• Anonym (oklar)

    Lyckligt eller olyckligt gift?

    Hmm… nu har det gått 3 veckor sedan vi gifte oss, och jag kan fortfarande inte bestämma mig för hur det känns. Med det menar jag inte hur det känns rent allmänt att vara gift, utan hur alltihopa känns:


    -          Hur känner jag egentligen kring all planering innan?


    -          Hur känner jag egentligen kring allt som var under sista veckan?


    -          Hur blev egentligen själva bröllopet? Var det ett bra bröllop eller inte? Vad tyckte egentligen gästerna?


    -          Vad känner jag nu efteråt?


    Vissa dagar känner jag mig glad och nöjd, mycket klaffade ändå, det var kul på dansgolvet, vi har många fina bilder, gäster har sagt att det var en bra dag etc. Andra dagar känner jag tvärt om, vad mycket som inte blev som jag ville och vad gästerna tänker EGENTLIGEN, vad de som inte sagt något tänker och andra saker omkring bröllopet som hände.


    Lite bakgrund till vad som gör att det inte känns 100 bra:


    Sambon, numera maken, var inte särskilt engagerad under planeringstiden innan. Han var med och tog beslut kring alla större frågor, men i övrigt låg bollen alltid hos mig. Vi pratade flera ggr om att det inte var mitt bröllop utan vårt, och att han ju borde vara intresserad utifrån att det ändå är en dag han valt, han friade liksom, borde han inte känna glädje över dagen och dess utformning? Så kände jag många gånger. Och då ska tilläggas att jag inte är barbie-bröllops-typen utan vi hade ett ganska enkelt trädgårdsbröllop. Han förklarade många gånger att jo visst ville han och allt, men han var inte lika sugen på allt pyssel (jag tycker det är kul men det finns en GRÄNS, dessutom är det mycket som ska göras som jag inte heller direkt tycker är kul, men det måste ju ändå göras). Det blev något bättre närmare bröllopet.


    Men sista veckan innan bröllopet var katastrof. Vi hade pratat om det mycket i förväg, då han lätt blir uppstressad och då på dåligt humör, och jag kan var likadan, att det var så otroligt viktigt att vi båda ansträngde oss just den veckan. Jag har också en tendens att känna mig ledsen och tappa lust för en viktig dag eller liknande om jag inte känner att där finns den glädje och kärlek som bör inringa en sådan dag och jag ville redan i förväg undvika att jag skulle ha den här ledsna känslan i efterhand. Men så blev det sådär ändå. Vi var på plats i mitt barndomshem och det var mycket runtomkring som stressade min sambo då, vilket gör att går in i sin värld och sluter ut alla andra. Han började bara gå runt om dagarna och inte hjälpa till alls, var på dåligt humör och jag fick omväxlande stressa som en galning med att hinna allt och smita undan för att gråta för att jag kände mig totalt utkyld, oälskad och som om han inte ansträngde sig det minsta för vikten av en fin och bra vecka tillsammans inför vår dag. Det var en hemsk vecka på många sätt. Tills jag tog initiativet till att säga ”det funkar inte, vi måste ju prata ut, vi ska liksom gifta oss om ett par dagar!” Vid det här samtalet var allt laddat till sen spets, jag var helt slutkörd, hade gråtit som en galning sista 2 dagarna samtidigt som jag kämpat på med alla förberedelser, och han tillförde inte mycket för att komma framåt i diskussionen fören efter en lång stund. Jag kände inte och kunde inte se kärlek i hans ögon och när jag sa ”det känns ju inte ens som om du tycker om mig?!” svarade han inte. (Nu beskriver jag hur det kändes där och då den veckan, allt är förstås inte svart eller vitt, jag VET att min make älskar mig och vi har många många fina stunder ihop, men såhär var det just där och då). Det kändes riktigt tufft och jag sa rakt ut att vi ju måste skärpa till oss och gå framåt nu. Vi kan liksom inte ställa in bröllopet, och det visste vi ju att vi inte ville heller, men just där och då kändes inget roligt. Det var en rejäl svacka i allt där men vi måste agera utifrån hur vi kommer att känna när allt lugnat ner sig.


    Nå, dagarna som kom gick bra och faktiskt dagen innan och på bröllopsdagen kändes det ändå som om allt flöt på både mellan oss och i sista förberedelserna. Jag skämtade en del om att ”klarar man en bröllopsvecka (inför) ihop så klarar man nog allt.


