• Anonym (tveksam)

Vem väljer man bort?

Ja då var man vid den tidpunken i planeringen där det måste (pga ekonomiska själ) väljas bort gäster... Valt att vara anonym då det finns folk på BT som kanske tror att dom är bjudna...

Så nu till frågan, hur valde ni bort? Vad fick ni för reaktioner?

Har en fundering på att bjuda vissa bara till kyrkan och förklara hur läget är, men är lite rädd för hur folk ska reagera!

• Svar på tråden Vem väljer man bort?
  • Chicita

Vi gjorde en lång lista på alla vi ville och borde bjuda.
    Sen fick svärmor titta på den, och hon plockade genast bort ca 20 personer som hon visste att jag aldrig hade träffat och antagligen inte skulle träffa heller (kusiner på makens sida, och några fastrar / farbröder där också).

När listan var så bantad som den kunde, så bjöd vi familj först och även om vi bjöd alla hans kusiner med respektive på hans mammas sida, så bjöd vi först inte en enda av mina kusiner eftersom jag sällan eller aldrig träffar dom.
    När mina farbröder hoppade av, så fick mina kusiner på pappas sida komma istället.

Vi hade räknat med att inte alla skulle kunna komma. Många hade långt att åka. Men vi hade inte räknat med att krocka med älgjakten Tungan ute 
    Så vi fick lite avhopp även från folk vi trott skulle prioritera detta över sin egen begravning *typ*. Så då passade vi på och bjöd in lite mer vänner, samt några arbetskamrater till mig som jag umgås lite med utanför jobbet.

Vi gjorde som så (och det är ett hett tips) att vi bad våra föräldrar dra igång djungeltrummorna och be alla som visste direkt att dom inte kunde komma, att svara så fort dom bara kunde eftersom vi hade en "B-lista" och vi ville ju självklart få ut dom inbjudningarna så snart efter första omgången som möjligt... 

Vi skrev vår lista i prioriteringsordning alltså, först skickade vi ut inbjudningar till det max antal vi kunde bjuda enligt vår budget, dvs de första 80 på listan.
    Då fler tackade nej i slutänden än vad vi hade på B-listan så blev vi 64 personer, att skillnaden blev så stor är delvis på att många valde att lämna barnen hemma även fast det var ok att ta med dom.

• Anonym (fru)

Vi gjorde en lista på de vi ville ha med. De vänner/släktingar som vi trivs med och umgås hyfsat ofta med.
    Det blev en lista med 28 personer och de bjöd vi.
    Vi gjorde aldrig någon lista på folk som vi borde bjuda (släktingar etc). Jag har en hel del släkt (moster, faster, kusiner etc) som jag aldrig umgås med och ville dessutom inte ha med dem av olika anledningar.
    Det blev lite gnissel men det skiter jag rent ut sagt i. Bara för att man är släkt betyder inte det att man måste tycka om varandra och umgås.

Vi blev supernöjda och festen blev fantastisk, ångrar inte en sekund att vi bara bjöd de som vi verkligen ville dela dagen med! Solig

• javas

Vi bjuder endast de vi umgås med.
    Vi bjuder inte tex kusiner och saker bara för vi är släkt.
    Vi bjuder dom vi vill bjuda helt enkelt och inte de vi bör bjuda!
    Kyrkan är ju öppen för alla så de behöver ni ju inte bjuda in till.
    Dock kan ni ju säga till vissa att de vore roligt om de ville komma till kyrkan.

• Anonym (Åsa)

Hej!

Var i samma sits som dig... vi bjöd de "viktigaste" men skickade även ut en slags inbjudan till kyrkan bara. Även om kyrkan är öppen för alla så kan det ju vara trevligt att känna sig lite välkommen och ihågkommen ändå, tycker jag.

Vi skrev så här på de korten:
    Vi gifter oss!
    Men hur mycket vi än skulle vilja
    har vi inte möjlighet att bjuda in alla vi känner till festen.

Däremot finns gott om plats i kyrkan,
    så ni är varmt välkomna att närvara vid vigseln.

Välkomna till xxx kyrka utanför xx stadlördagen den xx/xx 2008 kl 15.00 

• cornelia12

Vi bjöd den närmsta släkten sen valde vi de vänner som betyder något för oss. Vi hade kunnat bjuda hur många som helst men man ska välja dem man trivs med. Det är er dag , ni ska njuta av den så välj dem som är er varmt om hjärtat även om det är jobbigt att inte bjuda vissa släktingar och vänner,jobbarkompisar mm.

Hoppas ni får en underbar dag hur ni än gör

• eml33h
    Anonym (Åsa) skrev 2012-09-03 19:10:30 följande:
    Hej!

Var i samma sits som dig... vi bjöd de "viktigaste" men skickade även ut en slags inbjudan till kyrkan bara. Även om kyrkan är öppen för alla så kan det ju vara trevligt att känna sig lite välkommen och ihågkommen ändå, tycker jag.

Vi skrev så här på de korten:
    Vi gifter oss!
    Men hur mycket vi än skulle vilja
    har vi inte möjlighet att bjuda in alla vi känner till festen.

Däremot finns gott om plats i kyrkan,
    så ni är varmt välkomna att närvara vid vigseln.

Välkomna till xxx kyrka utanför xx stadlördagen den xx/xx 2008 kl 15.00

RIktigt bra idé!

Hade du ett osa på dessa inbjudningar? Tänker mig att ska man inte bjuda på något direkt efter kyrkan så behöver de inbjudna inte anmäla sig, eller hur funkar det??

• Anonym (Åsa)

Nej det hade vi inte... det kom visst inte med men det står även:
    "inga krav på presenter, klädsel eller formella svar...

Med varma hälsningar xxxx "

Svar på tråden Vem väljer man bort?