• camill­aaa87
    Äldre 8 Aug 15:22
    3000 visningar
    7 svar
    7
    3000

    ang titanringar

    Hej allihopa! Lite frågor som ni kanske kan svara på? Vi har nyligen förlovat oss och ringarna är i titan. Vet ni någon som kan gravera dom? Guldfynd kunde inte göra det sa dom för titan var så känsligt. (Vi köpte dom via nätet ograverade). Går det att förminska en titan ring? Och vet ni isåfall vart man kan göra det? Jätte tacksam för svar :).

  • Svar på tråden ang titanringar
  • Brinke­ns fru
    Äldre 8 Aug 20:02
    #1

    Titanringar går varken föminska eller förstora. Vad de menade med känsligt material vet jag inte, däremot så är materialet så hårt att "vanliga" guldsmeder inte klarar det med sina maskiner. Hoppas ni hittar en lösning ändå.

  • Magnus­Fru
    Äldre 8 Aug 20:20
    #2
    Brinkens fru skrev 2012-08-08 20:02:28 följande:
    Titanringar går varken föminska eller förstora. Vad de menade med känsligt material vet jag inte, däremot så är materialet så hårt att "vanliga" guldsmeder inte klarar det med sina maskiner. Hoppas ni hittar en lösning ändå.
    Oj där har vi de två vanligaste myterna om titanringar! Åh så tröttsamt det är med dessa myter om titanringar!
    När det gäller titan så finns det två olika sorters titan som det görs smycken av.
    Det ena är rent titan och det andra är 6/4 titan. 6/4 titan går inte att storleksändra och det är tyvärr det som många billigare titanringar görs av och det är det som har gett upphov till myten om att "titanringar går inte att storleksändra" och visst i ena fallet är det ju sant men det tråkiga är att folk verkar missa detta med två olika sorter titan och så drar man alla titanringar över en kam!
    Rent titan går utmärkt att storleksändra och gravera i. Problemet är att många guldsmeder inte kan jobba i titan och att de vet alldeles för lite om titan och att även många guldsmeder har gått på myterna och tror att " ingen kan jobba i titan" och även att det finns guldsmeder som är väldigt okunniga om titan och att personalen på en del affärer inte heller vet något om titan och att personalen i affärer också sprider myterna vidare! Om Guldfynds ringar är i rent titan eller inte det vet inte jag men fråga Guldfynd vad det är för titan i deras ringar. Det är inte säkert att personalen vet vad det är för titan i ringarna men någonstans måste de ju kunna ta reda på det.  Om Guldfynds smeder inte kan storleksändra titanringar så säger det mer om deras kompetens än det gör om titanringar. Jag vet att det finns guldsmeder som kan titan tex Lars Torvaldsson : ateljetorvaldsson.se/en/ och likaså titanringar.com.
  • camill­aaa87
    Äldre 8 Aug 20:24
    #3

    Tack så jätte mycket för hjälpen! Tror du dom kan hjälpa en även om ringarna inte kommer från deras sortiment?

  • Magnus­Fru
    Äldre 8 Aug 20:56
    #4
    camillaaa87 skrev 2012-08-08 20:24:04 följande:
    Tack så jätte mycket för hjälpen! Tror du dom kan hjälpa en även om ringarna inte kommer från deras sortiment?
    Ja jag tror det Ring eller maila och fråga
  • Pertin­ax
    Äldre 8 Aug 21:28
    #5

    Tror säkert att de på Kalling (titanringar.com) kan hjälpa till. Skadar inte att fråga :). Min upplevelse är att de är väldigt hjälpsamma.

  • camill­aaa87
    Äldre 9 Aug 09:20
    #6

    Hoppas det.

  • Deede
    Äldre 9 Aug 16:44
    #7

    Vi köpte och fick våra graverade på Lyxxa. Å dom sa även att det går att ändra storleken på deras, (dom säljer märket Titanium)

Svar på tråden ang titanringar