• Tezzo

    Muslimskt bröllop i Afrika

    Hejsan!

    Nu är det så att jag och min pojkvän har bestämt oss för att gifta oss muslimskt i hans hemland Ghana. Eftersom jag känner att jag inte har någon koll på detta överhuvudtaget så tänkte jag se ifall någon här har koll på hur det hela möjligen kan gå till :). Alltifrån traditioner, seder till klänning och håruppsättning.
    Hoppas det är någon som gjort det här förut! :)

  • Svar på tråden Muslimskt bröllop i Afrika
  • Guanaca

    Vad spännande!
    Har inte själv någon erfarenhet av detta men har förstått att de har helt andra klänningar tex än vad vi i Europa är vana vid som bröllopsklänningar (vet inget just om Ghana i och för sig men tex Gambia/Nigeria).

    Om du har bra kontakt (eller så är det ju ett tillfälle att skapa en kontakt) med hans mamma/syster eller andra kvinnliga släktingar så prata med dem! Antar att han själv inte vet mycket om förberedelserna för en kvinna inför ett bröllop, brukar ju vara så

    Kommer ni att vara med och planera och förbereda eller kommer släktingar där nere att hjälpa till? Finns kanske en risk att de i så fall "tar över" och du kan känna dig bortglömd eftersom du inte vet något om traditionerna... Se till att du är delaktig och får förklarat för dig när/var/hur/varför
    När jag var med mitt ex i hans hemland kände jag mig ibland som en anka som bara föstes runt, hans familj ordnade och planerad allt och förklarade ingenting för mig (även om vi inte hade bröllop).

    Lycka till!

  • vickan

    Vad erfodras för vigsel i Banjul Gambia min fästman är från Sierra Lione och jag från Sverige vilka papper behövs ? Vilka förberedelser ? Billigare med muslimskt bröllop

Svar på tråden Muslimskt bröllop i Afrika