• Anonym (Förlovad)

    Planerar bröllop ok att bli gravid?

    Hej,

    Jag och min fästman har äntligen förlovat oss. Vi är överlyckliga och har börjat med vår planering inför vår stora dag. Vi har tänkt att brölloppet ska äga rum i sommar, alltså 2013. Men vi båda längtar otroligt mycket efter barn, jag har gjort det länge men till och från, min fästman har kännt det senaste året att han verkligen vill ha barn nu. Han säger ofta att han hellre vill ha barn och dra ner på brölloppet och bara göra något litet. Vi har nämligen planerat ett ganska stort bröllop.
    Det har alltså gått så långt nu att vi för några dagar sedan kände att vi inte orkar vänta längre, det kan ju även ta tid att bli gravida. Nu är ju frågan bara vad gör man med alla anhöriga? Vi har ju inte bokat ett datum än för brölloppet, men vi har ju haft förlovningsfest och berättat för alla att vi plaerar giftemål i juni/juli 2013.

    Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, självklart är det ju vårat val att skaffa barn om vi vill det. Men det känns ändå jobbigt hur folk kommer reagera att vi väljer att bli gravida flera månader innan brölloppet?
    Sedan undrar jag om det är så kul att vara gravid på själva brölloppet, jag kanske känner mig tjock, kan inte dricka vin, borde man kanske skjuta upp det då till när bebisen är född?

  • Svar på tråden Planerar bröllop ok att bli gravid?
  • Anna2013

    Är precis i samma läge. Vilket är värst, vara gravid eller amma på sitt bröllop? Eller har det inte blivit något barn så kanske ett bröllop är precis vad man vill pigga upp sig med!

    Svårt...  

  • Anonym

    Hej! Jag förstår hur du tänker..
    Jag och min kille har varit förlovade i 3 år, vi fick vår son ett år efter vi förlovade oss. Sen dess har bröllopet skjutits på. I februari bestämde vi oss för att gifta oss september 2012, samtidigt som vi visste att vi ville ha ett till barn snart. Dock ville vi aldrig ha ett stort bröllop med fest, vi ska bara ha en borgerlig vigsel och sen lunch. Totalt 30 gäster. I maj bestämde vi oss för att börja försöka bli gravida igen, men tänkte att det kanske skulle ta ett tag. Så blev det inte, jag blev gravid på första försöket och kommer att vara i v.15 på bröllopet. Det är synd att inte kunna skåla i champagne, men det gör mig ingenting. Så tidigt in i graviditeten hinner man inte få någon mage, men det är ju faktiskt så vackert. Och lång böljande bröllopsklänning och en vacker gravidmage.


     


    Det är individuellt hur man känner inför att vara gravid på sitt bröllop, det du får göra är att komma på hur du känner. Det är säkert inte så roligt att gifta sig med en liten bebis som ammas, det tar ju även lite tid att bli av med sina gravidkilon. I såna fall kanske man ska vänta tills bebisen är 6 månader?

  • Fröken fantastisk

    Nu ska jag vara lite fröken perfekt, men du gifter dig väl inte för att dricka vin? Det är så himla kort period man är gravid, man behöver inte dricka vin för att det ska vara kul (dessutom har systemet massa alkoholfria viner som är riktigt goda nu, på bara några år har det mångdubblats i sortimentet).  Och så kommer du ihåg bröllopet mer ;)

    Du KAN bli gravid med en gång och då kommer du ha en 1-2 månaders bebis men kan inte det bli en riktigt rolig historia? Kan ni inte gifta er i samband med dop? Dvs om du blir gravid snart.

