• Äldre 4 Sep 23:07
    1485 visningar
    2 svar
    2
    1485

    Två pastorer/präster?

    Hej!

    Jag och min blivande man har funderat lite gran angående präst/pastor.
    Min fästman har lärt känna en pastor från "min by" som han gärna skulle vilja ha på vårt bröllop.
    Även jag tycker hon är jätte trevlig och skulle kunna tänka mig henne. Men så är det så att jag har ett specielt band till en annan pastor som jag alltid har tänkt ska vara vigselförättare på mitt bröllop.

    Min fästman föreslog då att vi skulle fråga båda två om de inte kunde göra det tillsamans.

    Har aldrig hört om någon som haft det så innan, så undrar nu om det är möjligt eller blir det jätte knasigt?

  • Svar på tråden Två pastorer/präster?
  • Äldre 5 Sep 07:55
    #1

    Jag har aldrig varit med om det, eller ens hört om att det förekommit (däremot vet jag att det förekommer vigslar där representanter för flera olika samfund samarbetar). Men rent tekniskt finns det inget som hindrar att ni gör så - det förekommer att flera präster håller exempelvis högmässa eller konfirmation tillsammans, så visst skulle det kunna funka med en vigsel, om båda pastorerna tycker att det är en bra idé.

  • kardem­umma
    Äldre 20 Sep 08:54
    #2

    Inga problem alls!
    Har varit med om ett flertal sådana vigslar både inom ett och samma samfund, men också en ekumenisk vigsel (svenska kyrkan/missionskyrkan).
    Pastorerna kan tex göra så att en håller vigseltal och den andra "ställer frågorna" och så delar de på böner/läsningar..
    Rent juridiskt blir det den som ställer frågorna (gör den juridiskt bindande delen) som blir er vigselförrättare, det är h*n som måste kolla att hindersprövningsintyg finns och registrera när vigsel skett.

Svar på tråden Två pastorer/präster?