• Emmalinnea

Göra sin egen bröllopstårta

Jag kan baka ,jag gör fina tårtor men kan jag verkligen baka min egen bröllopstårta? 
    Orkar man verkligen det? Bottnarna kan man iofs göra någon månad i förväg och sätta ihop och fylla tårtan två dagar innan och dagen innan dekorerar man... men herregud ska man ge sig in på detta verkligen? En 3våningstårta med riktiga blommor hade vi tänkt oss det borde väl vara det absolut lättaste att göra?

Champagnemousse och passionsfruktfyllning är det en bra kombination i en bröllopstårta? Antingen täcker jag tårtan med vitchokladganacche eller vit marsipan.

har ni inspirationsbilder eller tips? Dela gärna med er!! :) 

• Svar på tråden Göra sin egen bröllopstårta
  • Aila

Frågar man mig tycker jag att passionsfruktsmousse är en lite för stor och smakstark smak att kombinera till just champagne. Lätt att passionsfrukts smaken blir så stark att den slår ut elegansen i champagnen.

Förslag, tycker jag, är jordgubbar eller smultron i stället som båda ger en mjukhet som passar till champagne!

• Emmalinnea

okej ... ne då tar jag hellre bort champagne och behåller passionsfrukt det är ju SÅÅÅÅ gott

• emmadeckmar

Hej! delar med mig av mina ideér bara för jag råkade snubbla in här :)

Jag ska baka min våningstårta och jag har gjort 1 tårta med SP i hela mitt liv! haha, undrar också vad jag gett mig in på Skrattande

2 dagar innan bakar jag bottnarna (den största, resten köper jag)
    1 dag innan fyller jag dem och låter stå över natten. Jag gör även alla dekorationer i SP och plastar in (håller jättebra, jag har testat!) 

Sen på bröllopsmorgonen är det bara att täcka tårtan och limma fast alla dekorationer.
    Föresten, i mina tårtor blir det jordgubbsmousse och vaniljmousse!

Här är tårtan jag ska försöka efterlikna, förutom texten "hello" och lite andra smådetaljer Glad

Klart du klarar det!! så länge man inte stressar så går det bra!
  • Chicita
    emmadeckmar skrev 2012-08-13 22:42:47 följande:
    Sen på bröllopsmorgonen är det bara att täcka tårtan och limma fast alla dekorationer.

Ett tips... täck tårtan kvällen innan. Om det strular (och det gör det ju alltid när man inte har tid) så kan det ta flera timmar längre än man beräknat och det har man ju knappast tid med innan bröllopet.
Svar på tråden Göra sin egen bröllopstårta