    Du KAN vara super-höggravid och tjock är du då alldeles säkert, men känna dig tjock gör du garanterat inte. Det finns så himla fina gravid brudklänningar nu och om du fixar håruppsättning + smink proffsigt kommer du känna dig som en prinsessa. Du kanske också är stolt som tuppen och vill visa upp din mage för hela världen och du är SÅÅ lycklig att du får göra detta på en stor "fest" med alla dina nära och kära. Men visst, jag ska inte ljuga för dig, det KAN även bli så att du får en graviditet som mig. Jag var superdålig, och sjukskriven nästa hela graviditeten, och jag hoppade på kryckor. Sista 2 månaderna kunde jag knappt gå till toan utan att gråta. Men nog fan hade jag klarat av mitt eget bröllop  ;) Det är ju en jättekul historia att berätta. "När mamma och pappa gifte sig, så fick jag hjälp att komma upp och ner från stolen, för då låg du i min mage och gjorde mig så yr. Men oj vad i dansade ändå! Och vad kul vi hade! Jag glömde helt bort den jobbiga tiden"

    Du KAN också inte ens blivit gravid, ett år är inte speciellt lång tid att försöka få barn, och om du precis skulle plussat, tänk vilken häftig grej när ni säger era löften till varandra. Först säger den ena (tex din man) och sen när den andra personen pratar (du då i detta fall) så avslutar du "Och om ungefär 7 månader börjar en ny fas i våra liv där vi blir föräldrar" Herregud jag hade skrikit, gråtit (på ett bra sätt alltså), tjoat och busvisslat till brudparet. 

    Satsa ni på bröllopet. OM det sen skulle visa sig att det absolut inte går är det faktiskt inte hela världen om man skjuter på det, men jag tycker ni inte ska ställa in börllopsplanerna "bara" för ett barn...Det blir ju erat liv sen!
     

  • Marjasinus
    Anonym (Förlovad) skrev 2012-08-10 08:38:46 följande:
     Nu är ju frågan bara vad gör man med alla anhöriga? Vi har ju inte bokat ett datum än för brölloppet, men vi har ju haft förlovningsfest och berättat för alla att vi plaerar giftemål i juni/juli 2013.

    Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, självklart är det ju vårat val att skaffa barn om vi vill det. Men det känns ändå jobbigt hur folk kommer reagera att vi väljer att bli gravida flera månader innan brölloppet?
    Sedan undrar jag om det är så kul att vara gravid på själva brölloppet, jag kanske känner mig tjock, kan inte dricka vin, borde man kanske skjuta upp det då till när bebisen är född?
    Vi förlovade oss när vi var i andra månaden. Först hade vi väl nån plan på att ha bröllop inom ganska kort tid men vi insåg ganska snabbt att det inte var en bra idé. Min sambo fick väldigt ont i ryggen och mådde ganska dåligt sista månaderna, och sen veckorna efter förlossningen var hon ju väldigt medtagen och sen kom ett par månader med dålig sömn och ett helt nytt liv. Skulle vi ha ett bröllop där hade jag fått dra nästan hela lasset, vi hade inte kunnat åka iväg på ens en liten weekend bara vi två efteråt och dessutom behövt kompromissa med brudklänning för att kunna amma m m.

    Jag skulle verkligen rekomendera er att ta en sak i taget. Vi kommer gifta oss när vårt barn är 2½ år och det känns jättebra, dels kan hon vara med som blomsterflicka och hon kanske t om kommer kunna minnas något litet minne ifrån bröllopet. Efteråt kan vi åka på en kortare bröllopsresa när hon har barnvakt.

    Ang. vad man ska säga till de som "förväntar sig" ett bröllop så är barn force majore. 
  • Marjasinus
    Fröken fantastisk skrev 2012-08-10 09:00:43 följande:
    Nu ska jag vara lite fröken perfekt, men du gifter dig väl inte för att dricka vin? Det är så himla kort period man är gravid..
    Det är klart att man inte gifter sig för att få dricka vin, men att inte få skåla i champagne och dricka gott vin till maten blir ett minus i kanten.
    Fröken fantastisk skrev 2012-08-10 09:00:43 följande:
    Jag var superdålig, och sjukskriven nästa hela graviditeten, och jag hoppade på kryckor. Sista 2 månaderna kunde jag knappt gå till toan utan att gråta. Men nog fan hade jag klarat av mitt eget bröllop  ;)
    Det fysiska arbetet kring ett bröllop handlar ju inte bara om att dansa på festen. Det är mycket förberedelser, mycket som skall bäras, mycket som skall göras. Tänk på hennes m2b som kommer behöva göra allt det själv. Om jag hade haft en sambo som hoppade på kryckor av gravidkrämpor hade jag inte velat dansa bröllopsvals med henne.
    Fröken fantastisk skrev 2012-08-10 09:00:43 följande:
    Du KAN också inte ens blivit gravid, ett år är inte speciellt lång tid att försöka få barn, och om du precis skulle plussat, tänk vilken häftig grej när ni säger era löften till varandra. Först säger den ena (tex din man) och sen när den andra personen pratar (du då i detta fall) så avslutar du "Och om ungefär 7 månader börjar en ny fas i våra liv där vi blir föräldrar" Herregud jag hade skrikit, gråtit (på ett bra sätt alltså), tjoat och busvisslat till brudparet. 
    Fröken fantastisk är en obotlig optimist :) Jag menar inte att hon har fel, men det finns också vissa problem som kan uppstå. Om man börjar försöka bli gravid och det går ett år utan att man lyckas och så kommer bröllopsdagen och alla pikar och frågor "När blir det barn då?". Det kan nog ta väldigt hårt. Missfall är ju relativt vanliga tidigt i graviditeten också och det vore ju inte alls kul att ha bröllop bara några veckor efter något sådant.

