• Annamolly

Mamma vill kopa min klanning... men jag tror priserna kommer chocka henne.

Min mamma har sagt att hon ska kopa min brudklanning. Hon har inte sa mkt pengar, sa detta ar istallet for ett bidrag till brollopet. Men nar hon hade erbjudit detta sa sager hon: "Fast du far ju inte kopa en for 10.000". Budgeten jag och min fastman hade satt var det dubbla! (Innan mamma erbjod)

Jag vill helst inte kopa en billigare klanning som jag kanske inte gillar, men jag vill inte sara min mamma, som ar en valdigt kanslig person. Mamma bor i Sverige, jag bor i England och hon kanske ska komma hit och hjalpa mig leta. Men jag tror att alla brudbutiker vi gar till kommer att chocka henne for allting kostar 10000-30000 har vad jag har sett. Jag kanske far avstyra den resan och kopa sjalv, sa kanske jag kan hymla om priset? Men det ar synd att ga miste om att fa shoppa brudklanning med min mamma. 

Nagra ideer om hur man kan gora for att inte sara mammas kanslor men anda fa en klanning jag verkligen vill ha? 

• Svar på tråden Mamma vill kopa min klanning... men jag tror priserna kommer chocka henne.
  • Koloratur

Låta henne bidra med den summan hon har tänkt och så betalar ni resten...? 

• SannaV

Det bästa sättet är väl egentligen att vara ärlig. Kanske din mamma skulle vara glad om hon fick lämna ett bidrag till klänningen? Och man vet aldrig, Din klänning kanske inte behöver kosta 10000, du kanske faller för någon som kostar lite mindre.

Men för den sakens skull så tycker jag inte att du ska behöva "tumma på" att få den klänning du verkligen vill ha. Din mamma kanske förstår om du bara sätter dig ner och pratar med henne.

Jag hoppas att det löser sig på bästa sätt för er. Lycka till!

• LinneaR

Jag håller med de andra  - att din mamma betalar en del av brudklänningen och ni resten. Då kan ni ju gå runt och titta tillsammans, och kanske hittar du drömklänningen som antingen kostar 10000 eller 30000 och då kan ni kanske komma överens om att hon betalar en viss del. 

Ett annat alternativ är kanske att du åker till Sverige och "shoppar runt" lite här, kanske är priserna billigare än i England...vet inte om så är fallet, men det beror väl på vilka butiker och var man letar. Har själv bott i England i många år och känner igen bilden om dyra bröllopsklänningar...allt är ju lite mer där och det känns som att hela bröllopsbusinessen är lite större där...men jag kan ha fel. I alla fall kanske du kan kolla upp lite alternativ i Sverige och kanske åka hit och leta med din mamma.

Lycka till!

• Annamolly
    Koloratur skrev 2012-08-23 11:29:33 följande:
    Låta henne bidra med den summan hon har tänkt och så betalar ni resten...? 
    Ja det ar saklart en bra ide, men jag vill inte att hon ska kanna att hon ger for lite. Hur kan jag saga det till henne i sa fall? 
  • Annamolly

Linnea R: Ja, det kan vara ett alternativ! Tyvarr bor hon i en ganska liten stad sa dar finns det kanske inte sa mycket, men storasyster bor i Goteborg sa vi kanske kunde ga alla tre. Kanske det ar lite billigare i Sverige. Till saken hor val ocksa att jag inte vill ha nagon supertraditionell san dar korsett-stil pa klanningen eftersom jag ar valdigt smal och smabystad och det smickrar inte alls min figur. Sa jag hoppas det inte blir alltfor svart att hitta nagot som passar. (Jag kommer INTE att anvanda kycklingfileer eller nagot annat som andrar pa min figur, jag vill ha en klanning som passar hur jag verkligen ser ut).

• Celnns

Jag tycker du skall vara ärlig med vad ni har tänkt. Att du redan har tittat på olika klänningar innan bröllopet uppdagades och efter vad du sett har ni satt en budget därefter. Vad är hennes budget 5000? Har ni inet annat som ni verkligen behöver som hon kan köpa istället och isåfall säga det.

Nej mamma vi har redan titat på några klänningar och de ligger på 15-20 000 däremot behöver vi en XXXXX jättemycket vilket vi skulle uppskatta mycket om du hjälpte oss med.

• Anneli256

Jag förstår att man lägger en budget.. dvs så här mycket har vi råd att lägga på en klänning. Men att den "måste" kosta den summan är ju faktiskt inte sant om man inte tvunget ska ha ett speciellt märke eller liknande. Känns märkligt att du redan har fasställt att den inte kommer att kosta under tio tusen .. eftersom jag får uppfattningen att du egentligen inte letat på "allvar" utan bara tittat runt lite.

Oavsett så tycker jag som flera andra var ärlig.. och vill din mamma bidra så är det jättesnällt ju.

Var rak och ärlig och säg att den modell jag tänkt dig är lite dyrare men hennes bidrag till klänningen är jättevälkommet. Och om hon tycker det inte känns bra att bra att betala en del av klänningen erbjud henne att betala frisör, eller stylist eller blommorna istället. Om hon vill stå för "hela summan" då kan man kanske komma undan med en lägre summa och din mamma kan tänka tex ja men min dotter är så fin pga jag betalade frisör och stylist :)

ärlighet varar längst :)

• PiaB

Håller med de andra. Låt mamma betala en del om den kostar mer än hon tänkt. Själv hade jag bestämt att min klänning fick kosta högst 5000 och hittade drömmen på eBay för 400 Men då var jag aldrig ute efter en riktigt brudklänning utan mer en "finklänning".

• Sessan6

Hur ser din klänning ut? Vill bara ha tips

• Sessan6
    PiaB skrev 2012-08-23 17:05:38 följande:
    Håller med de andra. Låt mamma betala en del om den kostar mer än hon tänkt. Själv hade jag bestämt att min klänning fick kosta högst 5000 och hittade drömmen på eBay för 400 Men då var jag aldrig ute efter en riktigt brudklänning utan mer en "finklänning".
    Hur ser din klänning ut? Vill ha tips
Svar på tråden Mamma vill kopa min klanning... men jag tror priserna kommer chocka henne.