• Äldre 31 Aug 17:53
    4722 visningar
    16 svar
    16
    4722

    Önskelista. Vad får man & vad får man inte önska sig?

    Tänkte börja skriva på vår önskelista.
    Jag och min fästman gifter oss sommar 2013 i Stockholm.
    Vad får man önska sig och vad får man inte önska sig?
    Lite Svensson som man är vill man inte verka girig men samtidigt vill jag inte önska mig en biobiljett heller.

    Har du/ni tips och råd? Vad önskar ni er eller vad önskade ni er? :)
     

  • Svar på tråden Önskelista. Vad får man & vad får man inte önska sig?
  • Äldre 31 Aug 23:18
    #1

    Det är väl ändå en önskelista. Inte en inköpslista? Flört

    Ni kan och får önska er precis vad ni vill, sen är det inte alls säkert att ni får något av det ni önskar er, eller så får ni flera likadana saker.

    Vi önskade att våra gäster kom, och att dom klädde sig enligt temat.
    Om dom ändå ville ge något (trots att vi bett att dom inte skulle göra det) så ville vi gärna ha ett bidrag till bröllopsresan.
    Vi fick några saker, men mest pengar. De flesta gav något, även om det kanske ibland var ett (uppskattat) snitt på 20:- per person om dom gått ihop.
    Men vår högsta önskan om att följa klädkoden för temat vart bönhörd av nästan alla. 

  • Äldre 31 Aug 23:20
    #2

    Det enda vi önskade oss var bidrag till bröllopsresa. och som alltid är det frivilligt om man vill ge presenter :)

  • majfli­cka
    Äldre 1 Sep 08:39
    #3

    Jag gissar att ni alltså inte vill önska er klassiska ting såsom en viss serie tallrikar/bestick/glas eftersom du frågar. Utöver tipsen ovan så kan jag tillägga att ni kan fundera lite om ni har ngt intresse det behövs grejer till såsom båt, ngn sport ni båda utövar kanske ( golf, klättring?) som det kan krävas grejer till? Personligen tycker jag det känns helt ok att köpa sånt i bröllopspresent om det är ett gemensamt intresse och ngt paret gör ihop, annars blir det i mina ögon lite fel och mer som personliga födelsedagspresenter el ngt. Insamling till ngt större som kitchen aid är ju klassiskt. Vi önskade oss upplevelser och konsumtionsvaror såsom vin så vi fick mkt sånt samt några hade gått ihop och köpt ett bord vi önskat som vi hade på vår lista. Viktigt på en önskelista är att se till att det finns flera olika prisnivåer. Sen hur de ska ligga det tror jag ni vet bäst om ni ser till er umgängeskrets samt de bröllop ni varit på med dem, är ju väldigt olika.

  • Äldre 1 Sep 12:27
    #4

    Önskar man sig något större, typ en servis med en massa delar eller en soffa eller något sådant kanske man ska visa tydligt hur många och vilka delar man vill ha eller på nåt annat tydligt sött delar upp den i mindre presenter så att folk antingen kan köpa 4 tallrikar eller bidra till soffan och ingen känner sig tvungen att köpa hela.

  • Äldre 1 Sep 14:51
    #5

    olika prisnivåer är viktigt och att det inte finns bara ett önskemål i de olika klasserna. 
    Var på ett bröllop när jag själv var student. Paret i fråga önskade sig endast dyra saker. typ 12 st av en viss sorts glas, 12 kaffekoppar, 12 tallrikar osv.. i olika serier som de själva hade börjat samla på. Det fanns ju inte särskilt mycket som var lite billigare och det kändes ju fånigt att komma med en kaffekopp liksom, även om den kostade 300 kr  
    Så vid det bröllopet minns jag faktiskt inte vad de fick men då deras lista var så inriktad endast på dyra märken fick de något annat som jag ville ge.

