• Madreh­73
    Äldre 28 Aug 15:27
    2373 visningar
    4 svar
    4
    2373

    Prästen frågade om tärnor osv

    Då allt blev lite hastigt och lustigt bestämt igår eftermiddag från att vi skulle haft borgelig vigsel till att ha präst och vara i ett kapell så vet jag nu inte vad som gäller.

    Präsen frågde om tärnor, brudnäbbar osv. Är det ett måste när det är kyrkligt? Blir lite förvirrad, vi har inga tärnor eller marshalker, brudnäbbar eller andra som ska gå med oss. har inte alls hunnit fundera på det och vi ska gifta oss den 15 sep.

    Sen verkar det ju som att varken jag eller sambon får möhippa/svensexa men det kan ju bero på att vi inte har med några tärnor eller bestmans/marschalker vi har bara bjudit den närmaste familjen för det är vad vi har råd med även om vi ni skulle vilja ha med lite vänner oxå.

    En möhippa hade ju varit trevlgt....och jag tror nog att min sambo hade tyckte det varit ltie kul med en svensexa för honom, inga jättepartyn men iaf nåt. Vi är ju inte 20 längre och orkar inte partaja hela natten heller....men en liten fest hade varit fint. Eller en spadag, med lite god mat, det hade iag jag uppskattat.

  • Svar på tråden Prästen frågade om tärnor osv
  • FruNov­ember
    Äldre 28 Aug 15:48
    #1

    Det är inte alls något måste, men prästen frågar ju då hen behöver veta om de tex. ska ha stolar framme vid altaret för dessa.. Tråkigt att du önskar dig en hippa som kanske inte blir av.. kan ni inte åka iväg och fira varann tillsammans innan bröllopet då? en spa- helg kanske?

  • Äldre 28 Aug 16:21
    #2

    Sedan är det inte bara tärnorna och marskalkerna som måste ordan möhippa/svensexa utan det tycker jag dina vänner kan fixa. Ge det som tips till dem, de kanske inte vet.
    Om de inte kommer på bröllopet är det ju desto viktigare att ha en fest med kompisarna innan så ni kan fira att ni ska gifta er tillsammans med vännerna.

  • Jeez
    Äldre 1 Sep 20:43
    #3

    Tärnor mm är inget måste alls (minimum är brudpar, präst/vigselförrättare och två till). Men som skrivet, prästen frågar därför att när det är så ehöver man ha lite koll på dem också

    Och varför inte bjuda vänner till vigseln? Kostar ju inget och man måste inte bjuda på något efteråt. De flesta är glada att få vara med! Och de flesta är urdåliga på tankeläsning, så vill man ha något är det bäst att säga det.  

  • Sofiii­z
    Äldre 19 Sep 18:39
    #4

    Hur gick det?

Svar på tråden Prästen frågade om tärnor osv