• ThereseV

    Hjälp med upplägg

    Jag vet inte rikigt hur jag ska få ihop själva bröllopsdagen. Vi har ganska stor släkt så hur vi än gör så får vi nog varken plats eller har råd att bjuda alla som vi vill. 
    Jag funderar på att ha en tidig vigsel med lite fika och mingel efter, sedan fotografering för oss och efter det middag enbart för närmsta familjen och sedan bjuda in alla igen till festen efter.
    Det finns ju dock lite problem med det. Blir det konstigt att bli bjuden till vigsel + lite fika mitt på dagen och sedan fest på kvällen? Och om tidsschemat på middagen spicker blir det ju jobbigt om folk börjar dyka upp på festen medan vi fortfarande äter. (kul att komma lagom till tårtan när man själv inte får någon..) 
    Det finns ju hundra olika sätt att lägga upp det på så jag tänkte att någon här kanske har någon bra lösning?  

  • Svar på tråden Hjälp med upplägg
  • ajmb

    Oj ojoj...ja inte lätt det där.

    Tur i oturen så umågs varken jag eller min man med kusiner och deras föräldrar så vi bjöd då inte dom på bröllopet.
    Vi pratade en hel del om hur vi skulle finansiera bröllopet ...och så tänkte vi...varför ska vi ha en massa presenter som vi inte har plats för..och så kanske man får en massa man inte vill ha.

    Vi gick helt enkelt ut med i inbjudan att vi har ett kuvetbröllop.....vuxna fick betala 300kr och för barn 150 kr
    Det fungerade jättebra...detta belopp kan man ju själv styra över...mindre belopp eller mera.

    Har en nära väninna som bjöd alla till sitt bröllop i kyrkan.
    Där efter blev det en båt tur och bröllopstrårta...efter det var det ett uppehåll på några timmar. DÅ de fotograferades och speciellt inbjudna tog sig till en annan plats för bröllopsmiddag.

    Som du själv skriver så kan det bli lite krockar om du bjuder in till fest efter middagen....Då denna brukar dra ut på tiden.

    Kanske bättre att bjuda in alla på en fest vid ett senare tillfälle....?

    Tycker du att ditt upplägg är konstigt ska du inte använda dig av den utan hitta en annan lösning.
    Du kommer inte att komma undan personer som har synpunkter....
    TÄNK bara på att det är du och din blivande som ska vara nöjda med dagen. 

    Kramar och Lycka till 

  • ThereseV

    Tack!
    Kuvertavgift och fest vid ett annat tillfälle hade kunnat vara en bra lösnig, men fungerar kanske inte så bra just i det här fallet eftersom en stor del av gästerna har väldigt långt att åka.
    Tur att det inte är förrän nästa sommar så hinner man kolla runt lite efter alternativa lösningar. Man blir ju lätt lite låst vid det traditionella vigsel-middag-fest..
    Men det är kul att läsa om hur andra har gjort, mycket som man aldrig hade kunnat komma på själv:)  

  • ajmb

    Ja det är lite lätt...
    Många har saker att säga ...men det viktigaste är ju vad du/ni vill och vad man har råd med.
    Något man kan tänka på ...ska man bjuda någon avlägsen släkting som man aldrig hör av annars bara för det är bröllop....??
    Skriv ner hur många och vilka ni vill bjuda...där efter så blir det nog ganska enkelt...känn er inte tvingade att bjuda någon för att andra säger att ni måste....
    Har man koll på hur många man blir ...så blir det lättare att hitta lokal...och sen så vidare....

    Fick den uppfattningen ..har man koll på vilka man vill bjuda (ett ca antal) och hittar man lokal som passar samtidigt...så kommer datumet automatiskt...där efter skickar man ut inbjudan..hihihih...

    Lycka till 

  • ThereseV

    Ja, det blir väl lätt så när det är bröllop. Nu har jag turen att ha släkt som förstår och inte lägger sig i så mycket. Begränsar vi oss till närmsta familjen plus fastrar mm och kusiner så blir vi ca 150-200 personer och då är det ändå släkt som jag vuxit upp med och vill ha där.. skulle man bjuda in avlägsna släktingar så skulle det bli kaos.. Lokal, kyrka och datum är fixat.
    Problemet är att jag vill ha med alla på bröllopet men enbart ha middagen för närmsta familjen (som ändå blir ca 60-65 pers..) Skulle behöva tips på hur man ska lägga upp dagen så att man får fira med alla och så att folk inte bara behöver åka genom halva sverige för en halvtimmes vigsel (där man ändå knappt hinner träffas och prata)  

  • FruNovember

    Vi kommer att göra såhär; Vi bjuder alla till kyrkan och efter vigseln blir det brudskål och snittar, och bröllopsfika efter det, blir väl 3- 3,5 timme. På kvällen äter vi trerätters på restaurang med närmsta familjen, ca 20 personer.. Jag hoppas folk tycker att det är okej, för oss känns det bra

  • ajmb

    Oj ...150-200
    oj än gång till...stor släkt har ni.
    Jag håller med FruNovember....hennes upplägg låter jättebra.
    Tiden mellan vigseln och middagen för de närmaste kan man ha olika uppdrag ..tipsrunda...kanske en buss/båttur får att titt på omgivningarna där ni kommer att vara och kanske ta med en historiker som kan berätta .
    Något som jag gjorde till min syster då hon gifte sig var att gästerna fick skriva i en gästbok samt måla på duk till brudparet.
    Detta gjordes dock under deras middag...men kan ju göras när man vill.
    I pausen kan ju du och din man fotas.....vet inte om ni ska göra det innan eller efter.

     

Svar på tråden Hjälp med upplägg