• GabriellaIvarsson

    Sjökapten?

    Min fästman och jag har under åren varit på en del bröllop och när det är vår tur nästa år skulle vi gärna vilja ha en rolig vigselförrättare. Av de bröllop vi varit på så har några av dem haft sjökaptener som vigselförrättare, vilket har varit väldigt lyckat!

    Tänkte därför fråga om någon vet hur man kan komma i kontakt med kaptener i Västra Göteland? Vi ska gifta oss i Falköping så någonstans runt Vättern kanske? Eller göteborg?  

  • Svar på tråden Sjökapten?
  • msE

    Det e lite av en myt att alla sjökaptener har vigselrätt..
    Däremot är det länsstyrelsen eller kommunen (tror jag) som ordnar med vigselförättare, via dom kan du säkert hitta ngn sjökapten som kan viga...
    Fanns lite gamla forum här om detta.. sök på sjökapten här på BT så hittar du dom:D

  • GabriellaIvarsson

    Vad jag förstått så kan inte alla sjökaptener viga, men många har valt att "läsa till" för att få rätten att göra det. 

    Tack, ska ta mig en titt! 

  • anne på grönkulla

    Hör med kommunen där ni kan tänka er att vigas, de ska ha listor på vilka som har borgerlig vigselrätt. Har ni tur framgår också vilka civila yrken de har, för som sagt, det finns inte i Sverige någon automatiskt vigselrätt för sjökaptener.

Svar på tråden Sjökapten?