Chicita skrev 2012-08-13 10:25:42 följande:
Det går säkert att göra på något annat sätt men med liknande tanke, typ be någon förälder eller något att kontakta de som skrivit kort men inte satt in pengar och frågat om dom råkat skriva av det gamla kontonumret. För ni hade råkat skriva fel från början, men upptäckte det rätt snart och ändrade, och hade hoppats att det skulle gå bra, men nu kan dom inte hitta någon insättning från dessa även om det stod i kortet att det skulle finnas... Eller tja något sånt
Poängen är alltså att ni försöker ta på er skulden för att pengarna inte kommit fram.
Hur ni gör det är en annan sak.
Det är ju skillnad på att ringa upp nån och säga "du lovade oss pengar men vi fick aldrig några, vart är dom?" och att säga "vi har gjort ett misstag, och vill bara kolla så att inte ni är drabbade av vår miss"
Jag håller med Chicita här, bra sätt att lösa den här känsliga frågan på! Det kan ju faktiskt bli tokigt med kontonummer, ska man sätta in pengar på Swedbank ska man ju t.ex. i vissa fall ta bort en siffra, i andra fall lägga till en siffra - det är helt enkelt helförvirrat! Ni kanske kan ta reda på om det finns någon risk att det kan ha blivit krångel kring detta?
Fast jag tänker som någon här var inne på att flera kan ha satt in pengar i grupp. T.ex. en del äldre kan ju inte använda internetbank eftersom de inte äger någon dator, då kanske några gett kontanter till en yngre släkting som satts in som klumpsumma tillsammans med den yngre släktingens presentpengar. Det behöver ju inte vara några jättesummor för att flera ska ha varit med på det, om en ger 200 och en annan 300 blir det ju 500 kr, som kanske är en "normal" presentsumma för en som ger på egen hand. Det behöver ju inte vara flera tusen för att det ska vara två som gått ihop om betalningen!
Om jag varit bröllopsgäst hade jag nog tagit lite illa upp brudparet ringt upp mig och frågat om vart pengarna jag skulle sätta in tagit vägen. Det skulle kännas lite som att presentpengarna var nån slags kuvertavgift som absolut måste betalas, i stället för ett frivillig gåva. Fast det beror förstås på
hur frågan ställs!