• Äldre 10 Aug 22:23
    2449 visningar
    15 svar
    15
    2449

    Hjälp hjärnsläpp, hindersprövning med till kyrkan?

    Imorgon gifter vi oss och här helt slut efter en dag med fullt ös. Kom och tänka på hindersprövningen, ska den med till kyrkan eller några andra papper som ska med?

  • Svar på tråden Hjälp hjärnsläpp, hindersprövning med till kyrkan?
  • Äldre 10 Aug 22:34
    #1

    ja den skamed

  • Äldre 10 Aug 22:41
    #2

    Tack.

  • Äldre 10 Aug 22:43
    #3

    Ni ansöker om hindersprövning genom att fylla i Skatteverkets blankett SKV 7880.


    De intyg ni får av Skatteverket när hindersprövningen är klar kallas "Intyg hindersprövning" och "Intyg vigsel" och gäller i fyra månader. Ta med intygen till vigselförrättaren.

  • Äldre 10 Aug 22:44
    #4

    Du bör lämna den till prästen innan vigseln, då prästen måste kontrollera att tiden inte har gått ut samt att namn ocg dyligt är rätt. Vi lämnade våran vid det förberedande mötet med prästen, ca 1,5 veckor innan bröllopet.

  • Äldre 11 Aug 05:26
    #5

    Intyget borde ni redan ha lämnat till vigselnissen...

  • Äldre 11 Aug 06:34
    #6

    Konstigt att prästen inte redan frågat efter den - utan hindersprövning blir det ju ingen vigsel. Jag brukar be att få hindersprövningen redan vid vigselsamtalet eftersom den är så extremt viktig.

  • 1700ta­l
    Äldre 11 Aug 08:18
    #7

    Vår präst bad om den vid vigselsamtalet, för 1,5 mån sen. Låter lite stressigt att han ska kontollera att ni har den och den är ok precis innan vigseln...

  • Äldre 11 Aug 08:37
    #8

    Alltså vi träffade prästen i början av juni och han fick papprena. Sen fick vi hem något godkännande och det är det jag undrar om jag ska ha med. Prästen har ju fått dem en gång

  • 1700ta­l
    Äldre 11 Aug 08:41
    #9
    Angie2012 skrev 2012-08-11 08:37:26 följande:
    Alltså vi träffade prästen i början av juni och han fick papprena. Sen fick vi hem något godkännande och det är det jag undrar om jag ska ha med. Prästen har ju fått dem en gång
    Vad var det för godkännande du fick hem? Hindersprövningen kommer ju som den är, det är ju bara ett intyg att ni inte är släkt, är gifta tidigare osv. Vad var det ni hem första ggn isf om själv intyget kom efteråt?
  • Äldre 11 Aug 09:33
    #10

    Eller det var nog namnbytet. Har rört ihop det. Men då behöver jag inte ha med något till kyrkan?

  • 1700ta­l
    Äldre 11 Aug 10:02
    #11
    Angie2012 skrev 2012-08-11 09:33:30 följande:
    Eller det var nog namnbytet. Har rört ihop det. Men då behöver jag inte ha med något till kyrkan?

    Men förstår inte riktigt vad det är för godkännande ni fått...


     


    Ansökan om namnbyte ska skickas in senast ihop med vigselbeviset (vigselbeviset skriver prästen under när han vigt er). Antingen skickar man in namnbytet själv till skatteverkets självinläsningscentral i god tid innan vigseln, det har vi gjort. Annars ger ni det till prästen så skickar han in det ihop med vigselbeviset (det postas till samma ställe). Men namnbytet i sig har inget alls med prästen att göra. Men har ni inte skickat in namnbytet själva så ta med det till prästen. Annars, posta det själva på en gång.


     


    Men prästen har redan hindersprövningen alltså?

  • 1700ta­l
    Äldre 11 Aug 10:04
    #12

    För att förtydliga - gifta blir ni med eller utan namnbytespapper. Men utan hindersprövningen - inställd vigsel.

  • Äldre 11 Aug 11:01
    #13

    Ja men prästen har fått hindersprövningen för två månader sen. Då behöver vi alltså inte ha med något speciellt papper till vigseln

  • Puff
    Äldre 11 Aug 12:08
    #14

    Annars kan ni ju ge hindersprövningspapperet till t.ex er toastmaster eller någon annan ordningssam person ni litar på så kan de ge det till er vigselförrättare innan vigseln, då ni förmodligen inte kommer att vara framme/vilja visa er förräns precis när vigseln ska börja. Det gjorde vi och även ett par goda vänner till oss och det var inga problem. För att vara på den säkra sidan alltså.

  • 1700ta­l
    Äldre 12 Aug 07:38
    #15
    Angie2012 skrev 2012-08-11 11:01:30 följande:
    Ja men prästen har fått hindersprövningen för två månader sen. Då behöver vi alltså inte ha med något speciellt papper till vigseln
    Ja då så! Hoppas vigseln gick bra igår!
Svar på tråden Hjälp hjärnsläpp, hindersprövning med till kyrkan?