• karlss­onsuss­i
    Äldre 18 Aug 22:17
    3592 visningar
    6 svar
    6
    3592

    Istället för presenter?

    Hej!


    Har en fundering om man kan göra så här:


    Vi är mitt i livet och har varit tillsammans i nio år,så vi har allt vi behöver till ett hem!:)


    Men nu ska vi gifta oss och istället för presenter så undrar vi om vi kan "be" om en summa som hjälp till att ha en fest för våra vänner,eller är det inte ok?


    Jag är kluven...


    Sussi

  • Svar på tråden Istället för presenter?
  • Shinin­g
    Äldre 19 Aug 00:45
    #1

    Hej! Ja det där kan ju vara känsligt för vissa som tycker det är fräckt osv. att be om pengar men vi hade varit tillsammans sedan studietiden och kände också att det där med att få saker till hemmet var "onödigt" både för oss och för de som ger...  vi skrev i inbjudan att  vi gemensamt boende länge haft och att vår högsta önskan är att de som gäst tackar ja till vår inbjudan, vi visste att vissa reste långt för att komma så att de faktiskt kommer är en gåva nog
    men vi skrev även att  för er som ändå oss något vill ge så ger vi förslag på ett litet bidrag till bröllopsresan och så omnämnde vi ett kontonummer sist i inbjudan. Vi hade inte förväntat oss något men det sattes in någon slant anonymt och vissa skrev sitt namn. Har pratat med endel efterråt och de tyckte det var skönt att "slippa" klura på present och rädslan att köpa något som ställs in i ett skåp. De gav den summan de tänkt lägga på en present... Av våra allra närmsta vänner fick vi föremål som de gjort själva och som de gav med kärlek direkt från hjärtat så personligen så tycker jag det är viktigt är att formulera sig så att det inte är "förbjudet" att ge gåvor eller ett "måste" att ge pengar.

    Om ni vill be om en summa specifikt till festen kanske ni kan formulera er så att ni tar en liten kuvertavgift...

  • Magnus­Fru
    Äldre 19 Aug 10:07
    #2

    Jag tänker att det finns fler alternativ än 1) kuvertavgift och 2) att få "presenter man inte vill ha för man har allt".
    Jag tycker för övrigt att det inte är så vanligt att brudpar får glasskålar och saker till hemmet och sånt längre....men det kanske fortfarande är vanligt i andra bekantskapskrestar än vår vem vet...
    Ibland låter det som att om man inte tar kuvertavgift så får man per automatik presenter man inte vill ha men så behöver det inte bli. Man kan ha en önskelista. En önskelista är inte en kravlista så man kan ju inte sura ihop om man får något annat än det som står på listan.
    Om man inte vill ha grejer till hemmet så kan man önska sig upplevelser eller presentkort på affärer man ofta handlar i eller presentkort på en resebyrå eller presentkort på spa-behandlingar eller kanske presentkort på en weekend på ett slott eller något annat som man faktiskt vill ha. Om man tex ska renovera hemma så kan man önska sig presentkort på Bauhaus eller liknande affär.
    Om man önskar sig presentkort så får gästerna komma med en present och det tycker en del är viktigt, just det där med att inte komma tomhänt på ett bröllop.
    Om man vill ha bidrag till festen så är det nog viktigt att det är en symboliskt summa och att man tänker på att en kuvertavgift kan göra en del tackar nej av ekonomiska skäl även om det är en liten summa.
    Man ska tänka på att man vet inte hur folk har det ekonomiskt, även den som tjänar mkt kan ha det knapert pga skulder och för en del innebär bröllopet att de måste köpa nya kläder (man kan ju tex ha gått upp eller ner i vikt så man faktiskt inte har kläder som passar och man kanske inte vill komma i vardagskläder) och även om man köper kläder billigt så kan bröllopet bli kostsamt för den som har det knapert.
    Om man istället önskar sig presenter så kan ju den som har det knapert komma billigare undan genom att köpa en billigare present men om det är en kuvertavgift på X kr så är det ju den summan som gäller...annars "får" personen inte komma....Ett frivilligt bidrag tror jag är bättre får du väljer gästerna själva vad de lägger och kan lägga uitfrån sin egen ekonomi. det blir mer som ett "knytkalas" då istället för "kravet" att ge denna summan ananrs får du inte vara med på festen.....

  • Äldre 19 Aug 10:50
    #3

    Vi kommer nog att skriva på inbjudnigarna att vi önskar inga presenter, men gärna ett bidrag till en framtida (bröllops)resa...

  • Sandra­M
    Äldre 19 Aug 16:12
    #4

    Vi skrev att vi mest av allt önskade oss ett litet bidrag till en bröllopsresa. Det var uppskattat av så gott som alla, då slapp de fundera över vad de skulle ge oss. Sen var det många som kom med andra saker också eller som nåt symboliskt tillsammans med pengarna. Men man kan ju formulera sig så att det inte låter som ett krav.


    Att ta ut en kuvertavgift är heller inte fel men det ska ju inte vara för mycket per person, då kanske folk börjar fundera ;)

  • millem­ill
    Äldre 20 Aug 09:18
    #5

    Vi skrev att vi inte ville ha presenter, utan hellre ville att alla skulle bidra med en summa till bröllopsfesten, vi hade 250:-/person..


    Alla gäster tyckte att det var en utmärkt ide´, eftersom vi också varit tillsammans i 8år innan bröllopet.


     


    Sen var det några som ändå tog med present, men vi öppnade dem dagen efter.

  • Marjas­inus
    Äldre 20 Aug 10:46
    #6

    Jag tycker det är bättre att man har en kuvertavgift om man ska bidra till festen. Gästerna vet ju inte i förväg hur mycket ni kommer att bjuda på m m så jag skulle ha svårt att komma på hur mycket man skulle ge. Om man lägger 50kr och så är det 5-rätters eller att man lägger 500 spänn och så är det smörgåstårta och lättöl.

    Jag var på ett bröllop en gång där brudparet önskade sig bidrag till resa men de har fortfarande inte åkt iväg (5 år senare). Där kändes det som att de hade spräckt budgeten lite för mycket i förhållande till sin ekonomi och egentligen behövde ett bidrag till hushållskassan snarare än bidrag till resa. Pengar som pengar egentligen, men när man gett en gåva så känns det schysst att veta vad den går till. Mysigt att se alla bilder som ploppar upp på fejjan på vita stränder och blått skimrande hav med en känsla av att man varit med och bidragit! 

Svar på tråden Istället för presenter?