ska få den äran?

    Jag letar runt och hittat väldigt fina papperstallrikar, men vad dyra dom är?
    Vi behöver ju till förrätt, varmrätt och tårtan.
    Något jag inte lyckats hitta är engåns vinglas till vettigt pris.
    Vill inte ha med svart fot.
    Behöver både vinglas och champangeglas.

    Har någon annan kört på engångs eller är de fler än jag som tänker den tanken?
    Dela gärna med er!
    Hej!
    Vi använde papptallrikar,assietter,bestick,likörglas, i engångsartiklar på vårt bröllop.Vi köpte dom på Ica Maxi.Men sen använde vi riktiga vinglas,champangeglas,och kaffekoppar som vi sen fick diska sen.Vi var 30 personer.
  • BodyMi­ndSoul
    Äldre 5 Sep 21:47
    #13

    Att hyra porslin (som man lämnar tillbaka smutsigt) kostar mindre än vad man tror, även att hyra linnedukar och servetter, vart bor du?

  • Äldre 6 Sep 06:39
    #14

    Om ni ska använda engångsmaterial så tycker jag att ni iallafall ska satsa på riktiga bestick. De tunna plastknivarna och gafflarna man kan köpa på typ Ica gör ingen människa lycklig. De går sönder så fort man skär i något med lite motstånd.

  • Äldre 31 May 16:26
    #15

    Jag ska satsa på lite av ett 'bohemtema' för hela bröllopet och låna omaka porslin, bestick, serveringsfat och glas från släkt och vänner. Tror att allt sedan transporteras hem till mina föräldrar som bor någon minut från festplatsen, så kan min pappa diska dagen efter ;)

  • Äldre 1 Jun 18:46
    #16

    Att hyra porslin är billigare än att köpa på Ikea och i många fall även billigare än engångsartiklar. Dessutom lämnar man tillbaka allt smutsigt så ingen behöver diska under kvällen

    Vi har hyrt bara glas till fest och sånt ibland och kan verkligen rekommendera det. Att dricka ur riktiga gals och äta på riktigt porslin både smakar och ser mycket finare ut är i alla fall min åsikt.

Svar på tråden papperstallrikar och plastglas?