-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Är det viktigt att följa traditioner?
-
Det beror på vilka traditioner du menar? Har du några exempel eller menar du alla traditioner som finns vårt samhälle/i vår del av världen? Vissa känns viktiga för mig att följa medan andra är sådan som egentligen inte fyller någon funktion.
-
Nej det är inte viktigt att följa alla traditioner.
Däremot är det bra att känna till vilka traditioner som finns (i givna situationer) så man kan välja att följa dom eller att medvetet bryta mot dom.
För att bryta en tradition omedvetet kan bli obekvämt i efterhand. Som om man upptäckte att tant Agda mådde jättedåligt av något som inte var som hon trodde. Exempelvis att hon borde ha suttit nära honnörsbordet enligt traditionen men hon placerades längst bort. Hon tog det som att ni inte tyckte om henne och ville markera att hon skulle hålla sig på avstånd, medan ni satte henne där för att ni visste att hon hade svårt att gå och att det var lättare att ta sig dit och att det var nära till handikapptoan och ytterdörren + att det fanns någon annan som ni kände att hon skulle trivas med där.
Om man då redan i förväg vet att hon kanske skulle ta det som en förolämpning så kan man "stämma i bäcken" så att säga - genom att tala om för henne att man har satt henne bredvid XX- som vi tror att du kommer att gilla och att ni tänkte på hennes onda ben, så därför fick hon en plats på hörnet. Men att ni inte har glömt henne och att ni tycker om henne ändå...
Om hon förstår tänket bakom så är det lättare för henne att se omtanken i det, istället för förolämpningen.
För det är ju mindre kul att få höra sen att tant Agda var jätteledsen under kvällen, men hon ville inte vara elak och förstöra dagen för er genom att klaga... -
nej jag tycker inte att det är viktigt att följa alla traditioner.
-
Jag tänkte ju då på traditioner på bröllopet.
Det är riktigt bra det du skriver Chicita. Jag tycker att man ska få göra precis som man själv vill på sitt bröllop. Och inte tänka på att traditioner måste följas. Men precis som du skriver får man se till så att någon annan kommer i kläm på grund av det.
T ex fick gästerna på vårt bröllop sitta på filtar under vigslen. Men detta tycker inte alla om. De äldre kan tycka det är krångligt och så vidare. Så vi placerade även ut lite stolar för att folk skulle kunna välja. -
Vilka traditioner?
Vi var sambos innan bröllopet, det var ju inte så vanligt/traditionellt förr i världen. -
Nej absolut inte, vi kastar bort alla traditioner. (Men vi blir nog gifta ändå)
*Vi kommer inte gå ner för altaret, vi står redan där när gästerna kommer
*Vi har varken honnörsbord eller bordsplacering
*Jag ska ha en lila (kort) klänning, mannen ska ha svarta byxor och kortärmad skjorta
* Vi önskar oss fallskärmshoppning i present
-
Jag tycker det är MYSIGT med traditioner, men då egna versioner eller helt egna idéer och upplägg som jag tycker om. Och i de flesta fall är det bara traditioner som påverkar mig.
Sådant jag gör för mig själv för att jag tycker det är mysigt, något jag uppskattar - något som gör det lite mer speciellt. Vissa traditioner som jag tycker om att följa är säkert klassiska saker som många människor känner ett tvång inför, medan jag gör det för att det är nostalgiskt och jag har lyckats införliva det på ett sätt att det känns nytt och spännande för mig.
Det är inte viktigt för mig att andra följer mina eller andra traditioner. Tycker att varje människa sköter sånt där själv.
Den här texten gäller inte för hur jag tänker kring vårt bröllop - hur andra gör vid sitt bröllop, om de följer traditioner eller inte det spelar inte mig någon roll.
Vårt honnörsbord blir inte traditionsenligt eftersom jag har en stor och ganska uppdelad släkt. Sen är det väl småsaker som vi har plockat lite här och där som vi gillar och satt ihop till en helhet som vi trivs med. Tradition eller inte, det är faktiskt inget som jag har lagt någon större fokus på.