• Anonym (Greedy?)

Fick inga pengar?

Är det vanligt att gäster lämnar kort med "Ett bidrag till eran resa finns på erat konto" men att de missat/struntat i att sätta in pengar? Åtminstone 4-5 sådana på vårat bröllop. Har förvisso sagt att det vikitgaste är deras närvaro och att present inte är nödvändig, men varför skriva det i ett kort då? 

Jaja, inte gråta över spilld mjölk eller hur var det nu?

• Svar på tråden Fick inga pengar?
  • yavanna81

Jo, det hände oss också (med en gäst). Jag funderade på om man skulle påtala det ifall det är så att de satt in pengarna på fel konto, men det blir ju lite pinsamt om det är för att de glömt eller struntat i det så jag bestämde mig för att låta bli.

• Anonym (Greedy?)
    yavanna81 skrev 2012-08-12 20:12:10 följande:
    Jo, det hände oss också (med en gäst). Jag funderade på om man skulle påtala det ifall det är så att de satt in pengarna på fel konto, men det blir ju lite pinsamt om det är för att de glömt eller struntat i det så jag bestämde mig för att låta bli.
    Lite så jag känner också. Har smått panik över att pengarna hamnat galet. Jaja, vänskap före pengar. Men det är ju lite surt hehe
  • Sara 120707

Jag hade nog hört av mig till dem för att höra om de fått rätt kontonummer, de ville ju uppenbarligen ge en gåva och då är det ju ganska surt för både er och dem om deras gåva inte kommit fram.

Hade jag varit gästen så hade jag iaf inte tagit illa upp

• Anneli256

på ett sätt så är det ju dom som ska skämmas om det är så att dom skrivit det.. men inte satt in pengar. Men om det blivit fel så är det ju bra om pengarna efterlyses och kommer tillrätta. Möjligheten finns ju även att dom glömt att sätta in- tänkt vi gör det i morgon..eller att den ena parten trott att den andra gjort det osv. Det känns lite märkligt att det är så många som skriver att dom satt in pengar och det sen inte finns något från dom och misstanken är kanske större att det faktiskt blivit något fel eller missförstånd i så fall känner jag.

Vi hade gäster som inte gav något- och det får man nog räkna med när man skriver på det sätt som även vi gjorde.

En sak man ska ha i åtanke är att det även faller lite "ljus" på er- för att ni kollat "vilka" som satt in pengar...

Svårt val det där. Vi kollade inte vilka som satt in pengar utan bara slutsumman så att säga.. just för att undvika att kanske bli lite besviken osv.

Ni får helt enkelt överväga vad som känns rätt för er. Och i så fall om ni väljer att fråga försöka komma på ett bra sätt att framföra det på. Ni kanske bara kan säga i förbifarten att ni misstänker att något blivit fel..pga att det är flera vars pengar inte överförts :)

Lycka till..

• Chicita

Ett lite "fint" sätt där är att sprida ut ryktet att det kan ha blivit en miss och att ni kan ha skickat ut några feltryckta kort. Alltså kort med fel kontonummer på.

Man kan ju ha fått en sats med kort från tryckeriet där det var fel nummer tryckt, ni påtalade det och fick nya, men nu ser ni att ni kan ha råkat blanda ihop dom  felaktiga och dom korrekta...
    Eller motsvarande om ni skrivit ut dom själva Tungan ute 

• BeccaBus

Det kan ju vara så att några har satt in pengar tillsammans. Att man gett varandra kontanter och sedan har en person satt in en större summa. De kanske inte trodde att det skulle spela någon roll eftersom man inte brukar kolla vem som satt in vad i sådana här situationer.

• niriel

Jag hade nog försökt att säga det på något bra sätt. Vi måste ta den frågan med mina svärföräldrar, det känns lite schysst mot gästerna med ifall det har blivit något fel på banken eller liknande. Jag vet inget alls om möjligheten att få tillbaka pengar om de har hamnat fel, men det kan ändå vara bra att veta om att nej, min betalning misslyckades..

• Anonym (Greedy?)
    BeccaBus skrev 2012-08-12 22:19:06 följande:
    Det kan ju vara så att några har satt in pengar tillsammans. Att man gett varandra kontanter och sedan har en person satt in en större summa. De kanske inte trodde att det skulle spela någon roll eftersom man inte brukar kolla vem som satt in vad i sådana här situationer.

Jo det är klart, men nu tog nyfikenheten över. Men jag är nog inne på samma linje och skippar nog uppföljning då jag hellre har mina vänner kvar. Men det som gör mig så fundersam är att set var så många som missat och som vanligtvis är väldigt generösa (och har det bra ställt i övrigt)
    Har heller inte fått några större summor så det är nog inte någon klumpsumma.  

Jag får nog gräma mig över frågan en stund och glömma!och sen hoppas att om de hamnat fel, att de hamnade hos någon behövande ;)  
  • Anonym (Greedy?)
    Chicita skrev 2012-08-12 22:12:20 följande:
    Ett lite "fint" sätt där är att sprida ut ryktet att det kan ha blivit en miss och att ni kan ha skickat ut några feltryckta kort. Alltså kort med fel kontonummer på.

