• Grodpr­insens brud
    Äldre 26 Aug 11:51
    2603 visningar
    5 svar
    5
    2603

    Nu har jag bokat kyrkan men..

    Idag har jag bokat kyrkan ordentligt men vi är inte helt nöjda. I vår orginalplanering vill vi ha vigseln kl 15, mottagningen börjar då ca 16.30 med mingel följt av buffé, dessert, tårta och fest. Nu fick vi veta att det är fasta tider som man kan hyra kyrkan och dessa är 13.30 eller 16.00. Jag vet att en timme hit eller dit kanske inte spelar jättestor roll men om allt blir förskjutet en timme framåt riskerar vi att kvällen drar ut längre än vi tänkt på kvällen och vi stupar i säng.. Nu valde vi 16 eftersom halv två känns alldelels för tidigt för den typ av fest som vi tänkt oss..
    Hur är det där ni bor? 


  • Svar på tråden Nu har jag bokat kyrkan men..
  • Sessan­6
    Äldre 26 Aug 12:08
    #1
    Grodprinsens brud skrev 2012-08-26 11:51:15 följande:
    Idag har jag bokat kyrkan ordentligt men vi är inte helt nöjda. I vår orginalplanering vill vi ha vigseln kl 15, mottagningen börjar då ca 16.30 med mingel följt av buffé, dessert, tårta och fest. Nu fick vi veta att det är fasta tider som man kan hyra kyrkan och dessa är 13.30 eller 16.00. Jag vet att en timme hit eller dit kanske inte spelar jättestor roll men om allt blir förskjutet en timme framåt riskerar vi att kvällen drar ut längre än vi tänkt på kvällen och vi stupar i säng.. Nu valde vi 16 eftersom halv två känns alldelels för tidigt för den typ av fest som vi tänkt oss..
    Hur är det där ni bor?

    Vi har valt att gifta oss kl.14. Efter det så ska säkert allt krama oss, fota oss och så vidare. Sen efter det ska vi åka och fota oss och våra gäster åker till lokalen som är 30 minuter bort. Sen kommer där vara folk som tar emot dem som börjar att bjuda på något till champanjen och så kommer vi dit sen. Vet inte om vi typ ska ha någon lek innan vi kommer som underhåller gästerna?


    Jag själv tycker att det blir lite sent att gifta sig kl.16. De bröllop som jag har varit på så har de gift sig allt ifrån kl13-14. Men det bestämmer man ju själv vilken tid!

  • PiaB
    Äldre 26 Aug 12:40
    #2

    Vi ska gifta oss kl. 16.00 eftersom vi vill ha en lugn förmiddag utan stress (hoppas vi). Och middagen är på ett värdshus några meter ifrån kyrkan så vi har ingen transport som tar tid. Vi kunde välja mellan kl. 14.00 och 16.00 och den senare tiden passar oss bättre


  • sessa
    Äldre 26 Aug 12:45
    #3

    vi ville  ha kl 15 men fanns bara fasta tider på 14 eller 16.30 så vi valde den sena.. vi kommer fota oss innan kyrkan..
    sen blir det mat o dans i en lokal ca 5 min med bil eller ca 15 mins promenad.. 

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 27 Aug 21:23
    #4

    I de böcker och tidningar som jag läst verkar de flesta vara överens om att 15 är den ultimata tiden då man både får en lugn förmiddag OCH en avslappnad fest utan stress och med möjlighet att åka från festen i tid utan att det känns som att man avbryter för tidigt... Kalla mig fördomsfull men kan det vara så att kyrkan kanske inte är så mycket för festdelen...?


  • Jeez
    Äldre 1 Sep 20:47
    #5

    Tiderna som finns i kyrkan är ofta för att det ska funka schemamässigt med att hinna göra i ordning innan det blir för sent. Kl 18 brukar det ringas till helgmål, ibland är det konsert osv. Ligger saker för långt i sär så blir det väldigt mycket svinntid för de som arbetar, kostar mer osv.

    Fota er innan, börja mottagningen så fort ni kommer till festlokalen -det blir ändå förmodligen annorlunda än ni planerat!

Svar på tråden Nu har jag bokat kyrkan men..