    Jag står på mig, gör en sak i taget! Älskar ni varandra och är trygga tillsammans har ni all tid i världen på er att gifta er om vi väljer att skaffa barn nu.
  • Kotthare

    Jag förstår inte problemet. Vi planerar bröllop 2013. Skulle jag bli gravid skulle jag bli ÖVERLYCKLIG och säkert få ett superfint bröllop dessutom. 

  • Forcam

    Hej,
    har precis gift mig (4/8) och är i v 29...vilket inte var ngt problem alls. Har en 2 åring sen innan som var med på festen. Tror hellre att jag hade valt att gifta mig gravid än som nybliven ammande mamma, man e ju lite orolig som nybliven mamma och ammar typ hela tiden. Min bästa vän gifte sig när dottern var 4 månader och hon var knappt med på festen just pga amning och att dottern hade svårt att koppla av.
    Det finns som andra har nämnt en uppsjö av goda nyheter på systemet nu så jag känner inte att jag gick miste om ngt, möjligtvis att jag inte kunde hoppa och dansa som vanligt då.
    Lycka till! 

  • Pluppe

    Jag kan ju svara ganska bra i den här frågan eftersom jag just blev gravid när datum och inbjudningar var utskickade. Jag greps av panik först, just för att det inte alls var planerat, men det la sig väldigt snabbt!

    Gifter mig nu på lördag, den 18 augusti och jag är gravid i v.20. Min förra graviditet var svår, jag gick på kryckor från v.20 och var även sjukskriven därifrån. Jag var LIVRÄDD för att behöva åka rullstol fram till altaret, min rygg är inte bra denna gången heller MEN jag vill gifta mig och man får helt enkelt ta det lugnt när man kan, jag tror faktiskt att många folk är förstående! Vi har ingen catering, jag kommer bära, konka bord och stolar och styra med det mesta, men jag tror helt klart att jag kommer klara det!

    Jag har INGA som helst problem med att dricka alkoholfri champagne och mineralvatten till bröllopsmiddagen!

    Och en sak som är så himla positiv med graviditet och bröllop samtidigt! Jag känner mig så hiiiiiiimla mycket vackrare som gravid än som "vanligt". Så jag tycker det ska bli helt fantastiskt :)

  • Josefinfoto

    Jag fotade ett bröllop för en månad sen ungefär och hon var gravid! :) (om ni behöver fotogrAf sen så finns jag, hihi. Josefinfoto.se för bilder och så!)

  • EmmaoFemi

    Det är ju verkligen ert beslut.
    Mina tankar går såhär
    -man vet aldrig innan hur man kommer må när man är gravid (vill man riskera att vanka fram med foglossningar och troligtvis vara supertrött hela bröllopsdagen?)
    -det borde vara så mycket enklare att planera sitt bröllop utan att behöva tänka på sin egen bebis som inte tar hänsyn till att det är ert bröllop utan kommer behöva er lika mycket då som vilken annan dag som helst.
    -det kan ta lång tid att bli gravid men det kan också gå på en gång...

    Rekomendationer är rekomendationer, sen är det ert beslut.

    Lycka till med både bröllop och barn!

Svar på tråden Planerar bröllop ok att bli gravid?