    Det kan ju vara bra att ha i åtanke, oftast köper folk nya kläder osv till bröllopet, kanske måste resa och ha boende. Så att det passar alla plånböcker är nog en bra idé :)  

  • Äldre 1 Sep 15:21
    #6
    majjja skrev 2012-09-01 14:51:30 följande:
    Fast i det läget hade dom säkert blivit jätteglada för en kaffekopp då den ingick i den serie dom ville ha. Och om 12 personer köpte varsin kopp så hade dom ju ett helt set sen.
    Hellre det än en vas (eller något annat) som dom inte önskade sig...
    En önskelista där man önskar delar till en servis tycker jag själv är väldigt bra, för då kan jag antingen köpa bara en av dom billigare delarna om jag har dåligt ställt, eller flera delar i olika prisklasser (kanske ett helt kuvert) om jag har bra ställt.
    Vi köpte en mattallrik och någon annan liten del för att pussla ihop så vi landade på runt 800:- när makens kusin gifte sig för dom önskade sig en servis via Cerveras önskelista. Och det kändes ju riktigt bra för då kunde man få veta hur många delar som redan var sålda av en sak också, så att dom inte fick en udda del av alla grejor, utan man försökte komplettera så dom fick alla mattallrikar eller alla assietter osv...

    Men principen - att ha många prisklasser är bra.
    Och hellre önska sig många billiga saker där folk kan handla flera av samma sort om dom tycker att det känns för lite med bara en grej, än att man fläskar på med nästan bara svindyra grejor och sen något "set" man önskar för att ha något billigt också...
  • Äldre 1 Sep 16:49
    #7
    Chicita skrev 2012-09-01 15:21:05 följande:
    Fast i det läget hade dom säkert blivit jätteglada för en kaffekopp då den ingick i den serie dom ville ha. Och om 12 personer köpte varsin kopp så hade dom ju ett helt set sen.
    Hellre det än en vas (eller något annat) som dom inte önskade sig...
    En önskelista där man önskar delar till en servis tycker jag själv är väldigt bra, för då kan jag antingen köpa bara en av dom billigare delarna om jag har dåligt ställt, eller flera delar i olika prisklasser (kanske ett helt kuvert) om jag har bra ställt.
    Vi köpte en mattallrik och någon annan liten del för att pussla ihop så vi landade på runt 800:- när makens kusin gifte sig för dom önskade sig en servis via Cerveras önskelista. Och det kändes ju riktigt bra för då kunde man få veta hur många delar som redan var sålda av en sak också, så att dom inte fick en udda del av alla grejor, utan man försökte komplettera så dom fick alla mattallrikar eller alla assietter osv...

    Men principen - att ha många prisklasser är bra.
    Och hellre önska sig många billiga saker där folk kan handla flera av samma sort om dom tycker att det känns för lite med bara en grej, än att man fläskar på med nästan bara svindyra grejor och sen något "set" man önskar för att ha något billigt också...
    jo, det var väl själva formuleringen som fanns som bilaga i deras inbjudan som antydde på att det var dussin tallrikar de ville ha. Sen var  det väldigt svårt att veta vem som köpt redan då det ju finns flera butiker i stan med dessa märken. 
    Men ja, osavsett så är det ju bra att kunna ha olika prisklasser som sagt.  
  • CoolJe­n
    Äldre 1 Sep 16:54
    #8

    Jag kommer även önska mig billiga saker.
    Har skrivit att vi älskar att göra saker tillsammans så vi önskar oss också det, såsom biobesök, gocart, laserdome, restaurangbesök men även saker vi ännu inte provat på:
    Vi önskar oss även att komma iväg på en bröllopsresa(presentkort på Ticket)

    Det är inte formulerat riktigt så men ungefär

    Har mina gäster inte mycket pengar så blir jag glad även av de billigare aktiviteterna, jag tycker ju att det är kul med sånt!

