• Madreh­73
    Äldre 26 Aug 11:52
    2425 visningar
    5 svar
    5
    2425

    Vi verkar ha ett problem

    Som rubriken lyder...

    Och jag gillar inte problem, jag har inte tid med problem. Sitter just nu och väntar på att vår vigselförrättare ska ringa oss, vi ska gifta oss borgeligt men jag vet att hon är sjukskriven så vet ej om det blir hon eller vem det blir. Har ingen backup och vi ska gifta oss den 15 sep, allt annat är i stort sett klart, lite finjusteringar bara.

    Nu börjar jag undra om det kan vara möjligt att få till det i kyrkan eller ett kapell på så kort varsel och hur gör man då?? Kan inte ringa förrens imorrn men skulle ju vilja ha svar idag, jag blir så stessad av detta och kommer mig inte för att göra nånting alls.
    Jag har ringt flera ggr under sommaren men inte fått några svar av vår vigselförreättare, det ärju bra om man svarar kan man tycka. Jag har skickat meddelande och mejl, men inga svar, fick se och veta av andra att hon var sjuksriven, det gör mig nervös.
    Sambon vill inte vara i kyrkan egentligen och det var ju en anledning till att jag inte ens har kollat det, men nu....nu blir det tight och jag vill vara i kyrkan eller ett kapell, jag tycker det är fint och så är jag lite mer kyrklig av mig än vad han är.

    Men vad tror ni, kan det vara möjligt att få till en vigsel i en kyrka eller ett kapell på så kort tid som detta handlar om??

  • Svar på tråden Vi verkar ha ett problem
  • Sessan­6
    Äldre 26 Aug 11:57
    #1

    Har du testa att åka förbi och gått in och kollat där din vigselförrättare ska vara och se om det finns någon att prata med.


    Det kan bli tajt kanske att få i en kyrka eller ett kapell men det skadar inte att försöka höra sig för och hoppas att det går.


     


    Jag håller tummarna för dig!

  • Pyttsa­n
    Äldre 26 Aug 11:59
    #2

    Förstår att du är stressad över att inte få tag i vigselförrättaren! Vem är dens chef? Har de inte någon vikarie eller någon annan som har vigselrätt? 

    Om du tänker ha en borgerlig vigsel i en kyrka eller kapell så tror jag inte att det är möjligt, tyvärr. Där jag bor, på en liten ort hade det varit möjligt att få vigsel på kort varsel, mendå får man ta den präst som tjänstgör och kan inte ha så mycket önskemål och så. Samma sak gäller kantor och in/utmarscher, man kan inte räkna med att musiker ska hinna öva in nåt särskilt, men såklart kan en kantor vanliga in och utmarscher och psalmerna.

    Får du inte tag i församlingen heller? De borde ju kunna svara ganska omgående på om det är möjligt eller inte och sen får ni helt enkelt avboka dn andra vigselförrättaren.

    Hoppas det löser sig! 

  • Madreh­73
    Äldre 26 Aug 12:08
    #3

    Alltså det är tänkt att vara borgeligt utomhus på ett berg, inte borgeligt i kyrkan, utan kan nu inte vår vigselförrättare så vill jag ju helst ha det i kyrkan eller i ett kapell.
    Jag kan ringa tidigast imorrn måndag för att höra om det är möjligt, men hade ju velat veta NU!
    Det är  kommunen som står för vigselförättarna här och jo det finns nog fler men om dom kan på kort varsel är ju oxå en fråga....vi (eller jag) tar gräna den präst som kan och har tid om det är möjligt att få det i kapellet, vi bor på en liten ort vi oxå och vad jag vet är det inte jättemånga som gifter sig nu under hösten, det har däremot varit en och annan under vår och sommar.

  • CoolJe­n
    Äldre 26 Aug 12:35
    #4

    Om du har råd att betala en summa för en vigselförrättare så kolla på humanisterna, de finns på olika ställen i sverige

  • Madreh­73
    Äldre 27 Aug 16:41
    #5

    Problemet är löst!!
    Har precis pratat med en präst och det här fixar vi sa han.....känner mig glad och nöjd, det går vå väg iaf!

Svar på tråden Vi verkar ha ett problem