Man kan ju ha fått en sats med kort från tryckeriet där det var fel nummer tryckt, ni påtalade det och fick nya, men nu ser ni att ni kan ha råkat blanda ihop dom  felaktiga och dom korrekta...
    Eller motsvarande om ni skrivit ut dom själva Tungan ute 
    Ja det hade kunnat fungera om det inte vore för att jag hade en hemsida ;) 
    Frågade min en av mina trnor, men det kndes så fel så nu skiter jag i resten. Vi fick en bra mkt bättre summa än vi någonsin kunnat tänka oss ändå, men det som irriterar är mest om de liksom gått till fel person! haha.  
  • yavanna81

Fast jag håller inte med om att man inte ska kolla vem som skickat. Vi har ju flera stycken som satt in pengar utan att säga nått, skickat kort eller liknande - då måste man ju kolla så man inte glömmer nån för tackkorten. Sen hade vi ett rätt litet bröllop, folk har skrivit sina namn och det står på kontoutdragen så det är faktiskt rätt svårt att inte se för det är inte så många att man inte snabbt överblickar det även om man inte direkt läser.

Men det betyder ju inte att vi dömmer folk efter hur mycket de satt in eller att vi påtalar det för dem.

• Chicita
    Anonym (Greedy?) skrev 2012-08-13 09:45:18 följande:
    Ja det hade kunnat fungera om det inte vore för att jag hade en hemsida ;) 
    Frågade min en av mina trnor, men det kndes så fel så nu skiter jag i resten. Vi fick en bra mkt bättre summa än vi någonsin kunnat tänka oss ändå, men det som irriterar är mest om de liksom gått till fel person! haha.  
    Det går säkert att göra på något annat sätt men med liknande tanke, typ be någon förälder eller något att kontakta de som skrivit kort men inte satt in pengar och frågat om dom råkat skriva av det gamla kontonumret. För ni hade råkat skriva fel från början, men upptäckte det rätt snart och ändrade, och hade hoppats att det skulle gå bra, men nu kan dom inte hitta någon insättning från dessa även om det stod i kortet att det skulle finnas... Eller tja något sånt Tungan ute

Poängen är alltså att ni försöker ta på er skulden för att pengarna inte kommit fram.
    Hur ni gör det är en annan sak.
    Det är ju skillnad på att ringa upp nån och säga "du lovade oss pengar men vi fick aldrig några, vart är dom?" och att säga "vi har gjort ett misstag, och vill bara kolla så att inte ni är drabbade av vår miss" 
  • sommar2014
    Chicita skrev 2012-08-13 10:25:42 följande:
    Det går säkert att göra på något annat sätt men med liknande tanke, typ be någon förälder eller något att kontakta de som skrivit kort men inte satt in pengar och frågat om dom råkat skriva av det gamla kontonumret. För ni hade råkat skriva fel från början, men upptäckte det rätt snart och ändrade, och hade hoppats att det skulle gå bra, men nu kan dom inte hitta någon insättning från dessa även om det stod i kortet att det skulle finnas... Eller tja något sånt Tungan ute

Poängen är alltså att ni försöker ta på er skulden för att pengarna inte kommit fram.
    Hur ni gör det är en annan sak.
    Det är ju skillnad på att ringa upp nån och säga "du lovade oss pengar men vi fick aldrig några, vart är dom?" och att säga "vi har gjort ett misstag, och vill bara kolla så att inte ni är drabbade av vår miss" 
    Jag håller med Chicita här, bra sätt att lösa den här känsliga frågan på! Det kan ju faktiskt bli tokigt med kontonummer, ska man sätta in pengar på Swedbank ska man ju t.ex. i vissa fall ta bort en siffra, i andra fall lägga till en siffra - det är helt enkelt helförvirrat! Ni kanske kan ta reda på om det finns någon risk att det kan ha blivit krångel kring detta?

Fast jag tänker som någon här var inne på att flera kan ha satt in pengar i grupp. T.ex. en del äldre kan ju inte använda internetbank eftersom de inte äger någon dator, då kanske några gett kontanter till en yngre släkting som satts in som klumpsumma tillsammans med den yngre släktingens presentpengar. Det behöver ju inte vara några jättesummor för att flera ska ha varit med på det, om en ger 200 och en annan 300 blir det ju 500 kr, som kanske är en "normal" presentsumma för en som ger på egen hand. Det behöver ju inte vara flera tusen för att det ska vara två som gått ihop om betalningen!

Om jag varit bröllopsgäst hade jag nog tagit lite illa upp brudparet ringt upp mig och frågat om vart pengarna jag skulle sätta in tagit vägen. Det skulle kännas lite som att presentpengarna var nån slags kuvertavgift som absolut måste betalas, i stället för ett frivillig gåva. Fast det beror förstås på hur frågan ställs!
Svar på tråden Fick inga pengar?