    Jag skulle även uppskatta att få egengjorda presenter men inte uppskatta lika mycket att få en tex. en vas

  • Äldre 1 Sep 17:44
    #9
    majjja skrev 2012-09-01 16:49:24 följande:
    jo, det var väl själva formuleringen som fanns som bilaga i deras inbjudan som antydde på att det var dussin tallrikar de ville ha. Sen var  det väldigt svårt att veta vem som köpt redan då det ju finns flera butiker i stan med dessa märken. 
    Men ja, osavsett så är det ju bra att kunna ha olika prisklasser som sagt.  
    Ja om man önskar sig en servis så är det nog bäst att registrera sig på Cervera eller Duka och tala om att önskelista finns där så att man inte står där med 15 mattallrikar och två assietter sen liksom. Flört
  • Äldre 2 Sep 21:04
    #10

    Det där med att anpassa presenter efter olika plånboker var bra! 
    Det har jag tänkt på med glömt bort.

    Är någon av er gifta, vad hade ni önskat att ni önskade er? ;) 

    Jag/vi har gått i tankarna att önska oss bidrag till bröllopsresan, upplevelser men där tog det också stopp. 

  • Äldre 2 Sep 21:20
    #11
    Nicch skrev 2012-09-02 21:04:23 följande:
    Det där med att anpassa presenter efter olika plånboker var bra! 
    Det har jag tänkt på med glömt bort.

    Är någon av er gifta, vad hade ni önskat att ni önskade er? ;) 

    Jag/vi har gått i tankarna att önska oss bidrag till bröllopsresan, upplevelser men där tog det också stopp. 
    Vi gjorde just det...
    Önskade oss bidrag till resan, eller till festen. Vad dom nu kände att dom ville bidra med.
    Men vi poängterade både i inbjudan och på hemsidan att vi i första hand önskade deras närvaro, i andra hand att dom klädde sig efter temat (medeltid) och i tredje hand om dom kände att dom absolut ville lämna en present ändå... så var det kontanter som kunde gå till resan eller festen. 
  • Äldre 2 Sep 21:58
    #12
    Chicita skrev 2012-09-01 17:44:35 följande:
    Ja om man önskar sig en servis så är det nog bäst att registrera sig på Cervera eller Duka och tala om att önskelista finns där så att man inte står där med 15 mattallrikar och två assietter sen liksom. Flört
    ja men precis :) 
  • Äldre 16 Sep 16:03
    #13

    Tack för era inputs :)

  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 18 Sep 01:33
    #14

    Det bästa enligt våra gäster var att vi faktiskt hade en "avbockningslista" - så att man kunde bocka av när man bestämt sig för att ge något. Vi hade sammanställt en lista med saker i olika prisklasser -  vi hade 4-5 saker som var under 500, sen 8-9 saker i 600-800 prisklassen, 10-12 saker runt tusenlappen, 7-9 saker över tusenlappen, och 2-3 riktigt dyra saker.

    Ska man på bröllopsresa så kan jag tipsa om att önska sig utflykter, om man hade tänkt göra sånt. (vi själva fick idén från BT) Vi hade tänkt göra utflykter även om vi inte fått pengar till de, men det var ju lite intressantare än att önska sig pengar till resan. Vi skrev priset i landets valuta och många gäster tyckte det var roligt att ge en speciell upplevelse till oss, istället för "bara" pengar.

  • Äldre 18 Sep 18:23
    #15

     


    Vi har önskat två typer av presenter.


     


    Vi har en lista hos en butik med saker från knappt 200 upp till en bit över 1000 kronor.


     


    Vi har också önskat oss upplevelser och gett några förslag på vad det kan vara.

  • 1700ta­l
    Äldre 18 Sep 19:31
    #16

    Vi tyckte det var lite fantasilöst (men praktiskt) när vi önskade oss bidrag till bröllopsresan. Men faktum var att de flesta av gästerna tyckte det här var jättefiffigt och roligt. Inte heller nåt de tidigare hört att man brukar göra. Så det blev alldeles utmärkt.

Svar på tråden Önskelista. Vad får man & vad får man inte önska sig?