• Anonym (Beslutsångest!!)

    Barnfri bröllopsfest! Bjuda syskonbarn ändå? HJÄLP

    Hej allihopa!


    Jag våndas fram och tillbaka på hur jag ska göra med våra 7 syskonbarn som är mellan åldrarna 7-16 år. I inbjudan ska det stå att "barn är välkommen till vigseln men festen vill vi fira med våra vuxna gäster"


    Vi har en stor släkt på båda sidor och de vuxna syskonbarnen med respektive är ju förstås bjuden men hur ska vi göra med dom mindre?


    Har pratat med våra syskon om hur vi tänkt och dom har reagerat lite olika. Någon tyckte det var bra för då kunde dom själv njuta av festen i lugn och ro medans andra uttryckte lite besvikelse. Min blivande är helt på det klara att dom inte ska komma, men jag känner mig kluven. Sen blir jag väldigt påverkad av vad min mamma säger och hon tyckte alla syskonbarn skulle få vara med, även våra egna barn - "klart dom ska vara med, det blir ju konstigt annars, det är ju en familjefest"


    Jag VET att det är VI som bestämmer i slutändan men hur tänker ni i denna fråga????


    Tacksam om ni har tid att ge eran syn på detta


     

  • Svar på tråden Barnfri bröllopsfest! Bjuda syskonbarn ändå? HJÄLP
  • sanna88

    Vi resonerar så att om inte de går att ordna barnvakt (den kanske är bjuden) så får man ta med barnen, men detta gäller endast de närmaste släktingarna som våra syskons barn


    Men jag har sagt tydligt att vi kommer inte anpassa festen efter barn, med nått lekbord eller göra speciell mat utan de får äta det som serveras osv kanske låter "hårt" MEN jag tycker inte en bröllopsfest är en plats för ett barn då de serveras alkohol och skämt/lekar är anpassat för vuxna =)


    Kanske inte va nån lösning på ditt problem men så ska vi göra iallafall =)

  • Anonym (Beslutsångest!!)
    Tack för din syn i alla fall. Har ni barn och ska dom i så fall vara med på festen?
  • sanna88
    Anonym (Beslutsångest!!) skrev 2012-08-27 20:44:21 följande:
    Tack för din syn i alla fall. Har ni barn och ska dom i så fall vara med på festen?
    Våra barn kommer vara med fram tills middagen är slut, då kommer de 2 älsta (10år och 9år) åka till sin mamma och den yngre som bara är 1.5år blir kvar då barnvakten är min mamma =)
  • charlottev

    Vi har två egna barn 6 och 8 år och dom kommer självklart vara med sen har min storesyster två barn 8 och 10 år och dom ska få vara med(dom skulle bli jätteldesna om dom inte fick komma) mina barn kommer även följa med dom hem och sova hos dom. Sen har vi önskat att min lillasysters 2½ åring inte ska komma och det tyckte syster oxå men dom kommer ta med sin 6 månaders vilket känns helt okej för oss.


    Resten säger vi nej til

  • Goabullen
    Anonym (Beslutsångest!!) skrev 2012-08-27 20:27:27 följande:

    Hej allihopa!


    Jag våndas fram och tillbaka på hur jag ska göra med våra 7 syskonbarn som är mellan åldrarna 7-16 år. I inbjudan ska det stå att "barn är välkommen till vigseln men festen vill vi fira med våra vuxna gäster"


    Vi har en stor släkt på båda sidor och de vuxna syskonbarnen med respektive är ju förstås bjuden men hur ska vi göra med dom mindre?


    Har pratat med våra syskon om hur vi tänkt och dom har reagerat lite olika. Någon tyckte det var bra för då kunde dom själv njuta av festen i lugn och ro medans andra uttryckte lite besvikelse. Min blivande är helt på det klara att dom inte ska komma, men jag känner mig kluven. Sen blir jag väldigt påverkad av vad min mamma säger och hon tyckte alla syskonbarn skulle få vara med, även våra egna barn - "klart dom ska vara med, det blir ju konstigt annars, det är ju en familjefest"


    Jag VET att det är VI som bestämmer i slutändan men hur tänker ni i denna fråga????


    Tacksam om ni har tid att ge eran syn på detta


     


    Hej!


    Vi hade åldersgräns 18 år. Min man har fler kusiner mellan 7-15 år som inte fick komma.. Mest för att det blev såå många och kuvertpriset låg på ca 1000 kr och att spendera det på barn som knappt äter nåt och sen stör i middagen kändes sådär tyckte vi.  Sen  hade de mycke roligare med sina farföräldrar och de fick spela tv-spel och äta godis som de hellre vill göra. Min syster barn var hos sin farmor och farfar. Tror att sexåringen gärna hade velat komma för att se prinsessklänningen men vi kände så att föräldrarna inte kan slappna av helt när de har barnen med. Vi ville att alla skulle njuta av festen. Ingen reagerade faktiskt på att vi inte bjöd in barn! Vi hade en fyra månaders och en 5 månaders med som inte alls märktes. VI resonerade som så att om det verkligen inte gick att fixa barnvakt till de barn som inte ammades fick barnen tas med men vi berättade att vi inte hade ordnat något speciellt för barnen utan att de i sånt fall fick ordna med underhållning för barnen själva.


     


    Barnen var så klart välkomna i kyrkan där även våra egna barn, 3,5 år och 1 år var med. Sen kom vår granne och hämtade dem och passade dem över natten. Perfekt upplägg enligt oss

  • BlomAnna

    Vi har själva en dotter (som snart är 2år)som kommer vara med. Jag har en syster som är 12 en systerson som är 9 och en systerdotter som är nästan 2år och det är helt självklart att de ska vara med men om ALLA gäster skulle ta med sina barn skulle det bli jätte mycket barn så därför har vi önskat att man inte tar med barnen. Några har inte kunnat fixa barnvakt och då har vi sagt att det är ok eftersom vi inte vill att de ska behöva stanna hemma pga det när det ju är barn med. 
    Kanske kan kännas som lite dubbelmoral att ha med vissa barn men inte andra men det är ingen som reagerat på det. De flesta hade från början inte ens tänkt ta med barnen (många har barn mellan 1-3 år). Det kommer vara med en del spädbarn. Tycker det är självkalt att barn som ammas inte ska behöva vara ifrån mamma.

    Har ni sagt att det är barnfritt tycker jag ni ska stå fast vid det. Får dessutom barnen komma på vigseln tror jag de är nöjda med det.
     

Svar på tråden Barnfri bröllopsfest! Bjuda syskonbarn ändå? HJÄLP