• toastM

    Grand Saltsjöbaden stor varning

    En liten rödflagga för Grand i Saltsjöbaden. En av mina nära vänner hade sitt bröllop där och jag fick äran att vara toastmadame. Eftersom jag har erfarenhet från branschen så ville min väninna att jag skulle fungera som hennes koordinator och hjälpa henne med planering, vara med på mötena, provsmakning m.m, första mötet gick jätte bra. När brudparet bestämt sig och vara där och allting var klart med bokningen så började allt strul, under året så byte dom kontakt personer, ny restaurang chefer anställdes hit och dit. Första chocken var nog för bruden att bli uppringd om de ville ha lokalen på utsatt datum fast de betalt in och att de ville ge det till någon annan. Sedan att upprepa allt som sagt i varje möte till ny person var inte kul. Sista månaderna hade vi samma person och allt kändes bra för brudparet, men återigen så blev det strul med dryckespaket, Grand ville ta lika mycket betalt för alkoholpaket som alkoholfritt, eftersom det var många alkoholfria så är det inte alls samma peng som en alkoholpaket ( detta vet jag med erfarenhet), när frågan ställdes om man kunde göra avräkning så var Grand svar att det är svårt och hålla reda på de som inte dricker alkohol ( pinsamt, vi hade många allergier också kan de inte hålla reda på detta börjar man undra), jag sa att de skulle få en karta på alla spec. Kostar och alkfritt. Tillslut gav de med sig. Sen hade brudparet bokat 40 rum på hotellet och ville få ner priset, Grand sa då att de inte kunde lägga sig lägre, vi förstod och gick med på det. Pinsamt sen var att en av bröllops gästerna hittade rum på internet för halva priset, då bruden konstaterade detta till Grand togs internet rummen bort och Grand sa att något blivit fel, förklaringen sen var att det var få rum för det priset på internet, men de kunde ändå gå ner i pris!? Bröllopsdagen närmade sig och brudparet och jag hade kontakt med dem. Allt kändes bra och vi verkade vara på rätt bana. På dagen D så hade vi dagen innan gått igenom körschema med hovmästarna, Grand skulle hjälpa oss med att sätta ut blommor och placeringskort på bord och hjälpa till med att bära upp presenter till rummet. När vi kommer till fördrinken finns allt på plats, och allt flyter, när brudtärnor hjälper till med att bära upp presenter till brudparet svit upptäcker det att rummet inte är städat. Dom går direkt ner till receptionen och säger till, ingen ursäkt kom. När det var middags dags så sätter vi oss ned, vitt vin hälls och sen skulle vi ha två tal, men Grand missar och går ut med förrätten, när jag konstaterar detta så ser hovmästaren nollställd ut, vi kommer överens att vi kör talen efter förrätten, och att vi får skjuta upp lite grann och ändra. När förrätten dukas av har vi hållit 1 tal av 9, och 4 tal ska hållas innan varmrätt, vi var två toastmadame denna kväll och jag ber henne att gå o extra kolla, hon kommer tillbaka och säger att hovmästaren vill köra ut varmrätten, där brast det för mig, jag får lämna bordet och uppsöka hovmästaren och sa till honom att inte köra ut varmrätten och att dom förstör middagen, dom måste läsa akitiviteterna i körschemat, han vägrar lyssna och jag höjer min röst mot honom, han börjar sedan tjafsa med mig några meter från brudparet och säger att han är chef och han bestämmer, jag blev paff och satte mig, sedan hämtar han brudens mor och säger till henne att jag skrikit på honom och att dom måste köra ut maten för att den blir förstörd. Jag får ge vika för jag tänker inte bråka med personalen på min väns bröllop. Pinsamt och oproffsigt av denna manliga hovmästare. Bröllopsfotografen som stod bakom vart chockad över att toastmadame fick en utskällning. Hela middagens schema blev förstört, jag och min toastmadame kollega fick ägna tiden under varmrätten att lappa ihop schemat och hålla god min. Maten var oätlig, inget stämde från provsmakningen. Inte ens brudparet åt upp och var nöjda med maten. Efter middagen var det fyrverkerier och sen en dansuppvisning, vi sa till personalen att ge klar tecken på när tårtan skulle köras ut. När dansen är klar kommer kaffe och tårta, det bruden inte önskar var en buffé på avec och tårtan var jätte viktig. Grand kommer ut med tårtan som var sne och alldeles glansig, dom hade haft den antingen i en kyl som öppnats eller stängts eller ute för länge. Dom hade sett att tårtan varit sne och inte sagt något till brudparet. Bruden blev jätte ledsen, samt att avecen stod på en buffé. När bruden gick till hovmästaren för en förklaring så fick hon till svar: det var erat fel ni körde 15 min för länge, hallå! Det är ett bröllop saker drar ut på tiden!!! Efter kaffe och tårta satte dansen igång och festen drog igång. Inget mer hände då! Dagen efter så skulle brudparet checka ut och de hade förbetalt några rum, men receptionen började tjafsa med brudparet att det inte hade någon notis om detta, efter några minuters tjafs hittade receptionisten anteckning, ingen ursäkt till brudparet! Senare fick vi höra att under middagen så hade inte Grand alls koll på allergier eller alkoholfria personer, vilket är pinsamt då dom fått karta där alla satt. Jag och bruden är kritiska mot Grand och vi har mailat med den nya VDn som inte alls har någon förlåtelse för ett bröllop, hon hån skrattade åt bruden bär hon ringde och ville bli kompenserad för tårtan. Och hon sa att Grand har räckt ut handen och hjälp till med blommorna, bordsplacering samt möblering, jag trodde detta var deras jobb då vi inte hört annat. Hon räknade upp saker som dom har gjort men dessa saker är inte det vi klagat på. Ingen ursäkt eller förståelse från deras sida, det brudparet blivit kompenserade för är avecen, sen drog VDn upp att dom bjudit på konferens rummet, ( fotografen höll till där) , fast konferensansvarig inte nämnt att det kostat något. Ingen ursäkt har vi fått för middagen, att deras rum var ostädat( dom fick betala fullt pris), tårtan, och deras nonchalanta beteende. Dom ursäktar sig och sticker huvudet i sanden. Dom kan inte erkänna att dom förstört bröllopsfesten, detta nämnde bruden för VDn att hon kommer aldrig få denna dag tillbaka, VDn svar var att hon överdrev. Bravo till Grand, gäster och service är något dom inte kan! Så alla ni som vill ha er fest på Grand, håll utkik för varnings flaggan och gå inte på allt dom lovar! Gästerna på festen såg inte kaoset tack o lov, men tråkigt för alla som var med och planerade och se att detta blev förstört! Mest tycker jag är personalen på Grand att dom inte lyssnar och har förståelse!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-24 18:34
    Såg att min formulering nedan vart konstigt, svårt när man vill få ut allt! Det ska stå: mest av allt är jag chockad över personalens beteende mot brudparet för att dom inte lyssnat/lyssnar på hur dom upplevde det och kände. Dom har lagt ned sin själ och massa pengar för denna dag!
    Samt formuleringen med tårtan så ska det vara att det stått i en kyl som öppnats och stängts eller fått stå ute för länge i värmen.

