• Äldre 1 Sep 20:58
    14055 visningar
    8 svar
    8
    14055

    Vart kan man köpa/hyra en blombåge?

    Jag är ute efter en blombåge att ha vid vigseln, som vi ska stå framför....gifter oss borgerligt i festlokalen. Så blombågen lär vara en golvmodell o rätt hög o bred. Vart kan man hitta en sån? Finns det att hyra/köpa hos tex en florist?

    Jag vet inte alls vart jag ska vända mig...så hoppas på lite hjälp :)

  • Svar på tråden Vart kan man köpa/hyra en blombåge?
  • BlomAn­na
    Äldre 1 Sep 23:05
    #1

    Jula har en sån här om det är sån du menar? http://www.jula.se/rosenbage-799022 fast den går kanske inte att ställa på golvet...

  • BlomAn­na
    Äldre 1 Sep 23:07
    #2

    Annars tror jag du lätt kan bygga nån forma av "båge". Tänker att man borde kunna snickar ihop en ram och sen sätta tyll i mellanrummen om du förstår hur jag menar...Önskar jag kunde rita i inlägget

  • Äldre 1 Sep 23:33
    #3

    Det absolut enklaste (om det är säsong för det) är att ta två ungbjörkar, spika fast på plankor så dom står stadigt och binda ihop dom, alltså vik dom omlott så att toppen går över och ner på andra sidan om bågens högsta punkt.
    Sen kan man sätta fast blommor i bladverket.

    Annars sätter du fast en sån båge (som BlomAnna visade) på plankor så du får stadga - eller gjut fast nederdelen i två betongfötter och lindar något grönt som fyllning och sen sätter dit blommor och blad i det. 

  • Äldre 1 Sep 23:33
    #4

    tack så jättemycket för tipsen :) den på Jula kanske det går att göra något att ställa den på...som små "fötter" typ :) Väldigt bra pris också!!!

  • Äldre 2 Sep 11:22
    #5
    Chicita skrev 2012-09-01 23:33:26 följande:
    Det absolut enklaste (om det är säsong för det) är att ta två ungbjörkar, spika fast på plankor så dom står stadigt och binda ihop dom, alltså vik dom omlott så att toppen går över och ner på andra sidan om bågens högsta punkt.
    Sen kan man sätta fast blommor i bladverket.

    Annars sätter du fast en sån båge (som BlomAnna visade) på plankor så du får stadga - eller gjut fast nederdelen i två betongfötter och lindar något grönt som fyllning och sen sätter dit blommor och blad i det. 
    Den där rosenbågen på Rusta fanns visst inte längre. Men det ska finnas en liknande på Biltema...får hoppas att den finns där. Så får man försöka få fast den på nå plankor eller liknande. Tack för tipsen :)

    Hur växer murgröna? Är det bara de "fejkade" som är som en lång "girlang"...?
  • Äldre 2 Sep 11:25
    #6

    Det finns såna där bågar på Claes Ohlsson, Jysk och många andra ställen också Glad

    Nog brer murgröna ut sig, det är en klätterväxt. Men det blir inte så ofta fyra meter långa rankor utan avstickare, om du förstår hur jag menar Flört

  • Äldre 2 Sep 12:48
    #7

    Tror du att om jag köper en sån där båge att floristen som ska göra min bukett kan klä bågen också? Fast det kanske blir jättedyrt?

  • Äldre 2 Sep 12:56
    #8

    Det skulle nog bli jättedyrt...
    Men fråga. Frågan kostar ju inget Glad 

Svar på tråden Vart kan man köpa/hyra en blombåge?