• Anonym (lite småledsen)

Blir det nån möhippa?

Med två veckor kvar börjar jag fundera lite på om det är någon som kommer att dra ut mig på möhippa? Lite fånigt kanske men jag skulle bli ledsen om det inte blev nåt.

Min kompis som jag bett vara min närmaste vännina på bröllopet (vi har ingen tärna eller marskalk) jobbar mycket och kommer ha läkarjour nästa helg så det kan bli lite svårt för henne..
    Men jag vet inte heller vilka hon skulle kunna klura ut som skulle komma med telefonnr och allt..

Min sambo fick i förväg veta att en konsert skulle bli hans svensexa. Lite konstigt att säga till innan... Hans kompis hade dessutom fått biljetterna gratis av sin mor... Tågbiljetten till staden där konserten var fick min sambo själv betala en annan kompis betalade hemresan. Konserten var det enda som "ingick" i den svensexan, sen gick de och gick och gick och min sambo var vrålhungrig då han fått slänga sig på tåget efter jobbet... Inget mer hände.. Jag menar inte att man måste ha ordnat en hel dag men var det inte lite nonchalant att få gratisbiljetter och inte anstränga sig nåt mer?

Så egentligen kan man ju fråga sig vilket är bäst? Att ha en möhippa/svensexa där ingen egentligen ansträngt sig eller inte ha nån möhippa alls?

• Svar på tråden Blir det nån möhippa?
  • xanthine

Jag förstår din känsla

Det var lite tråkigt att din blivandes vänner inte direkt hade ansträngt sig, men jag hoppas han hade det trevligt ändå

Egentligen är det nog svårt det där. Ibland kanske man måste vara sådär brutalt ärlig och berätta att den personen har ansvaret för möhippa etc. Så blir det inga missförstånd  

• Anonym

vad tråkigt, fast det kanske handlade lite om ekonomi också. Ibland har man ju helt enkelt inte råd och då var ju en konsert ett trevligt nöje ändå. 
    Kunde inte din blivande sagt något om att han var hungrig?

Du kan ju fråga din väninna om hon funderat på möhippa, eller lite försynt fråga om hon vill ha en lista på vänner som kommer på bröllopet osv? Det kanske ger en hint om det.

• Anonym

Jag vet ju ingeting om din situation egentligen och hur dina vänninor är, men det kan ju ha hänt att det var helt omöjligt för dina vänninor att fixa en möhippa innan bröllopet och att du kanske får en tjejfest av något slag efteråt? Jag har hört talas om att sånt har hänt... Men det säkraste kanske är att säga till din vännina att du skulle bli besviken om det inte blir någon möhippa alls.

Hoppas att du blir glad och nöjd hur det än blir!

• sommar2014
    Anonym (lite småledsen) skrev 2012-08-13 02:54:10 följande:
    Men jag vet inte heller vilka hon skulle kunna klura ut som skulle komma med telefonnr och allt..
    Ett tips är att göra upp en lista på de bröllopsgäster som du gärna skulle vilja ha med på en eventuell möhippa och ge den till din sambo, för om jag skulle ordna en möhippa skulle jag göra upp datumet med brudgummen så att denne kunde kolla så att bruden inte jobbade just den dagen eller hade något annat inbokat. Och att få en lista på personer som bruden vill ha med underlättar enormt! Har man en utspridd vänkrets och alla inte känner alla är det ju otroligt svårt för någon att dra igång en möhippa utan en sådan lista. På den listan finns sen telefonnummer+mejl till alla tjejer så att den som tar initiativet till möhippan enkelt kan kontakta alla. Glad

Som någon föreslår här ovan kan du ju hinta lite till din väninna om den här listan med kvinnliga bröllopsgäster. Hon kanske känner att det är jättesvårt att ordna möhippa om hon inte känner dina andra vänner, eller inte heller brudgummen. Är du den första som gifter sig i din vänkrets? För i sådana fall har nog din väninna inte ordnat någon möhippa tidigare, hon kanske inte alls känner till hur det brukar gå till.
  • passionsblomman
    xanthine skrev 2012-08-13 14:18:15 följande:
    Egentligen är det nog svårt det där. Ibland kanske man måste vara sådär brutalt ärlig och berätta att den personen har ansvaret för möhippa etc. Så blir det inga missförstånd  
    Fast det ansvaret faller ju lika på alla brudens vänner-det är inte tärnans jobb, som felaktigt sägs ganska ofta. Det är ju dessutom ingen skyldighet, utan ett frivilligt jippo man som kompisar ställer till för sin väninna. Det man isåfall kan vara brutalt ärlig med, är ju möjligen att man faktiskt förväntar sig en hippa. Fast-igen-så tycker jag nästan att en stor del av själva grejen försvinner om man måste göra det, eftersom det där med att bli överraskad av vännerna med något de helt själva fixat, är det som är rörande och kul med en hippa i mina ögon. Egentligen likadant som att man ju inte kan säga till folk att de borde gratulera och uppvakta en på en stor födelsedag, eller vid något annat speciellt tillfälle.