    Själva bröllopsdagen blev i stort som vi tänkt med undantag från att det regnade vilket gjorde att vi i sista stund fick lägga om vår planerade utomhusvigsel och själva vigselakten blev under 10 min lång allt som allt. Det regnade i stort sett hela dagen, men var ändå uppehåll ett tag på förmiddagen lagom för oss att ta utomhusfoton, och ett par ggr under festen vilket gjorde att vi kunde genomföra de två utomhusaktiviteter vi hade planerat. Det stora partytält som vi hade hyrt var fenomenalt så i övrigt störde varken regnet eller åskan och festen kunde fortgå som tänkt. Catering-maten var god, personalen var vi inte helt nöjda med då vi – trots noggrant skrivna lappar långt i förväg – hela tiden fick frågor från dem samt fick påminna om att fylla på med drickor etc. Vår toastmaster presterade inte riktigt som vi hade trott, vi hade förberett massor av allsång och lek i festhäftet men inget av det blev av och i stort sett alla tal blev samlade i en klump under tårtan då någon hade påmint om att de snart behövde åka. Middagen blev alltså ganska kort, och lite tom/tråkig och jag kände tyvärr inte – med både en toastmaster som man hela tiden fick instruera och en cateringpersonal därpå – att jag kunde slappna av och bara koncentrera mig på gästerna eller att njuta av dagen. Blev liksom stressad av att stå still och prata med gäster som ville prata för att jag hela tiden kände behovet av att gå vidare och kolla till nästa gäster, nått steg i schemat eller annat. Däremot vägde kvällen och det livfyllda dansgolvet upp helheten. Allt annat – dekorationer, kläder på oss, etc etc gick också som tänkt, vi fick fina tal (även om de då kom som en klump) och vi hann ändå hälsa på och umgås med de flesta. Själva dagen och festen gick bra. Sen kom en händelse på natten – kring en släkting som inte kan hantera alkohol – som gjorde att jag inte ens fick sova min första natt ihop med min make utan var vaken hela natten för att hålla koll på släktingen som härjade runt fastän alla sov. Jag gick sen ut och lade mig 7.30 på morgonen för att ändå ”vakna” med min man… men det blev förstås inte samma sak. Sen var det bara upp snabbt för många gäster sov över och vi skulle bjuda på frukost etc. Hela veckan var alltså väldigt intensiv, och jag tror på något sätt innerst inne att det var en bra dag, men att jag var så fylld av allt som hände under dagen och dagarna efter att man inte riktigt hann landa och känna efter hur det blev och kändes.


    De stunder jag tänker positivt kommer jag ju ihåg allt som gick bra och fint, alla fina möten med gästerna, dansgolvet som blev super, alla glada barn (alla barn var riktigt nöjda med festen, flera kom och sa ”det här är den bästa festen ever” vilket var väldigt gulligt och kul. Vi hade ansträngt oss med barnhäften och där vi hade isbackar med dricka för vuxna fanns även isbackar med barnläskar etc), dagen i sin helhet som ändå klaffade utan större knasigheter, att det ändå var uppehåll så att vi fick våra fina bilder etc. De stunder som jag känner mig sorgsen är det över att dagen inte blev sådär glad och allsångig och så under middagen… och jag tänker att gästerna kanske tyckte att det var ett trist bröllop…vilket känns tråkigt då såväl jag som min släkt är väldigt glada, skämtsamma och lättsamma. Jag känner mig också lite bitter kring min man som inte alls bidragit till känslan av ”ens lyckligaste period i livet” utan snarare fått mig att känna stundtals ”men varför vill han gifta sig då om han inte bryr dig?”. Även nu i efterhand kan jag känna lite sådär, när det gäller att skriva tack-kort eller skicka efter bilder, göra album etc… att han liksom inte bryr sig så mycket.


    Oj… RIKTIGT långt, men behövde få skriva av mig. Sen känns det som att hur mycket jag än skriver är det ju svårt att få med en helhet som ger en rättvis bild åt alla håll…. Men summa summarum: Jag vet inte ens vad jag känner kring bröllopet… om det blev det bra eller inte… hur ska man hitta igen känslan av att det var bra och släppa den andra lilla bitterheten som sitter där inne och gömmer sig som en liten klump? Jag kan nästan känna mig svartsjuk såhär i efterhand när en del av mina bröllopsgäster ska på andra bröllop ”kommer de tycka att det bröllopet är roligare än mitt va nu?” etc… Helt sjukt, jag vet.


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-19 11:23
    oj...

    HADE faktiskt gjort mellanrum etc... men det försvann tydligen? Nåja, får se om någon orkar läsa =D
  • Svar på tråden Lyckligt eller olyckligt gift?
  • Ingride

    Vad tråkigt att du känner så här. Har du pratat med många av gästerna om hur de upplevde det? Jag tycker inte det är konstigt att man får en tomhetskänsla efter så mycket planering. Man satsar ju allt på en enda dag.

