• Sapphire

    billlig catering

    Hej allihopa. Tänkte bara fråga en sak. Jag skulle vilja starta eget hobbyföretag där jag lagar mat. Skulle någon här kunna tänka sig att beställa mat från en amatörkock om det var billigt och om man fick gå på gratis smakprov innan man bestämmer sig för att beställa? Jag skulle laga förrätter, huvudrätter och efterrätter samt buffeer och tårtor.


    Är endast intresserad av att veta vad ni skulle tycka. Om det skulle kunna löna sig eller om folk absolut inte kan tänka sig något sådant.


    tacksam för era åsikter!


     

  • Svar på tråden billlig catering
  • Chicita

    Möjligheten finns... Se bara på mig, ingen utbildning eller nåt men jag får löpande förfrågningar på tårtor via min hemsida.

    Nackdelen med att beställa av en "amatör" är dock att man tar en risk.
    Och det blir svårt att ha konkurrenskraftiga priser och ändå gå med vinst eftersom man inte kan handla in lika stora partier och alltså inte lika billigt.

    Jag skulle kanske kunna tänka mig att beställa av ett hobbyföretag om det gällde något med typ 15-20 gäster. Där jag kunde slänga fram grillen och ett paket korv om det sket sig med maten.
    Men inte när det gäller större evenemang.

    Jag varnar alla brudar som vill handla tårta av mig att dom tar en risk, att om något går fel med tårtan så kan jag inte bara göra en ny, utan då får man göra det bästa av det man har... 
    Så ta det i beaktande...
    Du kan ju knappast göra ny potatisgratäng till 75 gäster på en halvtimme om den skulle råka brännas i ugnen när den ska värmas, eller om du råkar tappa saltkaret när du lagar en gryta osv...
    Ett större restaurangkök / cateringfirma har ju alltid en backup om något händer liksom, något man inte kan ha som hobbyfirma på samma sätt...

  • CoolJen

    Jag funderar också på att starta ett cateringföretag, det skulle passa mig bra.
    Jag har gått restaurangutbildning i gymnasiet och har därefter jobbat på restauranger och i caféer till och från i några men är ingen riktigt kock.
    Har däremot ett stort intresse och kunskap.

    Jag antar att man först får börja, som du säger som hobby innan man får fler och fler uppdrag.
    Jag skulle själv tänka mig att prova att beställa från dig om man får provsmaka. Jag är själv petig och accepterar inte mat som inte är vällagad.

    Se även gärna till att du kan få hjälp av någon om det blir mycket.
    Kan du sköta ekonomin själv? Det är nämligen den biten jag absolut inte har nån koll på.

Svar på tråden billlig catering