• cwl

Hur gör ni som fixar egen mat och dryck med servering?

Vi tänker bjuda på buffé och tårta samt dryck till maten och under kvällen. Vi kommer inte att använda catering eller liknande. Men nu undrar jag hur vi skall göra med påfyllning av uppläggninsgfat och servering av dryck mm?

Hur löser ni andra  det?

Alla tips och tankar välkomna...jag har helt tomt här   :)

• Svar på tråden Hur gör ni som fixar egen mat och dryck med servering?
  • CoolJen

Om du vet exakt hur du vill ha det och kan styra och ställa så funkar det bra att betala någons yngre syskon eller liknande.
    Annars bör du satsa på att hyra in lite mer van personal, så allting blir gjort.

Jag har själv jobbat många år inom restaurang och även gjort många bröllop och jag känner att jag måste lägga in personal i budgeten för i slutändan är det ganska mycket som ska göras och man vill inte känna den stressen själv, heller inte att gästerna ska behöva göra det.

• CoolJen

Hälla upp dryck kommer jag däremot överlåta till gästerna själva, tror det får bli ett buffébord med dryck brevid maten om inte det finns tillräckligt med plats på borden för drycken

• cwl

Jag håller med dig om att det måste finnas personal, på själva dagen vill jag ju helst inte lyfta ett finger mer än det vänstra ringfngret   :)

Hur mycket personal tro du skulle behövas för 60 gäster?

• Tok kär Annki

Vi hade också buffé. En kär vän till oss båda, serverade all dryck (vin,öl,bordsvatten,kaffe och avvek) och såg till att faten var fulla vid buffén. Samma sak vid kaffet,kakorna,pajerna och tårtan.
    Hon är van att servera vid stora tillställnigar, så hon fixa vårat till bröllop själv, vi var 28 st på bröllopsfesten.
    Det var jättelyxigt att ha någon som skötte allt åt en och man kunde bara sitta och njuta av dagen och festen! Drömmer Så det kan jag rekomendera till er alla blivade brudar! Skrattande

Tok kär Annki
  • CoolJen
    cwl skrev 2012-08-15 18:47:12 följande:
    Jag håller med dig om att det måste finnas personal, på själva dagen vill jag ju helst inte lyfta ett finger mer än det vänstra ringfngret   :)

Hur mycket personal tro du skulle behövas för 60 gäster?
    Vill ni ha dryck serverad så tycker jag att 3 personer är minimum.
    Ex en flaska vin räcker till 4 glas, man bär oftast 2 flaskor åt gången, då blir det alltså minst 2 rundor. Sen är det säkert några som vill ha nåt annat än vin = fler rundor.
    Med tre personal ska de täcka ca 20 gäster var.

Buffématen tycker jag är lämpligast att antingen allt ligger framme från början eller att man har delat upp det på 2, då blir det inte så mycket spring fram och tillbaka, dvs att gästerna kan gå miste om nåt/får vänta på nåt.
  • LILLSYRRAN

Jag hoppar in i denna tråden,har samma torka här med serveringspersonal och vi ska också ha buffe bord.

• purpleflower

Kolla med syskon/kusiner/kompisar/arbetskamrater om de i sin tur har kompisar/syskon som kan tänka sig att ställa upp. Eller så kan ni ju kolla med nån gymnasieskola om de har några elever på hotell/restaurang programmet som vill få lite erfarenhet. Man får helt enkelt lägga ut krokar lite överallt :)

• Zara007

vi ska ha buffébord med både varm mat och plockmat och dessert bord.

sedan har vi anlitat ett företag i göteborg med s.k. gående bord. Det sitter en tjej inuti bordet som serverar gästerna champagne el. vin.

Vet dock inte vad jag ska välja för tema på bordet. Tänkte något i vitt.

• cwl

Många intressanta idéer. Det känns iaf som att vi måste ha någon/några på plats att rodda. Funderar även på att låta dem servera dryck under själva middagen...

• ribeccas

Varmt tips är att Aldrig ta på sig något under eran bröllopsmiddag/fest. Som att duka fram mat, dryck eller kaffe ingenting.  Ta hjälp av 1 eller 2 personer som finns där och kan hjälpa till så att ni får sitta och njuta av eran dag. Utomstående förstås, familj / vänner vill ju sitta med under middagen.  ;) 

• Krystal

Har också funderat på detta. Vi har inte bestämt än om vi ska ha severing eller buffe på festen. Men hur som haver så behövs det någon som fixar lite med maten. Och att ha serveringspersonal kanske inte budgetten klarar. Gästerna kommer att bestå av släktingar så dom kan man inte be om hjälp...

• stjärnfrukt

Hej! vi kommer också ha buffé för 83 personer och min svärmors 2 bästa vänninor ska ansvara för att plocka fram och av både mat, disk, tårtbufféa, koka kafffe, tända ljus m.m :) dricka får gästerna hälla upp själva :) 

Som tack för hjälpen ska de få blommor & vin :) 

• CoolJen
    Krystal skrev 2012-10-01 20:53:29 följande:
    Har också funderat på detta. Vi har inte bestämt än om vi ska ha severing eller buffe på festen. Men hur som haver så behövs det någon som fixar lite med maten. Och att ha serveringspersonal kanske inte budgetten klarar. Gästerna kommer att bestå av släktingar så dom kan man inte be om hjälp...
    Hur många kommer ni att vara?

Oavsett om man har buffé eller bordservering så behövs det personal, givetvis färre vid buffé.
    Om ni nu inte vill göra det själva eller att gästerna ska jobba.

Även vid buffé så tar det lite tid, maten ska förberedas, läggas upp, hållas varmt/kallt innan. Ljus ska tändas, dicka ska tas fram(eller serveras), buffén ska hållas ordning efter, flaskor ska plockas bort, buffén ska plockas bort och förpackas i kyl, tallrikar ska plockas bort, dessert/tårta ska fram, kaffe/te ska kokas, dessert ska plockas undan, dállt ska diskas
  • Krystal

Vi ska ha mat vid två tillfällen. En efter vigseln. Då blir vi kanske 20-25 pers. Det finns serveringsmöjligheter där vi funderar på att viga oss. Men det kanske inte håller budgetten för, men att bara hyra en annan lokal i närheten är inte billigt det heller (runt Gamla Stan i Stockholm) och sen mat på det. Det ska vi kolla upp om någon vecka. Sen ska vi ha en fest på min hemmaort och då blir vi runt 35 pers. Lokal här är lättare och billigare att hitta. Och det finns en cateringfirma med både servering och buffé. Men då måste vi ha någon som grejar med detta...och dom på cateringen kostar 350:- per person/timma. Men gör vi maten själva står vi utan serveringspersonal...

• CoolJen

Ja man måste ju räkna in personal i sin budget på vilket sätt det än blir.

Svar på tråden Hur gör ni som fixar egen mat och dryck med servering?