    Vi gifte oss också för tre veckor sedan, men min man har hela tiden varit minst lika inblandad i alla förberedelser som jag. Nu har vi gjort vid bröllopsbilderna och ordnar tackkort tillsammans. De postades i torsdags. Vi har skickat efter papperskopior av närmare 200 foton och ska sätta oss och granska dem när de kommer för att bestämma vilka vi ska låta förstora.

    Vi har fortfarande en del roligt pyssel kvar. Sedan får vi ta itu med att planera en annan fest. Inte lika stor som bröllopsfesten, men vi gillar att planera fester tillsammans. 

  • Anneli256

    Usch vad jobbigt för dig. Fast min make var engagerad hela tiden, mest i slutet för han tyckte att vi hade så "gott om tid på oss" så kändes det som att JAG var den som hade koll på allt och var tvungen att ordna och fixa...


    Själva bröllopet var underbart trots att allt inte gick som jag tänkt i huvudet.. tex sånger- vi hade valt kända melodier med bröllops inspirerad text vilket gjorde att folk hade svårt att "hänga med" i texterna osv. Men vi hade en underbar toastmadame som var oerhört organiserad.


    Tråkigt tycker jag både med er toastmaster som inte riktigt gjorde sin uppgift. Dessutom så var det oproffessionellt av personalen att vända sig till dig...eller att du var tvungen att påminna om saker. Det borde toastmaster eller om ni hade värdpar gjort....men inget att göra åt i efterhand. Dock tror jag mer det är du som tänker på det och du gick faktiskt miste om att det man ska kunna förvänta sig på sitt eget bröllop..dvs att bara få slappna av och vara..


    Frågan är om dina tankar kretsade så mycket kring om dina gäster har det trevligt..om dom tycker maten är bra..osv.. en tanke som jag själv funderade över vid ett par tillfällen. Men när jag tittade mig omkring, när jag nu ser bilder och video och även hör kommentarer då kan jag inte något annat än att tro att alla hade det jättetrevligt. Du har ju även fått en del kommentarer som bekräftar det.


    Angående din make.. det är hans sätt att hantera olika saker verkar det som.... inte bara vid detta tillfälle. Han ska vara glad och lycklig att han i dom fallen har en fru som är handlingskraftig.


    Personligen så är jag lite av ett kotrollfreak och hade inte kunnat överlämna mycket... och jag har märkt att det gör personer i min omgivning ibland handlingsförlamade för de tänker "det fixar Anneli" vet inte om det är så med din make..


    Att överlåta dig att ta hand om en överförfriskad gäst på din bröllopsnatt är det som jag reagera starkast på... RENT UT SAGT OFÖRSKÄMT.. och egoistiskt av andra personer dom borde skämmas ögonen ur sig, inte minst personen ifråga. Dessutom så kanske någon annan skulle ha sett till att frukost /brunch serverades så att du inte behövde göra det... Taskigt av dina släktingar... helt enkelt..bröd pålägg o allt annat fanns ju säkert på plats.. Tycker jag iaf. Det var ju ingen hotellvistelse precis.


    Att du nu känner dig upprymd med massa känslor är inte konstigt helt normalt. Mitt råd till dig är försök bara vara.. vet ej om ni ska åka någon stans eller inte.. men försök bara fokusera på det som blev så bra. Och tänk på dina känslor för din make. Att ni var stressade och irriterad strax innan är inte heller något unikt. Drömmscenariot där allt flyter på både innan och under bröllopet är långt ifrån alla förunnat. Min väninnas svåger hade tex inte fixat boende vilket innebar att dom hade honom sovande hos sig.. på bröllopsnatten vilket slutade med bråk mellan brud och brudgum.. så d finns många olika historier. Men som sagt var försök att fokusera på det som faktiskt blev bra annars kommer du att bli uppäten. Risken att dom kanske kommer att uppleva ett bröllop som var bättre.. ja d får man leva med.. men d kan också vara sämre. Känns som du ställer väligt höga krav på dig själv vännen..och fokuserar väldigt mycket på vad andra tycker. Dina känslor måste vara utifrån vad du kände hur du upplevde det hela inte utefter vad andra tycker.


    Jag lovar du kommer att landa...kram

  • Anonym
    Anneli256 skrev 2012-08-19 12:30:37 följande:
    Tack Anneli för ditt fina inlägg! Kände att du verkligen lyssnade och svarade på det jag faktiskt skrev.