Alltså är det ju lätt att förstå att man kan känna sig bortglömd och inte så viktig om ingen av ens kompisar tycks bry sig nog för att ordna något. Samtidigt måste jag säga att jag tycker att dagens hippor/sexor dragit iväg till arrangemang långt utöver det rimliga, och jag kan faktiskt tänka mig att det ibland blir så, att folk känner sådan press att det ska planeras nåot så omfattande, speciellt och hejdundrande, att det istället inte blir något alls. vad hände med en kul kväll på stan efter att man kidnappat tjejen på hennes jobb lite tidigare än hon slutar? Numera är det ju fråga om heldagar som inte sällan kostar tusenlappar att delta i.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • xanthine
    passionsblomman skrev 2012-08-13 16:47:40 följande:
    Fast det ansvaret faller ju lika på alla brudens vänner-det är inte tärnans jobb, som felaktigt sägs ganska ofta. Det är ju dessutom ingen skyldighet, utan ett frivilligt jippo man som kompisar ställer till för sin väninna. Det man isåfall kan vara brutalt ärlig med, är ju möjligen att man faktiskt förväntar sig en hippa. Fast-igen-så tycker jag nästan att en stor del av själva grejen försvinner om man måste göra det, eftersom det där med att bli överraskad av vännerna med något de helt själva fixat, är det som är rörande och kul med en hippa i mina ögon. Egentligen likadant som att man ju inte kan säga till folk att de borde gratulera och uppvakta en på en stor födelsedag, eller vid något annat speciellt tillfälle.

Alltså är det ju lätt att förstå att man kan känna sig bortglömd och inte så viktig om ingen av ens kompisar tycks bry sig nog för att ordna något. Samtidigt måste jag säga att jag tycker att dagens hippor/sexor dragit iväg till arrangemang långt utöver det rimliga, och jag kan faktiskt tänka mig att det ibland blir så, att folk känner sådan press att det ska planeras nåot så omfattande, speciellt och hejdundrande, att det istället inte blir något alls. vad hände med en kul kväll på stan efter att man kidnappat tjejen på hennes jobb lite tidigare än hon slutar? Numera är det ju fråga om heldagar som inte sällan kostar tusenlappar att delta i.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jo jag vet mycket väl hur traditionen fungerar. Men jag vet bara hur jag har det själv. Jag har bott på många olika ställen och har vänner i hela Sverige. Jag skulle personligen i alla fall, när jag frågar om min vän vill vara tärna, även fråga om hon kan tänka sig att styra lite med möhippa och liknande. Jag har en god vän som är mycket för att fixa och jag är nästan helt säker på att hon skulle bli eld och lågor om jag frågade henne något sådant. Absolut inte som ett tvång att hon MÅSTE göra det utan för att jag ser det som en möjlighet att få umgås med goa vänner från hela landet. Då tycker jag det är bättre att man är tydlig än att en annan vän på annan ort börjar styra med möhippa också, eftersom de inte känner varandra. Kan ju bli hur rörigt som helst :-P

Nu kanske TS inte är i precis samma situation som mig. Jag tänkte bara ur min egen synvinkel, vill man nu ha en möhippa och det inte verkar hända så mycket på det fronten är det väl bara att på ett lite fint sätt nämna detta för vännen. Linda in det lite fint och fråga om det kanske behövs kontaktuppgifter till hennes vänner osv.

Och som du skriver, det här med att hippor och svensexor är heldagar som kostar multum... Det tycker jag är överdrivet. Jag skulle uppskatta något enkelt. Kanske en middag och en trevlig utekväll? Behöver ju inte bli så dyrt Bara att få umgås! 

TS, du ska se att det löser sig! 
Svar på tråden Blir det nån möhippa?