  • Svar på tråden Grand Saltsjöbaden stor varning
  • Emelie 87

    Ja, det är väldigt olyckligt med tanke på hotellets läge och traditioner. 


    En man, två barn, oändligt med kärlek
  • CoolJen

    men vad är det för en restaurang som tycker att de går föra gästernas önskan?!

    Har själv jobbat väldigt mycket inom restaurang och det är restaurangen(servisens) ansvar att se inte beställa ut mat när det ska hållas tal.
    Nu visste de tom. om att si och så många tal ska hålllas! väldigt dåligt!
    Verkar vara stor arrogans från många håll på det stället, stackars er!

    Detta puffar jag gärna för :)

  • Sofiiiz

    Det är ju jätteviktigt när man har en fest på en restaurang att allt klaffar! Speciellt när man varit väldigt tydlig med sina önskemål!! Det ska ju inte vara några problem för de i köket att planera efter ett körschema!

    Och att de sen inte ens har mage att be om ursäkt, nä du. Bra du varnar så får de själva märka att negativt bemötande ger färre kunder!

  • Ri 2013

    Vad hemskt! Och vilka svin de är. Hoppas aldrig de blir anlitade igen för bröllops-fest.

  • Anna2013

    Jag var på konferens på Grand Hotel Saltjöbaden för några år sedan och det var så skrattretande dåligt så jag brukar då och då berätta om det som en rolig historia (senast i helgen faktiskt!). Överkokt risotto som såg ut som rotmos, och glass med kalaspuffar... haha. Det var helt sjukt. 

    Trots nytt management verkar det inte blivit bättre...

Svar på tråden Grand Saltsjöbaden stor varning