    Du har rätt i mycket av det du skriver... jag har ett ganska stort kontrollbehov jag också, samtidigt som jag är väldigt handlingskraftig vilket nog gör - som du skriver - att folk omkring en tar det lite för givet. Så må det vara men ibland vore det skönt om folk omkring en också såg att det var så, och åtminstone kunde fylla in där det behövdes eller visa uppskattning för allt man gör. Kände mig så ensam i allt just de dagar när sambon drog sig undan och all press låg ensam på mig, sviken, men det vet han också om... vet dock inte om han tagit  in det riktigt.

    När det gäller toastmaster är jag rätt besviken... vi hade förberett långt i förväg och i stort sett gjort allt jobb själva, festhäften, planering över kvällen etc. Personen valde att jobba 17 dagar i streck innan vårt bröllop, och var helt slutkörd innan... något jag kan störa mig på då denne tog på sig allt jobb självmant, extrapass. Kanske hade man kunnat tänka på att man åttagit sig ett uppdrag och att man kunde behöva sin vanliga glada energi till det. Det personen skulle ha koll på var vilka som ville hålla tal och annonsera dem... typ. Sen då gärna göra det vi önskat  såsom leda lite allsång, lekar etc. Men det är ju inte så mycket att göra åt i efterhand, inte det med personalen heller. Maten var dock väldigt god och personalen var inte otrevlig på något vis, bara inte så handelskraftiga =)

    Jag tror som du att jag under dagen blev "tvungen" att koncentrera mig så mycket på att allt klaffade och att folk hade det bra att jag inte hann njuta av dagen själv. Men liksom du kan jag i efterhand se bilder som på inget sätt visar uttråkade eller nedstämda gäster. På korten ser alla glada ut, många läser och engagerar sig i festhäftet (så det verkar absolut inte ha varit om intet) och barnen sitter glatt och ritar i sina häften. Det är bara svårigheten att greppa helhetsbilden själv, lite objektivt... men det är klart att det är svårt att se sitt eget bröllop så =P

    När det gäller den överberusade släktingen så var det så att jag och min make gått och lagt sig, många gäster strax där efter också, medan ett par valde att fortsätta festa. Jag hade svårt att sova eftersom jag hörde att de hela tiden höjde rösterna och hamna i bråk med varandra till då min ena släkting tillslut gick långt överstyr. Att jag valde att gå upp var mest för att jag inte kunde ligga kvar med ro i kroppen och så kändes det genant inför en del övernattande gäster att min nära släkting betedde sig så. Han gick till den grad att han kunde skada sig själv och andra varför jag hade svårt att gå och lägga mig fören jag visste att han somnat. Tror helt klart han skämdes dagen efter, problemet är bara att han har stora problem med alkohol och sina känslor, han kan inte direkt prata om en sådan sak efteråt utan stänger in sig i sin matcho-mur vilket är synd. Det blev förstås - efter det att utomstående gäster åkt - en del bråk i familjen under dagen där efter sen och allt slutade i att den här släktingen med familj blev utkörda av min pappa... Det var därför först på kvällen som vi - jag och maken - kunde landa i att vi faktiskt hade gift oss då det var full rulle hela dan. Men min Pappa och övriga nära familj som var kvar var jättefina och snälla och vi hade 2 mysiga dagar ihop innan vi bilade hem till vårt.

    Gällande gäster och frukost var jag lite otydlig i min text, till mina gästers orättvisa. De hade plockat fram och tagit för sig av frukost... det var mer att vi hade skrivit ut i häften typ "vi ses imorn till frukost 9.30" och det kändes som om jag ville vara där till det (kontrollbehovet var också där o ville se till att alla hade det bra =P)

    Precis som du skriver lägger jag nog alldeles för mycket energi på att alla andra ska må bra och trivas... och glömmer kanske mig själv lite i det. Kanske är det just det som gör mig ledsen gällande maken... jag skulle önska att han då är den som finns där och ser efter hur just jag mår... det saknar jag i honom ibland. Han är olik mig på det planet. Han tänker mer "huvudsaken är att jag har det bra och är nöjd, andra får ansvara för sig själva" medan jag har lite svårt att vara glad och nöjjd själv om jag inte vet att andra också är det med situationen och med mig.

    Vi ska iväg på bröllopsresa om ett par veckor, det ser jag riktigt mycket fram emot... och hoppas att man tills dess hunnit landa och släppa de dåliga tankarna och kan fokusera på , och njuta av , de bra.
Svar på tråden Lyckligt eller olyckligt gift?