• Teza

    Enkelt men fint?

    Hej alla blivande brudar. Puhh så mycke att planera och sååå lite tid. Dessutom inte så jättestor budget.

    Jag skulle vilja ha tips eller bilder på enkla dukningar, där man kanske inte kört på hela kittet med stolsöverdrag, massor med blommor, dekorerade tak och väggar. Men där man med enkla medel ändå fått det väldigt mysigt och fint.

    Undrar oxå om de finns någon som skippat bordsplaceringstavla, där man helt enkelt fått leta efter sin plats kanske under mingelstunden, eller blir det stökigt? Nån som skippat bordsplacering helt? Iså fall hur har det blivit/funkat?

    Alla grejar så himla mycke, jag blkir avundsjuk, men jag har verkligen inte tiden till de. Ge mej tips på vad som egentligen inte är nödvändigt, och vad som känns riktigt trist om man skippar? Hänger ni med på mina tankar? Hoppas de, för jag börjar bli stressad, gifter oss på nyårsafton och jag jobbar heltid, med en liten bebis(har egen firma) + en m2b som jobbar i Norge haha alltså sparsamt med tid kan man ju säga.

    Kasta ur er tips och ideer, bilder ja allt ni tror kan hjälpa mej
     

  • Svar på tråden Enkelt men fint?
  • J2012

    Vi hade en jätteenkel dukning, små enkla buketter i restaurangens vaser med ett litet band knutet om. Placeringskorten skrev vi ut hemma och vikte själva (vita, dubbelvikta med menyn på insidan) och sånghäften med matchande text, som gästerna fick dela på, ett häfte / 2 pers. Servetterna var väldigt fint vikta och restaurangen i sig var fin och mysig. 

    För att göra det så enkelt som möjligt, gör bordsplacering, meny och ev festprogram i ett. Namn och meny på framsidan på ett dubbelvikt A4, sedan någon snapsvisa/gästinfo/nummer till taxi m.m på insidan och baksidan. Alternativt bara enkla namnkort och menyer på a5:or, alla behöver inte ha samma. 

    Ang dukning så tycker jag inte att det är något man ska lägga för stor vikt vid såvida man inte tycker sådant är väldigt kul. Vi ville göra så lite som möjligt själva, bad restaurangen fixa blommorna, gav dem band som de knöt. Placeringskort etc ställde de självklart ut, vi bad dem vika servettarna på ett visst sätt som vi tyckte "fyllde ut" och bad dem ställa fram smör och bröd på borden, och ha lite vin och ölflaskor sådär "gemytligt" framställda på bardisken i ishinkar. Brudbuketten blev vår "centerpiece" på honnörsbordet, och jag saknade iaf ingenting i dukningsväg.

    Jag tror på att det är enklast med bordsplacering, iaf om ni ska ha sittande middag (serveringspersonalen behöver veta allergier, specialkost osv), men för att det inte ska bli någon stress så rekommenderar jag att börja med den i god tid. Vi såg till att ordna bra "fyror", folk som vi visste att skulle ha trevligt tillsammans. Sedan var det lätt att pussla ihop alltihop eftersom folk tackade ja och man fick se hur restaurangen kunde ställa upp borden.  Och en bordsplaceringskarta gör der väldigt enkelt, men den behöver verkligen inte vara snygg. Vi gjorde vår på fem minuter på ett stort pappersark med bläckpenna precis innan restaurangen stängde kvällen innan och vi var och lämnade placeringskorten. Skicka ett mail i min inkorg om du vill att jag ska skicka några bilder.

  • Teza

    Tack för dina tips många bra :) Vi ska dock sköta allt själva eller ja pappa ska ;) med maten och dukning och så då vi hyrt en enkel lokal bara och ska ha buffe. Men jag gillade tanken att ha Brudbuketten som centerpiece, fin symbolik :)

    Även tipset om bordsplaceringen att man kan ha namn och allt i ett enda häfte, då blir de ju absolut inte lika mycke jobb, jag har så många kul ideer men hinner tyvärr inte med att fixa dom som jag skulle vilja :( så glad för nya enkla ideer och tips :) 

  • J2012

    Då tycker jag att ni ska utnyttja att det är vinter och kommer att vara mörkt ute! Tänd massor med maschaller vid ingången och lägg granris på trappen. En sådan sak lägger liksom känslan för kvällen "Åh, här blir det fest och hit är vi välkomna". Sedan om det är 10 000krs blomsterarrangemang på borden spelar mindre roll. Satsa på tända ljus på borden, en fin färg på servetterna (om ni kör med papper) och lite blommor. Fixar ni själva så kan ni ju bara köpa billiga rosor på konsum. Finns det vaser och ljusstakar att låna på stället ni hyr? Annars är det bara att börja spara vinflaskor :)
    Satsa på sådant som är enkelt för er att ordna, men som bidrar till att det ser fixat ut. Levande ljus är alltid mysigt och festligt, kanske ni kan köpa lite stora fina blockljus att ställa i ena hörnet på buffebordet t.ex?

Svar på tråden Enkelt men fint?