• Anonym (gråter)

    Inställt bröllop???

    Vet inte vad jag ska göra längre. Vårt bröllop är i värsta fall inställt. Vi ska gifta oss utomlands om drygt 1 månad. För att det ska vara rättsligt på alla sätt och vis så har vi besökt landets ambassad här i Sverige för att dom skulle bevittna en blankett för att vigseln ska vara lagligt överallt. Denna blankett har vi skickat till vår präst som ska viga oss. Skickade den i juni och jag mailade henne 1 vecka senare för att få bekräftat att blanketten kommit fram men fick inget svar på mitt mail. Har i dagarna mailat henne på nytt men hon är på semester med hänvisning till en annan på kyrkan som säger att våra papper inte kommit fram!!!! För att vigseln ska vara laglig så måste prästen har blanketten bevittnad och klar 1 månad och 1 dag innan vigseln. Vi kommer inte att hinna skicka nya papper innan det är försent. Ev om vi kan maila en kopia på blanketten som vi har kvar. Men ska dom ha ett orginal så är det kört. Vigselringen är graverad och klar ligger här bredvid. Klänningen ska hämtas nästa vecka från sömmerskan. Allt i onödan i värsta fall. Jag är helt förstörd!!! Vet inte vad jag ska göra av mig själv just nu. Vi ska ringa dom imorgon och se vad som kan göras. Min förhoppning står till att prästen fick blanketten innan hon gick på semester och lagt undan den någonstans alternativ att dom inte hittar vårt kuvert med blanketten bland den oöppnade posten för vi skrev sambon som avsändare men jag har mailat i mitt namn. Ja, för annars blir det ingen vigsel :(

    TR?DSTARTARENS TILL?GGSKOMMENTAR 2012-08-10 05:51
    Verkar som mitt drömbröllop inte blir av. Blanketten hittas inte. Ringen för 12000 kr är graverad betald och klar. Klänningen är betald. Klar för hämtning hos sömmerskan på torsdag. Är panikslagen. Grädden på moset är att vi har semester men den är lika förstörd numera som bröllopet.

  • Svar på tråden Inställt bröllop???
  • Fjärilen

    Det finns säkert en lösning. Kan du inte be Ambassaden faxa eller maila över en kopia till Prästen. Nu vet jag inte vilket land det handlar om, men i vissa länder är postgången lite långsam. Så den kommer kanske fram lite senare.

    Prata med ställföreträdande prästen och fråga hur ni kan lösa detta.

    Ta det bara lugnt.

    Lycka till.

  • Anna2013

    Till och med i banksammanhang så brukar fax eller inscannat mail fungera. Be att de faxar en kopia och lägger originalet på lådan. Tala med ambassaden och förklara läget.

    Som plan B, kan ni inte genomföra ert bröllop precis som planerat och sedan viga er borgeligt när ni kommer hem? Det är ju datumet då har cermonin som är det viktiga, och den kan ni väl ha ändå? 

Svar på tråden Inställt bröllop???